مروری بر ۱۰۰ سال تحولات خوشنویسی ایران در یک نمایشگاه

تهران- ایرنا- نمایشگاه مروری بر یکصد سال تحولات خوشنویسی ایران با عنوان «طلایه‌داران خطه خط» در موزه هنرهای معاصر تهران افتتاح شد.

به گزارش ایرنا، نمایشگاه «طلایه‌داران خطه خط» مروری بر یکصد سال تحولات خوشنویسی ایران (از دوره قاجار تا اوایل دهه پنجاه) با نمایش منتخبی از آثار گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران، موزه خوشنویسی ایران و انجمن خوشنویسان ایران به مناسبت هفته خوشنویسی عصر شنبه- ۲۲ مهرماه- با حضور غلامحسین امیرخانی رئیس شورای عالی انجمن خوشنویسان، محمد خراسانی‌زاده مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سرپرست موزه هنرهای معاصر تهران و چهره‌های دیگری همچون مهدی فضائلی، یدالله کابلی، احمد شفیعی‌ها رئیس انجمن خوشنویسان تهران، حسین غلامی، داود رواسانی، قاسم دماوندی، محمدعلی گرجستانی، عباس شیخانی، مجتبی سبزه، جواد شکوهی‌فر، بهرام حنفی، حسین شیرازی، میرحیدر موسوی، محمود گودرزی، علیرضا کیا کاظمی، صبا گلباز، محسن دایی نبی، محسن میرحسینی، مجید عبدامین، حسین نوروزی، ناصرالدین حسن‌زاده، حسین احمد بیگی‌ها، حسین خسروی، عبداله ستارپور، کیانوش معتقدی در موزه هنرهای معاصر تهران افتتاح شد.

مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سرپرست موزه هنرهای معاصر تهران در آیین افتتاح این نمایشگاه گفت: روزهای مهمی در تاریخ جهان اسلام در حال رقم خوردن است. مظلومان فلسطین با دستان خالی مقابل دژخیمان رژیم صهیونیستی ایستاده‌اند. برایشان آرزوی فتح و پیروزی و برای شهدایشان آرزوی تعالی معنوی داریم.

خراسانی زاده افزود: تاکنون در موزه هنرهای معاصر تهران، کمتر نمایشگاه‌های مستقلی را برای عرضه آثار هنر بومی‌مان داشته‌ایم. خوشنویسی یک هنر بومی اسلامی-ایرانی است و بزرگان دین ما هنرمندانی خوشنویس بوده‌اند. کما اینکه حضرت علی(ع) نیز توصیه‌هایی را در زمینه شیوه قلم در دست گرفتن، تنظیم خطوط و نگارش متن داشته‌اند. از این‌ رو می‌توان گفت که خوشنویسی یکی از مهمترین هنرهای تجسمی ایران معاصر است.

مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: این نمایشگاه در سه نگارخانه موزه و در هفته خوشنویسی درحال برگزاری است. افتتاح چنین نمایشگاهی به معنای کنشگری فعال موزه هنرهای معاصر تهران در دوره جدید است که نسبت به اتفاقات روز بی‌تفاوت نیست.

مروری بر ۱۰۰ سال تحولات خوشنویسی ایران در یک نمایشگاه

وی اظهارداشت: دوست داشتیم نمایشگاه برای مدت طولانی‌تری برگزار شود اما هم‌اکنون در حال آماده‌سازی یک نمایشگاه بین‌المللی کارتون و کاریکاتور برای برگزاری در موزه هنرهای معاصر تهران هستیم که آثار هنرمندان آمریکای لاتین را به نمایش می‌گذارد.

خراسانی زاده گفت: اگر برخی همسایگان ما چشم طمع به خوشنویسی نداشته باشند، هنرمندان‌مان می‌توانند برگ‌های زرین بسیاری را در این عرصه رقم بزنند. امیدوارم این نمایشگاه دیدنی و به یاد ماندنی برای همه ما برگی از تاریخ نوین خوشنویسی ایران پرافتخار را رقم بزند.

خوشنویس باید زشتی‌ها را هم زیبا بنویسد

براساس اعلام روابط عمومی موزه هنرهای معاصر تهران، در ادامه احمد شفیعی‌ها رئیس انجمن خوشنویسان تهران بیان کرد: یکی از آوانگاردترین تعریف‌هایی که می‌توان از هنر داشت، تعریف شهیدمرتضی آوینی است.‌ طبق تعریف این شهید، هنر شیدایی حقیقت است اما شیدایی، شرط لازم است؛ شرط کافی، قدرت بیان است. از منظر مشرقی‌ها، هنر مقابل عیب و کمی و کاستی نهاده می‌شود.

وی افزود: خوشنویس باید زشتی‌ها را هم زیبا بنویسد. ما خوشنویس‌ها این افتخار را داریم که به مولا علی (ع) تمسک بجوییم. مشاهده این آثار من را به این نتیجه رساند که ما صرفا ادای خوشنویسان را درمی‌آوریم. هنگامی که مقابل هر کدام از این آثار می‌ایستیم، کلاه از سرمان می‌افتد و بزرگانی در عالم هنر معاصر مثل جکسون پولاک که آثارشان در همین موزه است، اگر به این آثار برسند، به سجده می‌افتند.

سپس امیرعباس نصیری کیوریتور نمایشگاه در سخنانی گفت: سعی کردم در این نمایشگاه از دوره قاجار، آثاری را که به کارهای معاصر نزدیک است در کنار هم قرار دهم. از دوره ناصرالدین شاه، اثر در این مجموعه وجود دارد تا اواخر دوره قاجار که به مرحوم عمادالکتاب می‌رسیم.

نصیری افزود: عمادالکتاب برای نخستین بار با هزینه شخصی رسم‌المشق را طراحی کرد. مدتی به زندان رفت و حبسیه‌نویسی‌هایش در زندان نیز بسیار آوانگارد است. پس از عمادالکتاب، خط فارسی به سمت ماشینی‌نویسی رفت‌ و کمرنگ شد تا اینکه استادانی چون امیرخانی، کابلی، اخوین، احصایی، پیل‌آرام و... توانستند بار دیگر عظمت خط فارسی را احیا کنند.

غلامحسین امیرخانی رئیس شورای عالی انجمن خوشنویسان نیز در این آیین اظهارداشت: امروز پس از مدت‌ها فرصتی پیش آمد تا با شما هنرمندان دیدار و گفت‌وگو کنم. کمال شعر فارسی در ایران ما به منصه ظهور رسیده و بالاترین تعریف از شعر این است که اغراق بیشتری داشته باشد. بیت معروف «غیر از هنر که تاج سر آفرینش است، بنیاد هیچ منزلتی جاودانه نیست» در طول تاریخ و در سراسر دنیا جاری و ساری بوده است. کیفیت و تاثیر هنر به قدری در جامعه بشری زیاد است که شاید باید شرایط بهتری برای معرفی آن فراهم و حق مطلبش ادا شود.

مروری بر ۱۰۰ سال تحولات خوشنویسی ایران در یک نمایشگاه

امیرخانی بیان کرد: از مدیران موزه هنرهای معاصر تهران تشکر می‌کنم که مثل همیشه لطف کردند و فرصتی را برای برگزاری نمایشگاه خوشنویسی پیش‌رو فراهم آوردند. خوشحالم که این جمع، امروز به خاطر هنر گرد هم آمده‌اند و به رغم همه گرفتاری‌ها، هنر این‌قدر جاذبه دارد که همچنان می‌تواند ما را دور هم جمع کند.

در نمایشگاه خوشنویسی «طلایه‌داران خطه خط»، بیش از یکصد اثر از ۷۰ هنرمند خوشنویس از جمله اسدالله شیرازی، ملک‌محمد قزوینی، علی‌محمد اصفهانی، عبدالحسین قزوینی، محمدرضا کلهر، میرزا غلامرضا اصفهانی، میرزا کاظم طهرانی، میرحسین خوشنویس باشی، مهدی شریف شیرازی، محمد ساوجبلاغی، محمدحسین عمادالکتاب، حسین مخصوص، علی مخصوص، علی منظوری، عباس منظوری، تقی حاتمی، علی اکبر کاوه، علی آقا حسینی، ابراهیم بوذری، سیدحسن میرخانی، سیدحسین میرخانی، احمد معصومی نجفی زنجانی به نمایش درآمده است.

مروری بر ۱۰۰ سال تحولات خوشنویسی ایران در یک نمایشگاه

همچنین در این نمایشگاه آثار حسین زنده‌رودی، اصغر بوذری، رضا مافی، اویس وفسی، علی ابریشمکار، حسین کاشیان، عبدالله فرادی، سعید شمس انصاری، جهانگیر نظام‌العلما، فتحعلی واشقانی فراهانی، حبیب‌الله فضائلی، سیف‌الله یزدانی، فرامرز پیلارام، علی راهجیری، محمد سلحشور، نصرالله افجه‌ای، عباس اخوین، غلامحسین امیرخانی، سیدمحمد احصایی، کیخسرو خروش، جلیل رسولی، یدالله کابلی، محمدحسین عطارچیان، ابوالحسن محصص مستشاری به نمایش گذاشته شده است.

همزمان با نمایش این آثار، برخی اسناد، لوازم و ادوات خوشنویسی استادان بزرگ نیز در معرض دید هنردوستان قرار گرفته است.

علاقه‌مندان برای بازدید از نمایشگاه «طلایه‌داران خطه خط» می‌توانند تا ۲۸ مهرماه به جز روز دوشنبه، از ساعت ۹ تا ۱۸ به موزه هنرهای معاصر تهران مراجعه کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha