ذوق‎‌هایی که با حضور رئیس جمهور گُل کرد؛ موج مقاومت در ابیات شاعران شیرازی

شیراز – ایرنا – اگر چه شعرخوانی در جوار آرامگاه حافظ خاتم به شیراز بردن است، اما شامگاه پنجشنبه در یادروز غزل‌سرای بلند آوازه شهر، اهالی پیر و جوان ادب پارسی ذوق شاعرانه خود را در حضور رئیس جمهور جلوه‌گر کردند تا آیت الله رئیسی در پایان بگوید وجود چنین شاعرانی جای سپاسگزاری از درگاه خداوند دارد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، یادروز حافظ شیرازی امسال یک میهمان ویژه داشت و به سبب حُسن همزمانی دومین سفر رئیس جمهور سیزدهم به فارس ، آیت‌الله رئیسی و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی سخنرانان ویژه این آیین شدند.

در ابتدا خبرهای خوش وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از رونق فرهنگ و هنر در ۲ سال اخیر و اختصاص اعتبار به انجمن‌های ادبی حاضران را بر سر ذوق آورد، طوری که شاعر پیشکسوت امیر همایون یزدان‌پور گفت: "بر این مژده گر جان فشانم رواست".

اما پیش از آنکه نوبت به سخنرانی ویژه یادروز حافظ برسد، یک به یک شاعران پیر و جوان دیار حافظ شعر خواندند، بیت‌هایی که می‌گفت شعر در شیراز جاری است و اینجا را تنها در سخن نیست که پایتخت ادب پارسی می‌نامند.

سرمایه‌گذاری در فرهنگ و هنر دیر اما خوب بار می‌دهد

شعر خوانی شاعران در جوار آرامگاه حافظ، با پیر ادبیات فارس آغاز شد و احد ده بزرگی غزل خوانی کرد. او در پایان سخنانی کوتاه گفت که خواسته بلند همه اهل ادبیات بود.

ده بزرگی ، در ابتدا یک قدردانی کرد و گفت در دولت سیزدهم فعالیت فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس شبانه روزی شده و همواره با درهای باز و مسئولان پای کار این عرصه در فارس روبه رو هستیم.

این شاعر شیرازی اما در ادامه خطاب به مسئولان استانی و کشوری گفت: هر چه در فرهنگ و هنر هزینه شود کم است، سرمایه‌گذاری در فرهنگ دیر بار می‌دهد اما خوب بار می‌دهد.

میلاد عرفان‌پور دیگر شاعر شیرازی بود که او هم غزل‌خواند، عاشقانه‌ای سرود و اهل ادب را میخکوب واژه‌های خود کرد: کار عشق است نماز من اگر کامل نیست، کاخر آنگاه که در یاد توام در سفرم ...

روابط فرهنگی هند و ایران؛ دیرینه و ۲ سویه

این آیین یادروز میزبان سفیر جوان هندوستان در ایران و هیاتی از ادیبان این کشور نیز بود و رودرا گائوراو شرشت سراسر از مشترکات فرهنگی ایران و هند گفت که به عقیده او "هند خانه دوم ایرانیان است".

او بیان کرد: ایران و هند مشترکات بسیاری دارند که تا کنون آنها را حفظ کرده اند و سبک زندگی، مشترکات زبانی و عرفان و تصوف از این شمارند.

به عقیده رودرا گائوراو امروز هند و ایران بیش از گذشته نیازمند تقویت روابط همه جانبه خود در عرصه های فرهنگی اقتصادی، اجتماعی و سیاسی هستند و هند آماده است تا متفکران بزرگی چون فردوسی، حافظ، سعدی، خیام ، عطار و مولانا را به نسل امروز خود معرفی کند چرا که اگر نسل امروز کشورش از این بزرگواران بهره مند نشوند زیان بزرگی برای خواهد بود.

سفیر هند گفت: برای همین ست که در سیاست‌های جدید آموزش هند، زبان فارسی یکی از ۹ زبان کلاسیک هند قلمداد شده است.

او یادآور شد: هند نیز در قلب ایران جای گرفته است تا آنجا که امام خمینی رهبر انقلاب اسلامی ایران تخلص شعری خود را هندی انتخا ب کرده و سروده است: "راز عشق تو نگوید هندی، چه بگویم که ز رنگش پیداست"

سفیر هند از حافظ هم گفت، از اینکه این غزلسرای بلند آوازه در هند جایگاه ویژه ای دارد و "با فرستادن قند پارسی همه هندیان را شکر شکن کرده است".

رودرا گائوراو بیان کرد: با این همه توجه هندیان به حافظ، تعجب آور نیست که قدیمی ترین نسخه دیوان او در هند یافت شده است.

سفیر هند آنطور که خود گفت از جوار آرامگاه حافظ "یاد این شاعر جهانی" را برای مردم کشورش به تحفه برد.

رویدادهای هفته بزرگداشت حافظ شیرازی غیر از هند، میزبان هیات‌هایی از کشورهای ترکمنستان، ترکیه، قرقیزستان و تاجیکستان نیز بود.

گل واژه‌های مقاومت که رئیس جمهور را به تحسین واداشت

در شعر خوانی‌های بعدی گلواژه‌های مقاومت کرانه فلسطین موج می‌زد و شور شاعرانه ایستادگی و ظفر را بیان می‌کرد.

نمونه‌اش غزل اعظم حسینی شاعر جوان شیرازی که در تضمین از شاعری تونسی غزلی فارسی عربی خواند و در سخنرانی رئیس جمهور به آن اشاره شد و مورد تقدیر قرار گرفت.

او سرود: "بگو پشت این تارهای خیال، نفس می‌کشد عنکبوت زوال، به آیات منثور اذن قتال، که من لا یخب الصعود الجبال" ...

محمد مهدی سیار دیگر شعر جوان شیراز نیز با رزمندگان قدس شریف همنوا شد و با بیت‌های غزلش کمان آرش ایرانی را به هم نبردان مسلمانش هدیه کرد، آنجا که سرود: " ای کهنه همنورد سلاحم از آن تو ، اینک تو و کمانی از آرش به جای سنگ ".

در پایان این آیین که همه گوش به سخنان آیت الله رئیسی سپرده بودند او با اشاره به میدان دادن رهبر خوش قریحه انقلاب به شاعران جوان و تشویق آنها به سرودن به هنگام، گفت: وجود چنان شاعرانی در شیراز جای سپاسگذاری از درگاه حق دارد.

ذوق‎‌هایی که با حضور رئیس جمهور گُل کرد؛ موج مقاومت در ابیات شاعران شیرازی

پایان بخش آیین تقدیر از شاعران شیرازی بود و سپس آیت الله رئیسی دقایقی را در کنار مقبره حافظ شیرازی گذراند.

این آیین پایان بخش این دور از سفر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به شیراز بود اما رئیس جمهور و هیات همراه فردا نیز برنامه‌های دومین روز سفر خود به فارس را از سر خواهند گرفت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha