به گزارش ایرنا از روابط عمومی سازمان هیأت و تشکلهای دینی، حجتالاسلام مجید باباخانی امروز، شنبه ۲۲ مهر در نشست هیأت رئیسه و مسئولان پهنههای مجمع کانونهای فرهنگی تبلیغی کشور با بیان اینکه فعالیت برخی کانونها مشخص نیست، اظهار داشت: در این راستا باید کانونهای جعلی شناسایی و حذف شود. در این شرایط ۲۰ تا ۳۰درصد کانونهای فعال غربالگری میشود و این خیلی مهم است که این اقدام انجام شود. زیرا برخی کانونهای جعلی در موضوعات مختلف آمار نادرست میدهند، پس غربالگری بسیار مهم است و باید کانونهای فعال را شناسایی کرد.
وی با اشاره به مجمع کانونهای فرهنگی تبلیغی کشور افزود: در مجمع در طول این سالها شاهد ۳۰ درصد رشد در سطح روسا بودهایم و خوشبختانه افراد عملیاتیتر وارد کار شدند، اما مجمع، کانونهای فکری زیادی دارد که از ۱۵۰ کانون ثبت شده فقط ۲۰ کانون در میدان عمل هستند.
باباخانی با بیان اینکه داشتن طرح و ایدهای که امکان عملیاتی شدن داشته باشد بسیار مهم است، اظهار کرد: طرح خوب و جدی کمکم جای خود را پیدا میکند. برای مثال طرح هوای نو در سال ۹۷ ارائه شد اما نهایتاً سال ۱۴۰۰ شروع به کار کرد. امروز این طرح به یک مجموعهای ملی تبدیل شده و اقدامات خود را انجام میدهد و ما هم حمایت میکنیم.
رئیس سازمان هیأت و تشکلهای دینی با اشاره به اهمیت طراحی و انجام آن تاکید کرد: یک کانون باید یک طرح پخته را ارائه و آغاز کند تا در جریان کار بتوانیم بودجه لازم را برای آن طرح اخذ و سپس آن را بزرگتر کنیم.
وی تاکید کرد: مجموعه سازمان تبلیغات اسلامی ایدهآلگرا نیست بلکه به دنبال تقویت طرحها و ایدههای خوب دیگران است نه اینکه به دنبال نقصگیری باشد. خوشبختانه در این مسیر مدیرانکل استانی ما نیز فهم میدان را دارند و میدانند کار فرهنگی چه سختیهایی دارد. این در حالی است که خیلی از افراد نسبت به کار فرهنگی فهم ندارند. تلاش سازمان تبلیغات اسلامی بر این است که اگر کسی طرحی دارد، حمایت کند و علاوه بر این، راهبرد ما فراتسهیلگری و وصل کردن مجموعهها به هم است.
باباخانی با بیان اینکه اداره کانون با مجمع کانون متفاوت است، تصریح کرد: یکی از اقدامات مهم در مورد کانونها، دستهبندی درست آنهاست. زیرا باید شرح کار و توانایی هر کانون، در هر حوزهای مشخص شود. در واقع باید بدانیم چه کانونی چه تخصصی دارد. این امر باعث فهم درست ما از شرایط کانونها و چگونگی استفاده از آنها میشود. مثلا وقتی یک کانون کار رسانهای تبلیغی انجام میدهد، نمیتوان از آن توقع کار کودک داشت. پس با دستبهبندی درست میتوان مخاطب کانون را هم بهتر شناسایی کرد.
وی ادامه داد: با دستهبندی درست کانونها حتی میتوان کانونهایی را که دارای کار مشترک هستند، شناسایی و در جهت یک اقدام بزرگ آنها را همافزا کرد. پس دستهبندی مهم است زیرا با دستهبندی درست میتوان دریافت ما در چه وضعیتی قرار داریم. با این شیوه میتوان برای کانونها کار تعریف کرده و حکمرانی را رقم زد.
رئیس سازمان هیأت و تشکلهای دینی بیان کرد: کانونها پس از دستهبندی باید رتبهبندی هم بشوند، زیرا برخی از کانونها امکان اقدام بزرگ ندارند. هر کانون به اندازه سطح خود کار میکند، بنابراین امکان رصد مجموعه کانون توسط خود داخل مجموعه وجود دارد و کار بسیار مهمی است.
باباخانی با اشاره به موضوع اساسنامه مجمع کانونهای فرهنگی تبلیغی کشور خاطرنشان کرد: اساسنامه باید یک شکل کلی داشته باشد، به گونهای که با تغییر مدیران نباید دچار تغییر شود. در اصل باید اساسنامه برای همه دورهها باشد و ساختاری باشد که در تمام ادوار بتوانند از آن استفاده کنند.
رئیس سازمان هیأت و تشکلهای دینی کشور با بیان اینکه مشکل مجمع اتاق و لوازم نیست بلکه موضوع طرح و ایده است، اظهار کرد: امروز کانونهای فرهنگی و تبلیغی در جنگ روایتها کجا ایستادهاند؟ هرجایی که دشمن ما را میزند اولویت اول ما خواهد بود. برای مقابله با دشمن باید در قالبهای مختلف محتوا تولید کنیم.
وی با اشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب نیز بر روی مساله جهاد تبیین تاکید دارند، یادآور شد: اولویت اول ما همین عرصه است. سازمان تبلیغات اسلامی و مشخصاً سازمان هیأت هم روی این موضوع هزینه خواهد کرد. آقای قمی بارها تاکید داشتند که اگر در حوزههای مختلف و قشرهای گوناگون یک طرح ملی در خور جهاد تبیین داشته باشید، ما نهایتاً حمایت را خواهیم داشت. نشر خوبیها خیلی مهم است. ما در نشر بدیها همیشه پیشتاز هستیم و باید تمرین کنیم که خوبیها را ارائه کنیم، به گونهای که در جان مردم بنشیند. برای نمونه موضوع انسجام اجتماعی از مواردی بود که در همین عرصه جهاد تبیین در محرم به خوبی جلو کرد.
نظر شما