شوق نخبه الیگودرزی برای دیدار با رهبری و ارائه طرح توسعه‌ای خود به ایشان
دیدار رهبری با نخبگان در سال ۱۳۹۷

تهران- ایرنا- نخبه عضو بنیاد ملی نخبگان که قرار است روز سه شنبه به همراه جمعی از نخبگان با رهبر انقلاب دیدار کند، از شوق وصف ناپذیر خود برای این دیدار و البته ارائه پیشنهاد و طرح خود به معظم‌له در خصوص مشارکت دادن هر چه بیشتر استان‌ها در پیشبرد طرح‌های توسعه‌ای کشور می‌گوید.

شکوفه احمدی دانشجوی کارشناسی ارشد حقوق اقتصادی دانشگاه علامه طباطبایی و عضو بنیاد ملی نخبگان که حدود یکسالی است به صورت مستقیم بواسطه طرح شهید وزوایی با بنیاد ملی نخبگان همکاری دارد، با بیان اینکه برای دیدار روز سه‌شنبه ۲۵ مهر ماه با رهبر معظم انقلاب که اولین دیدار او از نزدیک با معظم له است، شوق وصف ناپذیری دارد، افزود: در این دیدار قصد دارم طرح و پیشنهاد خود را در خصوص ضرورت توسعه منطقه‌ای و تخصیص عادلانه منابع در همه مناطق کشور به طوری که در بیانیه گام دوم انقلاب نیز رعایت عدالت در تقسیم امکانات عمومی از سوی رهبر معظم انقلاب تاکید شده است، خدمت ایشان مطرح کنم.

۷۰۰ نفر از نخبگان کشور قرار است روز سه‌شنبه و در دومین روز از سیزدهمین همایش ملی نخبگان، با رهبر معظم انقلاب دیدار کنند و از بیانات ایشان بهره‌مند شوند.

این نخبه متولد شهرستان الیگودرز استان لرستان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا و در پاسخ به این سوال که به صورت مشخص طرح شما که قرار است خدمت رهبری ارائه شود چیست، گفت: در واقع پیشنهاد بنده شناسایی مناطق محروم و کمتر توسعه یافته و گام بعدی مشارکت استان ها در شناسایی مناطق محروم و واگذاری نقشی فعال به شورای برنامه ریزی استان ها در خصوص شناسایی اولویت های توسعه ای و مشارکت استان ها در خصوص پیشبرد طرح های عمرانی و صنعتی با توجه به سند آمایش سرزمینی و با توجه به زیرساخت های متفاوت مناطق است.

احمدی با بیان اینکه با تصویب قانون اساسی به عنوان میثاق ملی، رفع تبعیض های ناروا، ایجاد امکانات عادلانه و ایجاد بستر اقتصادی اسلامی در جهت رفاه و رفع فقر در مناطق مختلف کشور در اصول قانون اساسی پیش بینی شده است، افزود: در این راستا، بلافاصله پس از پیروزی انقلاب اسلامی، نهادهایی همچون کمیته امداد حضرت امام (ره)، جهاد سازندگی، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، نهضت سوادآموزی و بنیاد ۱۵ خرداد تشکیل شدند و به توسعه کشور پرداختند، اما باید توجه داشت توسعه فرآیندی جامع و ناظر به بهبود تمامی ابعاد زندگی مردم است.

وی تاکید کرد: آنچه اهمیت دارد توجه به توسعه منطقه ای در معنای تخصیص عادلانه منابع در همه مناطق کشور است به طوری که در بیانیه گام دوم انقلاب نیز رعایت عدالت در تقسیم امکانات عمومی مورد تاکید قرار گرفته است

این نخبه عضو بنیاد ملی نخبگان با بیان اینکه براساس داده های مرکز آمار، بیش از ۷۰ درصد از تولید ناخالص داخلی ایران در سال ۱۳۹۸ در ۱۰ استان متمرکز بوده و ۳۰ درصد بقیه متعلق به ۲۱ استان است، افزود: در این میان، تولید ناخالص داخلی استان تهران در صدر آمار بوده و برابر با تولید ۱۸ استان است.

شوق نخبه الیگودرزی برای دیدار با رهبری و ارائه طرح توسعه‌ای خود به ایشان

احمدی این آمار را یک نابرابری منطقه ای می داند که به اعتقاد وی زمینه ساز بروز مقوله هایی همچون مهاجرت، حاشیه نشینی و به تبع آن اسکان غیررسمی و نیز کمبود آب و آلودگی هوا شده است.

به گفته وی، تداوم این مسئله، منجر به اختلال در سیستم زیست پذیری کشور در مناطق مهاجرفرست و مهاجرپذیر خواهد شد همانطور که آمارهای جمعیتی نشان می دهد در چند دهه گذشته، جمعیت ایران از نظر پراکنش جغرافیایی دچار تغییرات چشمگیری شده است.

این دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه علامه طباطبایی، یکی از مهمترین خلاء ها در زمینه حل مسائل حوزه محرومیت زدایی را نبود معیاری برای سنجش محرومیت دانست و گفت: نخستین مصوبه در خصوص شناسایی این مناطق در سال ۱۳۸۸ بوده که تاکنون به روزرسانی نشده و نیازمند بازبینی به همراه ارائه شاخص هایی برای تعریف مناطق محروم و کمتر توسعه یافته است.

وی ادامه داد: در این راستا "سامانه اطلاعات بهره‌مندی ایرانیان" نیز می تواند به ایجاد ترسیمی از وضعیت مناطق کمتر توسعه یافته در کشور کمک کند.

این نخبه الیگودرزی معتقد است: از طرفی اعطای نقش فعال به شورای برنامه ریزی و توسعه استان و مدیران شهرستان ها در خصوص شناسایی اولویت های توسعه ای مناطق کمتر توسعه یافته، مانع هدررفت منابع تخصیص یافته خواهد شد، از این رو پیشنهاد می شود که همگام با شناسایی نقاط محروم، اولویت های توسعه ای هر یک از مناطق نیز بررسی و تدوین شود.

وی بهره گیری هرچه بیشتر از ظرفیت نخبگان استان ها در جهت شناسایی لوازم توسعه هر منطقه براساس زیست بوم آن منطقه را ضروری دانست و گفت: به طور حتم مشارکت نخبگان به تنهایی کافی نیست و باید در تسهیل و تسریع طرح های محرومیت زدایی نیز از ظرفیت نخبگانی متناسب با توان و تخصص هر یک استفاده شود که این امر خرسندی و جلب مشارکت سایر مردم را نیز به همراه خواهد داشت.

این عضو بنیاد ملی نخبگان افزود: همچنین از ظرفیت «سامانه اطلاعات بهره‌مندی ایرانیان» در جهت گزارش پیشرفت طرح های توسعه ای به مردم نیز می توان بهره مند شد. باید توجه داشت که از مشکلات اساسی این مناطق، نبود ساختاری هویت بخش برای مشارکت مردم است که این موضوع باید از طریق فعال سازی و توانمندسازی شبکه های مردمی تقویت شود.

وی با تاکید بر اینکه توجه به توسعه مناطق در برنامه توسعه به عنوان سندی قانونی در جهت توزیع منابع در گستره سرزمینی را ضروری خواند و گفت: با توجه به این که در آستانه تهیه و تصویب برنامه هفتم توسعه با اولویت "پیشرفت اقتصادی توأم با عدالت" هستیم، توجه به عدم تعادل منطقه ای و محرومیت زدایی حائز اهمیت قلمداد می شود.

این نخبه کشور یکی از مهمترین اشکالات برنامه نویسی توسعه در ایران را عدم تبیین اولویت های اقتصادی در پنج سال آتی دانست و افزود: این موضوع در لایحه برنامه هفتم نیز به چشم می خورد.

وی معتقد است: مهمترین گام در جهت محرومیت زدایی مناطق محروم و کمتر توسعه یافته که جای خالی آن با وجود شعار رهبر معظم انقلاب تحت عنوان"مهار تورم، رشد تولید" احساس می شود؛ توسعه صنعتی و ایجاد زیرساخت های تولیدی در این مناطق است که در این زمینه لازم است زنجیره های اقتصادی و قطب های تولیدی محلی مناطق تقویت شود. 

شوق نخبه الیگودرزی برای دیدار با رهبری و ارائه طرح توسعه‌ای خود به ایشان

احمدی با تاکید بر شناسایی و فعال شدن همه نهادهای فعال در عرصه اقتصادی همچون اتحادیه و تعاونی ها که مردم این مناطق در آن عضویت دارند، افزود: از سوی دیگر ارتقاء سهم مالکیت عموم مردم بر منابع و محصولات تولیدی و نقش آفرینی در مدیریت فرایندهای اقتصادی سبب مشارکت فعال مردم خواهد شد و هدایت سرمایه گذاری و توسعه زیرساخت های اقتصادی در عمل می تواند از راهبردهای پیشنهادی در خصوص محرومیت زدایی مورد توجه قرار گیرد.

وی اظهار داشت: چنانچه عدالت منطقه ای لحاظ شود و منابع به شیوه عادلانه ای در کشور توزیع شود، می توان به کاهش مخاطرات ناشی از عدم تعادل منطقه ای امیدوار بود

عضو بنیاد ملی نخبگان ادامه داد: همه نخبگان کشور امروز عزم خود را برای رسیدن به افق های دوردست جزم کرده اند و با توکل بر خدا و رهنمودهای رهبر معظم انقلاب، مسیر پیشرفت کشور را هموار خواهیم کرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha