خاورمیانه، اوکراین و دریای چین: سه نقطه حیاتی برای ثبات جهانی

تهران- ایرنا- رسانه اسپانیا با اشاره به آمارها مبنی بر وجود درگیری فعال در ۵۰ کشور جهان، خاورمیانه، اوکراین و دریای چین را نقاط حیاتی برای ثبات جهانی و محل تلاقی منافع راهبردی قدرت‌ها در شرایط ضعف بازیگران غربی توصیف کرد.

به گزارش روز شنبه ایرنا، تارنمای شبکه تلویزیونی آر.تی.وی.ای اسپانیا (rtve.es) در گزارشی با عنوان «خاورمیانه، اوکراین و دریای چین: سه نقطه حیاتی برای ثبات جهانی» آورده است: برای پیدا کردن و جانمایی نقاط اصلی درگیری میان قدرت‌ها روی نقشه، احتمالا باید به اوکراین، خاورمیانه و دریای چین نگاه کرد. در همه یا برخی از این مناطق، منافع راهبردی ایالات متحده و متحدان اروپایی آن، روسیه و چین به طور مستقیم یا غیر مستقیم در هم آمیخته است.

بر اساس گزارش پروژه گردآوری داده‌های مربوط به رویداد و مکان وقوع درگیری مسلحانه (ACLED)، در ۵۰ کشور جهان، درگیری فعال وجود دارد و از هر شش نفر در جهان، یک نفر در سال ۲۰۲۳ در معرض درگیری است.

جنگ میان اوکراین و روسیه از حدود ۶۰۰ روز پیش در جریان است و با وجود حمایت آشکار ایالات متحده و اتحادیه اروپا از کی‌یف، این یک جنگ مستقیم میان ابرقدرت‌ها نیست، با این حال، بارزترین نمونه از درگیری گسترده‌تر در جبهه‌های مختلف است؛ نه فقط در اروپای شرقی، بلکه در خاورمیانه و آفریقا.

به نوشته این رسانه اروپایی، مسکو و پکن موفق شده‌اند تا در شرایطی که آمریکا، فرانسه و سایر بازیگران غربی عقب‌نشینی کرده یا از سوی دولت‌ها در این مناطق طرد شده‌اند، نفوذ سیاسی، اقتصادی و نظامی در این مناطق را به دست آورند. از سوریه تا عراق و از جمهوری آفریقای مرکزی تا مالی، امروز چین و روسیه به قدرتی دست یافته‌اند که ۱۰ یا ۲۰ سال پیش به سختی قابل تصور بود؛ مناطقی که با منافع و امنیت اروپا و ایالات متحده مرتبط است.

شبکه تلویزیونی اسپانیا با اشاره به اینکه «از شنبه گذشته، مناقشه بی سابقه فلسطین و اسرائیل در دهه‌های گذشته و با پیامدهای منطقه‌ای نگران‌کننده شعله‌ور شده است» آورده است: جنگی مانند آنچه ظاهراً در راه است، احتمال یک درگیری منطقه‌ای را ایجاد می‌کند و ایالات متحده در این بحران نقش خواهد داشت؛ چنان که در اوکراین یا آسیا، به ویژه در دریای چین نقش دارد.

در ادامه این گزارش آمده است: اگر چه درگیری فعالی در دریای چین وجود ندارد اما از سال‌ها قبل، تنش‌ها در مورد تایوان، جزیره‌ای تحت حمایت آمریکا در حال افزایش است.

به نوشته آرتی‌وی‌ای، افزایش حضور واشنگتن در منطقه برای بیش از یک دهه هدف بزرگ مقابله نظامی، اقتصادی و فناوری پکن بوده است. اما در سال‌های اخیر، سیاست خارجی آمریکا در نقاط مختلف جهان از جمله عراق، افغانستان یا اوکراین گیر افتاده است و به رغم تلاش‌های اقتصادی، دیپلماتیک و نظامی گسترده، جریان‌های انزواطلب از ابتدای قرن بیست و یکم در افکار عمومی آمریکا وزن و جایگاه بیشتری پیدا کرده‌اند.

این رسانه در پایان در تشریح شرایط دشوار واشنگتن در وضعیت ژئوپلیتیکی فعلی آورده است: همزمان با تشتت فزاینده داخلی، آمریکا با فشارها از جبهه‌های مختلف مواجه است. به دنبال عزل کوین مک کارتی از مقام ریاست مجلس نمایندگان، کنگره به طور موقت فلج شده است و آمریکا در آستانه ورود به انتخاباتی مسموم است که در آن، دونالد ترامپ به عنوان یکی از نامزدهای اصلی با چندین اتهام جدی روبرو است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha