رییس ایفلا: کتابخانه‌ها نهادهایی قوی برای ایجاد عدالت و صلح باشند

مشهد- ایرنا- رییس فدراسیون بین المللی انجمن ها و موسسات کتابداری (ایفلا) گفت: موضوع صلح و عدالت و داشتن نهادهایی قوی برای ایجاد عدالت و دسترس پذیر کردن اطلاعات صحیح، از اهداف حائز اهمیت برای موسسات کتابداری است.

به گزارش ایرنا، "ویکی مک دونالد" روز سه شنبه در ارتباط ویدئوکنفرانسی با همایش بین المللی "کتابخانه های عمومی و کسب و کارهای کوچک" در مشهد افزود: این فدراسیون با انجمن های کتابخانه های عمومی مختلف کار می کند تا کتابخانه های قوی تری ایجاد کند.

وی اضافه کرد: حدود ۱۱ هزار داوطلب، علاقه مند به عضویت در ایفلا هستند و افراد بسیاری از کشورهای گوناگون نظیر آفریقای جنوبی، روسیه، ایران و مالزی علاقه مند به همکاری با این فدراسیون هستند.

رییس فدراسیون بین المللی انجمن ها و موسسات کتابداری گفت: کتابخانه عمومی ارگانی است که به صورت مستقل برای گروه هایی خاص تصمیم گیری می کند و این موضوع به دسترسی بهتر به اطلاعات کمک خواهد کرد.

مک دونالد افزود: کتابخانه های عمومی می‌توانند بین افراد اتحاد ایجاد کنند تا ارتباطات بهتری با یکدیگر برقرار کنند همچنین ارائه رهنمودهایی به کاربران به ویژه در زمینه ارتقای کسب و کارهای کوچک نیز از مزایای کتابخانه های عمومی است.

وی اضافه کرد: دفتر یونسکو در پاریس بر نقش کتابخانه های عمومی برای ارتقای دانش و ایجاد انگیزه اجتماعی در افراد تاکید کرد که این نقش کلیدی باید مورد توجه باشد.

رییس فدراسیون بین المللی انجمن ها و موسسات کتابداری گفت: ۱۵ سپتامبر سال ۲۰۱۵ سازمان ملل دستور کار توسعه پایدار را تصویب کرد، این مصوبه شامل ۱۷ هدف مهم برای دسترسی به توسعه پایدار در جهان امروز است در این سند به نقش کتابخانه های عمومی در ایجاد کسب و کارهای کوچک نیز اشاره شده است و همگان باید از تمام خدمات کتابخانه‌های عمومی بهره مند شوند چون این دسترسی زندگی بهتری برای افراد جامعه فراهم می کند.

مک دونالد افزود: از اهداف فدراسیون بین المللی انجمن ها و موسسات کتابداری در حوزه توسعه پایدار، رشد اقتصادی و ایجاد اشتغال برای تمامی اقشار جامعه است که می تواند در چارچوب کسب و کارهای کوچک تحقق یابد.

وی تاکید کرد: نوآوری در زمینه زیرساختارها و صنعت از مسائل مهمی است که می تواند نقش بسزایی در پیشرفت اقتصادی داشته باشد و ایجاد دسترسی یکسان به فناوری های نوین برای همگان و در نظر گرفتن اقشار محروم بسیار حائز اهمیت است.

فعالیت ۶ هزار کتابدار در کشور

دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور نیز در این همایش گفت: هم اکنون ۶ هزار کتابدار در سه هزار و ۷۰۰ کتابخانه عمومی کشور، صدها هزار ساعت برنامه آموزشی و فرهنگی اجرا می‌کنند.

مهدی رمضانی افزود: این ظرفیت غنی می کوشد نقش خود را به عنوان پایگاه اجتماعی در حمایت از کسب و کارهای کوچک نیز ایفا کند.

وی با بیان این که خدمات کتابخانه های عمومی باید "نیازمحور" باشد اضافه کرد: مباحث مرتبط با کارآفرینی و کسب و کارها منحصر به گروه خاصی نیست و همه افراد باید با آنها آشنا شوند.

دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور گفت: باید با ترویج گفتمان کارآفرینی مردم را با این مهم عجین کرد و مدیران محلی نیز باید نقش خود را در توسعه فرهنگ کسب و کار ایفا کنند.

رمضانی افزود: کتابخانه های عمومی می‌توانند در مناطق مختلف با ارائه آموزش ها و شبکه سازی، منجر به تقویت جامعه کسب و کار محلی شوند.

وی با اشاره به جنایات صهیونیسم در غزه گفت: چند روزی است در غزه تعداد زیادی کودک کشته می شوند و کسانی که خود را مدافع حقوق کودک می دانند سکوت کرده انددر حالی که باید حمایت فعالانه ای در مسأله انسانی دفاع از مردم فلسطین داشت.

دبیر علمی همایش بین المللی کتابخانه های عمومی و کسب و کارهای کوچک نیز گفت: کسب و کارهای کوچک به دلیل نیاز به سرمایه اندک، اما زود بازده، در توسعه اقتصاد جوامع پیشرفته نقش داشته و مبنای توسعه کسب و کارهای متوسط و بزرگ شده اند.

اعظم صنعت جو افزود: هدف از برگزاری این همایش بررسی نقش کتابخانه های عمومی به عنوان یکی از مهمترین نهادهای اجتماعی در توسعه توانایی های افراد جامعه در راستای رونق بخشی اقتصادی جامعه است.

وی ادامه داد: با اعلام رسمی فراخوان همایش به زبانهای فارسی، انگلیسی و عربی، حدود ۱۳۰ مقاله در این زمینه دریافت شد و این مقالات از سوی ۶۰ داور در حوزه های موضوعی جامعه شناسی، اقتصاد گروه های مدیریت، مهندسی صنایع، علوم اطلاعات، و حوزه های وابسته داوری و ارزیابی شد.

دبیر علمی همایش بین المللی کتابخانه های عمومی و کسب و کارهای کوچک گفت: همچنین فراخوان جایزه "طراحی خدمت در حوزه کسب و کارها" منتشر شد تا تجربه های عملی محقق شده و الگوهای کسب و کار با قابلیت اجرا ، در بازه هفت ماهه ارسال شود که در جریان این فراخوان نیز حدود ۴۱۰ خدمت به دبیرخانه ارسال شده است.

خراسان رضوی پیشرو در راه اندازی کتابخانه سیار

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی نیز در این همایش گفت: خراسان رضوی دارای بیش از ۲۵۰ کتابخانه عمومی و سه میلیون منبع کتابخانه‌ای است که به ۲۵۰ هزار عضو فعال خدمت ارائه می دهد.

حجت الاسلام علی اکبر سبزیان افزود: همچنین این استان با ایجاد و راه‌اندازی ۱۱ کتابخانه سیار به عنوان استان پیشرو در این حوزه در حال پاسخگویی به نیازهای کتابخانه ای مناطق کم برخوردار و مناطق روستایی و فاقد کتابخانه است.

وی اضافه کرد: توجه به آموزش و مهارت افزایی کاربران و اعضا برای ایجاد کسب و کارهای کوچک، تسهیلگری در ایجاد فضای اشتغال اشتراکی و برگزاری بیش از ۱۴۰ رویداد کتابخانه‌ای توسط کتابداران استان خراسان رضوی با محوریت کسب و کارهای کوچک از مهم‌ترین اقدامات در حوزه کسب و کارهای کوچک است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی گفت: همایش بین المللی کتابخانه‌های عمومی و کسب و کارهای کوچک نیز با هدف شناسایی راهکارها، ایده‌ها، تجربه‌ها، ضعف‌ها، چالش‌ها و چشم اندازها برای استفاده از ظرفیت کتابخانه‌های عمومی در رونق بخشی اقتصادی با حمایت از اقدامات کارآفرینانه و کسب و کارهای کوچک با مشارکت نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و انجمن علمی ارتقای کتابخانه‌های عمومی ایران به میزبانی مشهد برنامه ریزی و اجرایی شد.

سبزیان افزود: از جمله فعالیتهای در حال انجام در کتابخانه های عمومی در راستای حمایت از کسب و کارهای کوچک، آموزش و ارائه منابع اطلاعاتی، ایجاد محیط تعامل میان کارآفرینان و کتابداران با نهادهای متولی کسب و کارهاست.

وی ادامه داد: در اختیار گذاشتن فضاهای کتابخانه‌ای نیز یکی از اقدامات موثر به منظور رونق تولید و توسعه کسب و کارهای خانگی برای اعضا، مربیان و کارآفرینان است و سیاست امروز نهاد کتابخانه‌های عمومی ایجاد خدمات جدید و متنوع و حرکت به سمت و سوی عضو محوری و توجه به نیاز تمامی اقشار جامعه است.

همایش بین‌المللی کتابخانه های عمومی و کسب و کارهای کوچک امروز، ٢۵ مهرماه با حضور مهمانانی از کشورهای روسیه، هند، ترکیه، برزیل و مالزی به مدت ٢ روز در مشهد آغاز به کار کرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha