حمایت از نوسازی صنعت ریلی کشور در برنامه هفتم توسعه مورد توجه قرار می گیرد

تهران- ایرناعضو هیات رییسه مجلس گفت: کمیسیون تلفیق در مصوبه ای مقرر کرد که یک درصد از فروش نفت به تامین منابع مالی برای توجه به توسعه ریلی اختصاص پیدا کند.

مجتبی یوسفی در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی ایرنا در مورد مصوبات کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم برای توسعه صنعت ریلی گفت: از ماده ۵۷ لایحه برنامه هفتم موضوع ترانزیت و توجه به زیرساخت های ترانزیت آمده که به عنوان پیشران اقتصاد محسوب می شود.

وی نوسازی ناوگان ریلی را از جمله مصوبات کمیسیون تلفیق در برنامه هفتم برشمرد و افزود: شاهد انحصاری در داخل در موضوع لوکوموتیو هستیم؛ باید ضمن حمایت از ظرفیت تولید داخل لوکوموتیو نیاز کشور را هم تامین کنیم چون در حال حاضر این ظرفیت به تولید ۱۰۰ لوکوموتیو در داخل کشور می رسد که در صورت توسعه کریدورهای حمل و نقل در بار و مسافر حداقل به تامین ۵۰۰ لوکوموتیو در مدت ۵ سال آینده نیاز داریم.

این عضو کمیسیون تلفیق برنامه هفتم با بیان اینکه عمر لوکوموتیوها بالاست و برخی به چند دهه می رسد، افزود: در لایحه برنامه ضمن تقویت ظرفیت تولید داخلی لوکوموتیو، پیش بینی هایی برای واردات لوکوموتیو کارکرده شده است.

وی ادامه داد: همچنین پیش بینی شده که ظرف ۵ سال وضعیت لوکوموتیوهایی تعیین تکلیف شود که اکنون عملیاتی نیستند.

یوسفی بیان کرد: در راستای توسعه ریلی، شرکت های بزرگ فولاد و پتروشیمی و مرتبط با معدن مکلف به سرمایه گذاری در توسعه ریل می شوند.همچنین تمهیداتی برای توسعه کریدورهای کشور اعم از شمال به جنوب و غرب به شرق و راه آهن غرب کشور تا اتصال به شلمچه و راه آهن شرق کشور شده است؛ این مواد مصوب کمیسیون تلفیق همه برای حمایت از صنعت ریلی است.

این عضو هیات رییسه مجلس در پایان بیان کرد: کمیسیون تلفیق در مصوبه ای مقرر کرد یک درصد از فروش نفت به تامین منابع مالی برای توجه به توسعه ریلی اختصاص پیدا کند البته در کنار همه این ها باید به معیشت پرسنل این صنعت هم توجه شود؛ در صورت تصویب این مواد در صحن علنی انتظار می رود که در ۵ سال آینده اقدامات خوبی در صنعت ریلی داشته باشیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha