استاد «راشد محصل» برای اهل نظر همیشه ماندگار است

مشهد-ایرنا- مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در پیامی به مناسبت درگذشت استاد «محمدرضا راشد محصل» اظهار کرد: اگرچه جای دانش‌مردی چون او در پهنه علم و دانش و ادب به آسانی پر نخواهد شد، اما آثار گرانقدرش یاد و نام او را در فکر و ذهن اهل نظر برای همیشه ماندگار خواهد کرد.

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا و به نقل از اداره‌ کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی، محمد حسین‌زاده در این پیام آورده است: خبر درگذشت «استاد محمدرضا راشد محصل» اهالی و اصحاب فرهنگ و ادب و فضیلت کشور و به ویژه خراسان رضوی را در سوگ فرو برد. استادی فاضل و خردمند و انسانی آزاده و وارسته که عمر گرانمایه خود را در راه علم و دانایی و تحقیق و پژوهش گذاشت و در این راه لحظه‌ای از تلاش و تکاپو باز نایستاد.

وی افزود: اگر چه اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال گذشته همایش بزرگداشت استاد را با همکاری انجمن آثار و مفاخر فرهنگی و دانشگاه فردوسی مشهد و با حضور جمع کثیری از استادان و دانشجویان و علاقه‌مندان وی برگزار کرد ولی آن تقدیر و سپاس در مقابل سال‌ها تلاش و کوشش علمی و فرهنگی و ادبی، برابری نخواهد کرد که معلمی امری والا و انسان ساز است.

رییس مرکز آثار مفاخر و اسناد دانشگاه فردوسی نیز در پیام تسلیت خود آورده است: با دریغ و درد دکتر محمدرضا راشد محصل، استاد برجستۀ زبان و ادبیات فارسی و ستون ادب و فرهنگ در خراسان، چشم از جهان فروبست.

سلمان ساکت افزود: دانشگاه فردوسی مشهد و جامعۀ ادبی کشور اینک در غم جانسوز این دانش مردِ مردم‌دار و اسطوره‌ای از جنس شرافت، صداقت، مردانگی و آزادگی به سوگ نشسته است.

استاد محمد رضا راشد محصل شب گذشته در سن ۸۷ سالگی دار فانی را وداع گفت. مراسم خاکسپاری وی روز جمعه و در قطعهٔ نام‌آوران بهشت رضا(ع) برگزار می‌شود.

همچنین مراسم ترحیم وی روز شنبه ساعت ۱۹:۳٠ تا ۲۱ در مسجد غدیر «بابا علی» در محله ۶۰۰ دستگاه برگزار خواهد شد.

به گزارش ایرنا، مرحوم محمدرضا راشد محصل ، درخردادماه سال ۱۳۱۵ هجری شمسی درخانواده اهل علم و دیانت متولد شد. پدر و پدربزرگش جملگی علمای دین و مورد وثوق و احترام مردم بودند. وی پس از اتمام تحصیلات مقدماتی و دوره های عالی تحصیلی در سال ۱۳۵۳ مدرک دکترای زبان و ادبیات فارسی را گرفت. علاوه بر وی برادرانش دکتر محمدعلی، دکتر محمدتقی، دکتر محمدحسن و دکتر جلیل راشد محصل از افتخارات خاندان با فضل و دانش راشد محصل و از مفاخر بیرجند محسوب می شوند.

عضویت در هیأت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز، تدریس در دانشگاه های تبریز، دانشکده ادبیات دانشگاه فردوسی مشهد، دانشگاه بیرجند، همکاری با فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی، شورای کتاب کودک، تدوین دایرة المعارف (قاموس)، مرکز خراسان شناسی، عضویت در قطب فردوسی شناسی و عضویت در هیأت مدیره فرهنگسرای فردوسی بخشی از فعالیت های علمی و آموزشی این مرد بزرگ بود.

 استاد محصل راشد کتاب هایی همچون « آذرخش دیرپای سهروردی، پرتوهایی از قرآن و حدیث در ادب فارسی، داستان گشتاسپ در دو نگاه، شاهنامه پژوهی، خیام شناخت، عطارشناخت، از شوکتی تا دولتی، چون من در این دیار، شاهنامه جلوه گاه روح ملی، نام شناخت توصیفی منظومه های دینی فارسی، فرهنگ خرد در شاهنامه، گزیده حدیقه سنایی با شرح و توضیح، نشانه شناسی ادبی در کاربرد قرآن و حدیث، تاریخ فرهنگ و آموزش نوین در بیرجند، داستان گشتاسب در دو نگاه (پیکره شناسی و دریافت های اجتماعی) و ده ها مقاله علمی در حوزه های حماسه پژوهی، عرفان و حکمت اسلامی» را در کارنامه خود به ثبت رساند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha