تنگناهای انتخاب شهردار چهل‌وهشتم مراغه 

مراغه- ایرنا- شهرداری مراغه در سه ماهه دوم سرپرستی به سر می‌برد و اعضای شورای ششم نه تنها طبق قانون بلکه بر اساس انتظار افکار عمومی باید شهردار چهل‌وهشتم این کهن‌شهر را هرچه سریع‌تر انتخاب کنند اما جلسات فوق‌العاده شورا برای انتخاب شهردار همچنان یکی پس از دیگری بی‌نتیجه می‌ماند.

به گزارش ایرنا اکنون در حالی چهار نفر از هیئت رئیسه شورا در برابر سه عضو دیگر صف‌کشی کرده و بر گزینه خود برای تصدی شهردار اصرار دارند که سه عضو دیگر به بررسی سوابق گزینه‌های مختلف اصرار می‌کنند و به صورت یک در میان در جلسات فوق‌العاده انتخاب شهردار حاضر می‌شوند.

این سه عضو در جلسه‌هایی که حضور دارند، به هر نحوی از انتخاب سرباز می‌زنند و در برخی از جلسات نیز حضور پیدا نمی‌کنند تا آن جلسه رسمیت پیدا نکند و چهار عضو دیگر به مقصود نرسند.

لازم به ذکر است که طبق ماده ۱۰ قانون شهرداری‌ها، جلسات شورای هفت نفری مراغه با حضور حداقل دوسوم همان نفرات یعنی حداقل پنج نفر رسمیت می‌یابد و گروه اقلیت شورا از همین موضوع بهره می‌گیرند و به صورت هماهنگ در برخی از جلسات حاضر نمی‌شوند.

از سوی دیگر نیز برگزاری جلسات فوق‌العاده فقط در صورت تحقق شرایط آن امکان‌پذیر است و اعضای شورا در صورت ضرورت و بنا به دعوت فرماندار به تشکیل جلسه فوق‌العاده موظف هستند و این دعوت باید ‌کتبی و با تعیین وقت قبلی و ذکر دستور جلسه باشد.

برخی‌ها از تنبیه طبق قانون سخن می‌گویند

یک کارشناس حقوق و مسایل شهری می‌گوید: تنبیه سه عضوی که در جلسه تعیین شهردار حضور پیدا نمی‌کنند در عمل بی‌نتیجه است و جایگزین کردن اعضای علی‌البدل به جای آنان در مدت زمان باقیمانده تا تعیین شهردار جدید، ادعایی عبث به نظر می‌رسد.

وی که نخواست نامش در این مصاحبه مطرح شود، اضافه کرد: طبق ماده ۷۹ قانون شهرداریها، تخلف عدم حضور سه عضو شورا باید از طریق رییس شورای اسلامی شهر مراغه گزارش شود و این اعضا باید بدوا در هیأت حل اختلاف و رسیدگی به شکایات استان حضور یابند و پاسخگو باشند.

تنگناهای انتخاب شهردار چهل‌وهشتم مراغه 
ابراهیم خوش‌رفتار، رییس شورای اسلامی شهر مراغه

به گفته وی، پس از رسیدگی‌های لازم از سوی هیات مذکور، هیأت مرکزی حل اختلاف و رسیدگی به شکایات مستقر در تهران نسبت به رسیدگی اقدام خواهد کرد.

وی ادامه داد: تمام این موارد از حیث بررسی و با در نظر گرفتن اعتراض‌ها و تشکیل جلسه‌های رسیدگی زمانبر خواهد بود و برای آن بازه یکساله پیش‌بینی می‌شود.

این کارشناس حقوق افزود: ضمن توجه به اینکه قانونگذار با لحاظ کردن تعداد ۵ نفر برای رسمیت جلسات شورا، ضمانت اجرایی در جهت خلق تفاهم برای جلب نظر و اتفاق نظر پنج نفر از هفت عضو شورا را مدنظر قرار داده است و در حقیقت چهار عضو شورا به جذب نفر پنجم نیاز دارند.

بر همین اساس به نظر می‌رسد که این هفت نفر جهت جلوگیری از انحلال شورا باید در مدت زمان باقیمانده و با وحدت و همدلی در کنار یکدیگر حضور یابند و به دور از هر نوع صف‌کشی، نسبت به انتخاب شهردار اقدام کنند.

اما «حسین شیخ فرجی» سخنگوی شورا عقیده دیگری دارد و با بیان اینکه شورای ششم منحل نخواهد شد، ابراز امیدواری می‌کند که شهردار چهل و هشتم در سریع‌ترین زمان ممکن انتخاب شود.

به گزارش ایرنا و مطابق قانون شهرداریها حداکثر مدت خدمت سرپرستی سه ماه تعیین شده و پس از اتمام مدت زمان سه ماهه، فرجه سه‌ماهه دیگری نیز به عنوان آخرین مهلت برای انتخاب شهردار تعیین می‌شود که موعد آن در مراغه ۱۱ آبانماه است.

گفتنی است تاخیر در انتخاب شهردار مراغه نه تنها اعتراض مردم بلکه صدای برخی از مسئولان را درآورده است و برخی از آنان ضمن دعوت از اعضای شورا برای توافق و همدلی، از آنان خواسته‌اند تا از لجبازی دست بکشند.

آخرین جلسه علنی شورای ششم برای انتخاب شهردار مراغه در ۲۹ شهریور سال جاری و با حضور خبرنگاران برگزار شد و جلسات بعدی پشت درهای بسته دنبال شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha