افتتاح دفتر میراث فرهنگی غرب مازندران، خدمات ماندگار به تاریخ منطقه
باغ طبیعی و تاریخی رامسر

نوشهر- ایرنا- افتتاح دفتر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری غرب مازندران (چالوس) امروز سه شنبه در آیینی با حضور مسوولان استانی از جمله خدمات ماندگار دولت جهادی بوده که که پس از سال ها پیگیری به این خواسته به حق اهالی منطقه پاسخ داده شد.

به گزارش ایرنا، فراهم سازی برخی از امکانات و زیرساخت ها به ویژه استقرار اداراتی چون گردشگری، دفتر استانداری، شرکت گاز و پست در غرب مازندران موضوعی که سال ها جزو دغدغه و خواسته های اهالی شهرستان های گردشگرپذر نور، نوشهر، چالوس، عباس آباد، کلاردشت، تنکابن و رامسر بوده و از زمان شکل گیری دولت مردمی این خواسته ها یکی پس از دیگری در حال محقق شدن است.

غرب مازندران به خاطر برخورداری از موقعیت های ممتازی نظیر همسایگی با جنگل های ۴۰ میلیون ساله هیرکانی، دریای خزر، آثار طبیعی، مکان های گردشگری، مذهبی و دیگر موهبت های الهی از دیرباز تاکنون خاستگاه میلیون ها مسافر و گردشگر بوده بنابراین هرگونه سرمایه گذاری برای پویایی فضای کسب و کار و رونق اقتصادی مستلزم ارایه خدمات آسان و بدور از دغدغه و های اداری به فعالان اقتصادی و سرمایه گذاران در این خطه گردشگرپذیر استان است

افتتاح دفتر میراث فرهنگی غرب مازندران، خدمات ماندگار به تاریخ منطقه

از زمان شکل گیری دولت جهادی مردمی، یکی از مهم ترین مسائلی که در اولویت و دستور کار مسوولان به ویژه استاندار قرار گرفت استقرار اداراتی مانند راه اندازی ساختمان استانداری غرب استان به مرکزیت نوشهر، ارتقای شرکت گاز ناحیه نوشهر، چالوس و کلاردشت به شرکت بهره برداری غرب مازندران و همچنین ساختمان پست بودده است.

خدمات ماندگار دولت

راه اندازی دفتر استانداری غرب مازندران در نخستین روز دی ماه سال ۱۴۰۱ به مرکزیت نوشهر به عنوان یکی از ماندگارترین خدمات و وعده های صادق دولت مردمی و جهادی بود که پس از سال ها چشم انتظاری و پیگیری دولت به این خواسته دیرینه مردم این خطه گردشگرپذیر استان پاساخ داد و این دفتر با حضور استاندار و دیگر مسوولان استانی و فرمانداران به بهره برداری رسید.

استاندار مازندران در آیین گشایش این دفتر گفته بود :جغرافیای مازندران نسبت به سایر استان های کشور متفاوت است، چرا که غربی ترین نقطه این استان که شهرستان رامسر است با مرکز استان بیش از چهار ساعت فاصله دارد، آن هم در زمانیکه اوج ترافیک نباشد و بعد مسافت و بروز حوادث جاده ای در طول این مسیر سال ها مردم این خطه را نگران کرده و همین عامل سبب شد تا چنین دفتری و ارتباط بدون واسطه با مسوولان استانی در این منطقه راه اندازی شود.

رامسر جزو غربی ترین شهرستان های استان مازندران بوده که حدود ۲۵۰ کیلومتر تا مرکز این استان فاصله دارد بعد مسافت، بروز حوادث جاده ای، اتلاف وقت، صرف هزینه های هنگفت، سردرگمی فعالان اقتصادی و سرمایه گذاران برای دریافت مجوزهای کسب و کار در راهروهای استانداری از دغدغه هایی بود که سال ها این قشر مولد و فعال جامعه در این خطه گردشگرپذیر را رنج می داد اما با راه اندازی دفتر استانداران و حضور مدیران استانی و ستادی استانداری در این مجموعه در شهرستان نوشهر تا حدودی این دغدغه ها کاهش پیدا کرد موجی از شادمانی در میان مردم این منطقه به وجود آورد.

افتتاح دفتر میراث فرهنگی غرب مازندران، خدمات ماندگار به تاریخ منطقه

در این این فرایند دفتر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری غرب مازندران به مرکزیت چالوس امروز در آیینی با حضور مسوولان استانی و محلی در این منطقه به بهره برداری رسید و سکان هدایت این مجموعه برای نخستین بار به یک بانوی متخصص رشته گردشگری سپرده شد.

سنتی بودن گردشگری چالش اساسی مازندران

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در آیین گشایش این دفتر گفت : ماموریتی که این دفتر دارد در واقع همان ماموریت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بوده و تمام سعی و تلاش آن است بتوان خدمات را برای فعالان صنعت گردشگری در این منطقه آسان کرد و افزون بر آن بتوان کارگروه هایی در این دفتر شکل داد و از همه ظرفیت های انسانی بهره برد.

صادق برزگر افزود : نکته مهم تر آنکه هر مصوبه ای که در قالب نشست های تخصصی و کمیته ها در این دفتر گزارش شد به طور حتم در مرکز استان برای اجرایی شدن آن تلاش و برنامه ریزی می شود و مهم ترین رویکردها آن است هم در حوزه صنایع دستی و هم میراث فرهنگی سرمایه گذاری شود.

وی بیان داشت : امروز یکی از چالش های اساسی استان مازندران ستتی بودن صنعت گردشگری است در حالی که امروز این صنعت دیگر جایگاهی ندارد و برای برون رفت از این چالش راهی جز ایجاد زنجیره گردشگری نداریم به عبارتی باید با راه اندازی تورهای گردشگری به شکل ضابطه مند و هدفمند برنامه ریزی و اقدام نمود.

غرب مازندران مقصد گردشگران استان

وی اظهار کرد : مازندران به ویژه غرب استان به علت برخورداری از توان بالای گردشگری از دیرباز تاکنون مقصد خیلی از گردشگران از جمله گردشگران خارجی بوده و بنابراین زمانی می توان به رونق صنعت گردشگری این استان کمک کرد که بتوان مقاصد گردشگری جای جای استان را شناسایی کرد و زیرساخت ها را هم تقویت و مهیا کنیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران گفت : امروز خیلی از روستاهای استان به علت موقعیت های خوبی که برای جذب گردشگران دارند منتهی از زیرساخت ها و امکانات لازم بهره مند نیستند به عنوان نمونه می توان به روستای شانه تراش شهرستان تنکابن اشاره کرد این روستا در مبادی ورودی و خروجی جاده دوهزار تنکابن قرار دارد اما هنوز از زیرساخت هایی نظیر راه دسترسی آسان، پوشش آنتن دهی مناسب تلفن همراه، مراکز پذیرایی، مکان های مذهبی بین راهی و ... بی بهره است و تمام تلاش ها آن است بتوانیم این روستا را ثبت جهانی کنیم.

برزگر افزود : وقتی که در بازدید از این روستاها متاسفانه در نقاطی از ارتفاعات کوهستانی آن با مشکلاتی مانند عدم پوشش آنتن دهی تلفن همراه مواجه می شویم این ضعف و نقصان نشانه حلقه مفقوده زنجیره ارزش های گردشگری است و باید این زنجیره تکمیل شود و امروز خیلی از نقاط استان مقاصد گردشگری شناسایی شد و مسوولان به ویژه فرمانداران باید کمک کنند.

افتتاح دفتر میراث فرهنگی غرب مازندران، خدمات ماندگار به تاریخ منطقه

در این آیین همزمان با افتتاح دفتر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری غرب مازندران، بهاره سعید زاده با حکم مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به عنوان مسوول این مجموعه معرفی و انتخاب شد.

سعیدزاده با بیش از ۲۰ سال سابقه، دانش آموخته رشته کارشناسی ارشد زبان ادبیات فارسی، کارشناس ارشد برنامه ریزی گردشگری، مدرس دانشگاه های آزاد اسلامی چالوس و مارلیک نوشهر و همچنین معاونت اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان نوشهر را در کارنامه کاری اش دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha