۲۵ مهر ۱۴۰۲، ۱۴:۵۴
کد خبرنگار: 2785
کد خبر: 85261507
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

استرس‌ طولانی مدت خطر مشکلات روانی را افزایش می‌دهد

زنجان - ایرنا - عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان گفت: استرس طولانی مدت و متوالی، خطر مشکلات روانی و پزشکی افراد را افزایش می‌دهد.

احمد ذوالقدری‌ها روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: مقادیر اندک استرس به افراد کمک می‌کند تا ضرب‌الاجل‌ها را رعایت کنند و به موقع برای رویدادهای مهم حاضر شوند.

وی با بیان اینکه همه افراد بدون توجه به سن، جنس، درآمد یا قومیت در معرض خطر ابتلا به یک اختلال سلامت روان هستند، خاطرنشان کرد: شرایط اجتماعی و مالی، تجارب نامطلوب دوران کودکی، عوامل بیولوژیکی و شرایط پزشکی همگی می‌تواند سلامت روانی فرد را به خطر بیندازد.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی زنجان با بیان اینکه بسیاری از افراد مبتلا به اختلال سلامت روان در یک زمان به بیش از یک بیماری مبتلا هستند، گفت: سلامت روانی خوب به تعادل عوامل مختلف بستگی دارد و چندین عنصر ممکن است در ایجاد اختلالات روانی نقش داشته باشد.

وی بر لزوم مراقبت های سلامت روان تاکید کرد و گفت: سلامت جسم و روان مکمل یکدیگر هستند و روی هم تاثیر می‌گذارند و عوامل موثر بر سلامت روانی نیز شامل عوامل فردی، اجتماعی، خانوادگی، محیطی و ژنتیکی است.

ذوالقدری‌ها همچنین به تعریف سازمان جهانی بهداشت که سلامت روان را یکی از مولفه‌های سلامتی می‌داند اشاره کرد و افزود: برخی از عناصر مراقبت از سلامت ذهنی شامل خواب مناسب، فعالیت فیزیکی کافی و روابط بین فردی است.

وی، نقش دین و باورهای مذهبی را در سلامت روان مهم عنوان و خاطر نشان کرد:عقاید و باورهای مذهبی در این زمینه در دسته عوامل فردی، خانوادگی و اجتماعی قابل بررسی است.

ذوالقدری‌ها خاطر نشان کرد: باورهای مذهبی و اعتقاد به نظارت یک نیروی بزرگتر بر انسان و زندگی او تحمل سختی‌ها را برای فرد راحت‌تر می‌کند و در مطالعات انجام شده نیز احتمال اقدام به خودکشی در افراد دین‌دار کمتر از افراد غیر مذهبی است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha