بهره‌مندی از ظرفیت استان‌ها توسط رایزنان فرهنگی مغفول مانده است

تهران- ایرنا- وابسته فرهنگی و مسئول خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در استانبول ترکیه گفت: این که کشورهای منطقه ایران تاکنون به اتحادی منطقه‌ای شبیه اروپا نرسیده‌اند دلیلش رقابت و دنبال کردن منافع ملی شان است.

حسن دیده‌بان وابسته فرهنگی و مسئول خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در استانبول ترکیه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا، در پاسخ به این پرسش که دیپلماسی فرهنگی در تبدیل کشورهای منطقه به یک قدرت واحد چه نقشی را ایفا می کند، بیان کرد: قطعا ما رایزنان فرهنگی می توانیم در جهت توسعه روابط فرهنگی دو کشور موثر عمل کنیم؛ مثلا در استانبول امکاناتی در جهت تحقق اتحاد منطقه ای وجود دارد چنانچه بعضی از دبیرخانه های OIC کشورهای همکاری اسلامی در استانبول هست که از طریق آنها می شود این اتفاق را رقم زد.

وی افزود: مثلا در همکاری با مجمع جوانان کشورهای اسلامی یا دبیرخانه فرهنگ و تحقیقات و هنر ارسیکا از ظرفیت آنها استفاده کرده و امکان اتحاد کشورهای جهان اسلامی را فراهم سازیم و این توانی است که دیپلماسی فرهنگی و فعالیت های رایزنی فرهنگی به ما می دهد.

وابسته فرهنگی و مسئول خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در استانبول ترکیه در پاسخ به این پرسش که چنین اتحادی چرا تاکنون شکل نگرفته است، اظهار داشت: این که چرا این اتحاد تا به امروز شکل نگرفته است دلیلش این است که بین کشورهای منطقه رقابت هست و کشورهای همسایه رقیب هم هستند.

دیده بان یادآور شد: در حوزه های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی هرکسی دنبال منافع خودش است و به همین دلیل این اتحاد شکل نگرفته است؛ مثلا کشور ترکیه پیش از همبستگی منطقه ای منافع خودش را دنبال می کند.

وی در ادامه و با اشاره به اهمیت برگزاری اجلاس رایزنان فرهنگ گفت: این اجلاس خیلی خوب بود چراکه در مورد نهادهایی که ما رایزنان فرهنگی از ظرفیت های آنها اطلاع نداشتیم شفاف سازی شد. در این اجلاس برخی از استانداران تشریف آوردند و ظرفیت های خودشان را ارائه کردند و این افق های جدیدی را برای رایزنان باز کرد؛ البته که اقداماتی از این دست در معرفی و توسعه خود استان ها هم موثر است.

وابسته فرهنگی و مسئول خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در استانبول ترکیه اظهار داشت: امیدوارم رایزن ها بتوانند از ظرفیت های استانی استفاده کنند؛ موضوعی که پیش از این مغفول مانده بود.

نخستین اجلاس منطقه ای رایزنان فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در کشورهای همسایه، از ۱۵ تا ۲۰ مهرماه ۱۴۰۲، به همت سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به عنوان قرارگاه اقتدار فرهنگی جمهوری اسلامی ایران برگزار شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha