به گزارش خبرنگار ایرنا، سعید اقبالی روز پنجشنبه به مناسبت سالروز تاسیس سازمان بازرسی کل کشور در نشست خبری اظهار کرد: براساس اصل ۱۷۴ قانون اساسی، سازمان بازرسی برای نظارت بر حسن اجرای امور و اجرای صحیح قوانین در دستگاههای اداری و به منظور مقابله با فساد و ارایه خدمات مطلوب به مردم از طریق دستگاه های اداری تشکیل شده و بر همین اساس به رسالت خود عمل می کند.
وی اظهار کرد: مهمترین وظایف سازمان بازرسی، رسیدگی به شکایت های مردمی است که در طول یک سال گذشته نیز این شکایت ها برعلیه دستگاههای اجرایی را رسیدگی کردیم که در مواردی مشکل مردم حل و برخی شکایت ها هم بر مبنای گزارش، تشکیل پرونده و کشف تخلف بود.
اقبالی با اشاره به تشکیل ۹۵ پرونده موردی و ۳۶ پرونده برنامه ای طی مدت یاد شده، تصریح کرد: به همین منظور ۱۰۰ گزارش تهیه شده که از این تعداد ۳۶ مورد در خصوص اصلاح امور، ۴۳ گزارش اختصاصی در مورد تخلفات و ۲۱ گزارش هم کیفری بوده است .
به گفته این مسوول، بازرسی و نظارت مستمر سازمان های اداری، بازرسی فوق العاده، اعلام موارد تخلف و نارسایی ها و اعلام وقوع جرم در دستگاه های اجرایی به مراجع قضایی از جمله وظایف این سازمان است.
وی اضافه کرد: سازمان بازرسی در راستای پیشگیری از فساد در نیمه نخست سال جاری نیز به ۵۲ مورد هشدار رسیدگی کرد که این آمار نسبت به میزان سال گذشته افزایش پیدا کرده است.
اقبالی ادامه داد: همچنین در ۶ ماهه دوم سال گذشته بیشترین تعداد ثبت شکایت به شهرداری های قزوین و محمدیه، ادارات آموزش و پرورش، راهداری، جهاد کشاورزی، پخش فرآورده های نفتی، استانداری، اداره کل امور اقتصاد و دارایی، بهزیستی و دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) مربوط بوده است.
وی از کسب رتبه یک شهرداری قزوین در خصوص شکایت ها خبر داد و افزود: در نیمه نخست امسال بیشترین شکایت های مطرح شده در بازرسی به ترتیب مربوط به شهرداری قزوین، ادارات پست، منابع طبیعی و آبخیزداری، ثبت اسناد و املاک، صمت، آب منطقهای، دانشگاه علوم پزشکی، جهاد کشاورزی، آب و فاضلاب و بنیاد مسکن بوده است.
بازرس کل قضایی استان قزوین در خصوص پرونده تخلف فروش خودرو در استان، اظهار کرد: پرونده های مربوط به شرکت های خودرویی نیز در سازمان بازرسی تشکیل شده و اگر تخلفی صورت گرفته باشد حتما بررسی خواهد شد.
وی ادامه داد: همچنین در پرونده ستاره پونک که یکی از موضوعات مهم بود، بعد از پایان رسیدگی به این پرونده، چهار هزار میلیارد ریال به حساب شهرداری قزوین بازگشت.
اقبالی تاکید کرد: سامانه ۱۳۶ برای ثبت شکایت های مردمی و گزارش فساد در دستگاه های اداری در سازمان بازرسی فعال است و مردم می توانند شکایت و گزارشهای خود را پیرامون عملکرد دستگاههای اجرایی و خدمت رسان از طریق این سامانه ثبت کنند.
وی با اشاره به فرآیند هوشمندسازی در سازمان بازرسی کل کشور، یادآور شد: این سازمان وظیفه نظارت بر حسن جریان امور و اجرای صحیح قوانین را برعهده دارد، بنابراین اقداماتی هم در همین راستا در دستور کار قرار داده ایم.
بازرس کل قضایی استان قزوین افزود: همچنین به منظور ارتقای سطح کیفی ارتباط با ارباب رجوع، مکانیزه شدن پاسخ دهی به شکایت های رسیده و افزایش رضایتمندی شهروندان با فعال سازی ربات هاتف جهت پاسخگویی تلفن و ثبت درخواست خودکار شهروندان در مرکز نظارت همگانی سازمان صورت گرفته است.
اقبالی تاکید کرد: در هر صورتی که دستگاه ها در انجام وظایف محوله خود کم کاری کنند این سازمان در راستای وظایف نظارتی خود به عنوان ترک فعل، با دستگاه خاطی برخورد خواهد کرد و با افرادی که حقوق بیتالمال را تضییع کنند نیز بدون اغماض برخورد کرده و هیچ خط قرمزی در این زمینه وجود ندارد.
نظر شما