سایه سیاه پروانه سفید بر جنگل‌های بلوط رستم/ ادامه عملیات کانون‌کوبی در گرو تأمین اعتبار

شیراز-ایرنا-در پی انتشار خبری مبنی بر هجوم دوباره پروانه سفید برگ خوار بلوط به مناطق سبز رستم، کارشناس گیاه‌پزشکی اداره‌کل منابع طبیعی اعلام کرد:هشت هزار هکتار کانون بحرانی خاص این آفت در این شهرستان وجود دارد که تاکنون یک هزار و ۲۲۰ هکتار از این اراضی کانون‌کوبی شده و ادامه عملیات محلول در این منطقه نیاز به عزم ملی و تأمین اعتبار دارد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، حشره جوانه‌خوار و برگ‌خوار پروانه سفید که زمانی یکی از حشرات مفید درختان بلوط بود، امروزه با تغییرات آب و هوایی و دستکاری انسانی به یک آفت و تهدید برای جنگل‌های زاگرس تبدیل شده است.

سایه سیاه پروانه سفید بر جنگل‌های بلوط رستم/ ادامه عملیات کانون‌کوبی در گرو تأمین اعتبار

این پروانه آفتی است که به درختان بلوط و گیاهان گوناگونی مانند مرکبات، پسته، بادام و بسیاری دیگر از گیاهان حمله و خسارات بسیاری را به طبیعت وارد می‌کند.

از سه سال پیش تا کنون منطقه زاگرس واقع در استان‌های کهگیلویه و بویراحمد و فارس در سطح قابل توجهی مورد حمله این پروانه سفید برگ خوار بلوط قرار گرفته است.

در حال حاضر نیز اخباری از هجوم پروانه سفید برگ خوار بلوط به مناطق سبز شهرستان رستم واقع در ۱۶۴کیلومتری شیراز منتشر شده که موجبات نگرانی‌های بسیاری را برای فعالان زیست محیطی فراهم کرده است.

این در حالیست که کارشناس گیاه‌پزشکی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس معتقد است اقدامات قابل توجهی برای کنترل و از بین بردن این آفت در استان فارس در حال انجام است و امید است تا مردم این استان به زودی شاهد از بین رفتن این آفت در منطقه زاگرس باشند.

سایه سیاه پروانه سفید بر جنگل‌های بلوط رستم/ ادامه عملیات کانون‌کوبی در گرو تأمین اعتبار

سکینه قهرمانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا گفت: آفت برگ خوار سفید بلوط یکی از آفات مهم و کلیدی در جنگل‌های بلوط زاگرس است که پنج نسل و ۶سن لاروی دارد و مبارزه با آن کار بسیار دشواری است.

کارشناس گیاه‌پزشکی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس ادامه داد: در طول سال‌های اخیر با بهره‌گیری از بودجه‌ای که در اختیار داشتیم، کار محلول‌پاشی در کانون‌های بحرانی را انجام داده‌ایم.

پایش‌های مستمر در کانون‌های بحرانی

قهرمانی اضافه کرد: در حال حاضر محلول‌پاشی در بخشی از کانون‌های بحرانی که تحت پوشش و نظارت ما بوده و دسترسی به این مناطق با ادوات سنگین وجود دارد انجام شده و تنها بخش محدودی از این مناطق در نسل آخر در برخی مناطق صعب‌العبور وجود دارد که به دلیل کمبود منابع اعتباری و شرایط سخت توپوگرافی عملا امکان انجام عملیات وجود ندارد.

وی عمر این پروانه‌ها را هفت روز عنوان کرد و یادآور شد: این پروانه‌ها، نسل آخر این آفت هستند که احتمالا لاروهای آنها در آبان‌ماه به زیر پوست درختان می‌روند؛ با این حال نظارت‌ها و عملیات کانون‌کوبی و محلول‌پاشی به موقع انجام شده است‌.

قهرمانی با بیان اینکه پایش‌های این مناطق به صورت مستمر و با بهره‌گیری از بودجه مربوط به عملیات کانون‌کوبی، انجام شده، گفت: البته برای ادامه این کار در سال جدید که قطعا از حساسیت بالایی برخوردار خواهد بود نیاز به تامین اعتبار به موقع از محل‌های استانی و ملی با مبلغ حداقلی ۶میلیارد تومان هستیم تا بتوان با اقدام به موقع نسبت به انجام عملیات اقدام کرد.

وی یادآور شد: تمام اقدامات انجام شده در چارچوب ضوابط و بر اساس دستورالعمل های سازمانی در عرصه انجام شده است.

هشت هزار هکتار کانون بحرانی خاص این آفت در رستم

قهرمانی با بیان اینکه اقدامات امسال در حوزه گیاه پزشکی با اعتباری به مبلغ ۲.۵ میلیارد تومان در سطح ۲هزار هکتار از عرصه های ملی استان اجرا شده، گفت:در حال حاضر هشت هزار هکتار کانون بحرانی خاص این آفت در شهرستان رستم هم مرز با شهرستان باشت از توابع استان کهکیلویه وجود دارد که در ارتباط با انجام اقدامات مبارزه ای می‌بایست با یک کار جهادی و ملی و همزمان در مناطق آلوده صورت گیرد.

وی اضافه کرد: با توجه به افزایش جمعیت آفت برگ‌خوار سفید بلوط در منطقه رستم اجرای عملیات محلول ضروری بوده که نیاز به عزم ملی و تأمین اعتبار لازم برای شروع مجدد عملیات است.

سایه سیاه پروانه سفید بر جنگل‌های بلوط رستم/ ادامه عملیات کانون‌کوبی در گرو تأمین اعتبار

کانون‌کوبی یک هزار و ۲۲۰ هکتار از اراضی

کارشناس گیاه‌پزشکی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس وضعیت مناطق کانون‌کوبی شده را خوب ارزیابی کرد و گفت: تاکنون یک هزار و ۲۲۰ هکتار از اراضی تحت پوشش منابع طبیعی فارس با باکتری BT که یک نوع حشره‌کش بیولوژیکی‌ست کانون‌کوبی شده و پروانه‌های باقی مانده نیز عمرکوتاهی دارند و به زودی از بین خواهند رفت؛ امیدواریم پس از سه سال مقابله با این آفت سال آینده شاهد طغیان آن در مناطق فارس نباشیم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha