۲۵ مهر ۱۴۰۲، ۱۵:۰۱
کد خبر: 85261511
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

قرعه برگزاری همایش بین‌المللی ترویج زبان فارسی به نام کرمان

کرمان- ایرنا- قرعه برگزاری همایش بین‌المللی انجمن ترویج زبان و ادب فارسی این بار به نام شهر کرمان زده شده و قرار است در هجدمین دوره برگزاری این همایش، دانشگاه شهید باهنر کرمان از ۲۳ تا ۲۸ بهمن ماه میزبان علاقمندان به زبان و ادبیات فارسی باشد.

به گزارش ایرنا، همایش بین‌المللی انجمن ترویج زبان و ادب فارسی، یکی از مهمترین رویدادهای فرهنگی و ادبی کشور است که به صورت سالانه برگزار می‌شود، از سال ۱۳۸۳ تاکنون این گردهمایی هر سال در یکی از دانشگاه‌های بزرگ استانی برگزار شده و قرار است هجدهمین مرحله این همایش ۲۳ تا ۲۸ بهمن امسال و با مشارکت جمعی از دانشجویان، استادان، فرهیختگان و مسئولان کشوری و استانی در دانشگاه شهید باهنر کرمان برگزار شود.

انجمن ترویج زبان و ادب فارسی یک انجمن غیردولتی است که حدود ۵۰ سال قبل پایه گذاری شده و از پیش از انقلاب فعالیت داشته و پس از پیروزی انقلاب نیز ۱۸ دوره گردهمایی در سطح کشور برگزار کرده که محوریت این کنگره‌ها در مراکز دانشگاهی بوده است.

ماموریت اصلی این انجمن، ترویج زبان فارسی و پاسداری از بنیان‌های علمی این زبان غنی در سراسر جهان است لذا از این‌رو این انجمن در ۲ عرصه ملی و بین المللی فعالیت می‌کند.

دبیر اجرایی هجدهمین گردهمایی بین‌المللی ترویج زبان و ادبیات فارسی روز سه‌شنبه در نشست خبری با اشاره به جزییات برگزاری این گردهمایی بین‌المللی افزود: هجدهمین گردهمایی بین‌المللی ترویج زبان و ادبیات فارسی۲۳ تا ۲۸ بهمن ماه امسال به میزبانی دانشگاه شهید باهنر کرمان برگزار خواهد شد.

حامد حسینخانی ادامه داد: درخواست داریم رسانه‌ها در قبل، حین و پس از برگزاری این رویداد که اتفاق مهمی برای فرهنگ و دانشگاه کرمان است، همکاری و پوشش فراگیر داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه زبان فارسی بخش مهم هویت ملی ماست، ادامه داد: دستگاه‌های اجرایی، نهادها و آحاد جامعه این رسالت را دارند در حفظ و تقویت قلمرو زبان و ادبیات فارسی تلاش کنند.

دبیر اجرایی هجدهمین گردهمایی بین‌المللی ترویج زبان و ادبیات فارسی با بیان اینکه باید این میراث مهم و عنصر بزرگ هویتی را پاس بداریم و به نسل آینده منتقل کنیم، ادامه داد: وظیفه دانشگاه‌ها در این حوزه بزرگتر و پراهمیت‌تر است.

وی افزود: در راستای حفظ میراث زبان فارسی اساتید رشته زبان و ادبیات فارسی مقالات و کتاب‌های فراوانی در گستره دانش و علوم ادبی، تصحیح متون، تدریس، آموزش نوشته و نسل اساتید بعدی را پرورانده‌اند.

حسینخانی با اشاره به اینکه دانشگاه شهید باهنر کرمان در حوزه زبان و ادب فارسی فعالیت‌های پرثمری داشته‌ است، اظهارداشت: دانشگاه شهید باهنر با دانشگاه‌های دیگر کشورها در منطقه که در حوزه زبان و ادبیات کار می‌کنند، تفاهم‌نامه و فعالیت دارد که در همین راستا در حال رایزنی با دانشگاه‌های تاجیکستان هستیم ضمن اینکه اخیرا هیاتی از دانشگاه روسیه در کرمان حضور یافت.

ارسال ۱۲۰ اثر به دبیرخانه همایش ترویج زبان و ادبیات فارسی

عضو هیات علمی دانشگاه شهید باهنر کرمان نیز در این نشست افزود: تاکنون ۱۲۰ مقاله به دبیرخانه واصل شده و مهلت ارسال تا پایان مهرماه است که امکان تمدید وجود دارد.

بهجت‌السادات حجازی با اشاره به اینکه زبان و ادبیات فارسی از این نظر که بخشی از هویت ملی ماست، اهمیت زیادی دارد، ادامه داد: برخی کشورها که تحت استعمار قرار گرفتند، زبان خود را تغییر دادند اما ایران در طول سال‌ها در برابر تغییر زبان مقاومت کرده است.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از آثار فاخر ادبی ما که امروز دنیا به آنها مباهات می‌کند مثل فردوسی، مولانا، حافظ و سعدی به زبان فارسی است، تاکید کرد: جا دارد قدر این زبان را دانسته و برای آن اهمیت قائل شویم.

عضو هیات علمی دانشگاه شهید باهنر کرمان با اشاره به هجدهمین گردهمایی بین‌المللی ترویج زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه باهنر کرمان بیان کرد: بخشی از فعالیت در این گردهمایی مربوط به انتخاب بهترین رساله دکتری در ادبیات فارسی است که در سال گذشته دفاع شده باشد و فراخوان در کل کشور منتشر شده است.

وی تصریح کرد: انجمن ترویج زبان و ادب فارسی حدود نیم قرن در کشور فعالیت دارد و از سال گذشته در دانشگاه شهید باهنر کرمان راه‌اندازی شد که فعالیت پژوهشی، برگزاری همایش‌های ملی و بین‌المللی، چاپ نشریات و کتاب‌های حوزه ادبیات و زبان فارسی، تجلیل از اساتید و ... را انجام می‌دهد.

حجازی افزود: بخشی از فعالیت انجمن ترویج زبان و ادب فارسی مربوط به آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان است و امروز بسیاری از دانشگاه‌ها مجوز این مرکز را دارند.

وی تصریح کرد: مجوز گشایش این مرکز را در دانشگاه شهید باهنر کرمان نیز دریافت کردیم. قبلا آموزش پراکنده بود که بعد از این مرکز فعالی در این حوزه خواهیم داشت.

عضو هیات علمی دانشگاه شهید باهنر کرمان با اشاره به اینکه تعامل بین نسل گذشته، امروز و آینده یکی از اهداف انجمن ترویج زبان و ادب فارسی بوده که موجب رشد جامعه و پویایی خواهد شد، گفت: ادبیات را یک دانش محوری می‌دانیم که با تمام دانش‌ها در ارتباط است.

وی با اشاره به انتخاب بهترین اثر پژوهشی در حوزه آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان در هجدهمین گردهمایی بین‌المللی ترویج زبان و ادبیات فارسی بیان کرد: نقش زبان و ادبیات فارسی در ترویج فرهنگ ایرانی اسلامی، نقش زبان در وحدت ملی ایرانیان و ایجاد همدلی با دیگر فارسی زبانان آن سوی مرزها، نقد ادبی، فرهنگ و ادب عامه، ایرانشناسی، جایگاه ادبیات تطبیقی در ترویج و رشد زبان و ادبیات فارسی، فرهنگ و ادبیات محلی اقلیمی استان کرمان، عرفان و تصوف در طول تاریخ کرمان و شخصیت‌شناسی شاه نعمت‌الله ولی و ... از جمله محورهای این گردهمایی است.

حجازی با اشاره به اینکه دانشگاه شهید باهنر کرمان نخستین دانشگاهی است که رشته ادبیات پایداری را تاسیس کرده است، اظهارداشت: نشانه‌هایی از رشد و پویایی این رشته را در این دانشگاه مشاهده می‌کنیم و در این راستا بخشی از مقالات هجدهمین گردهمایی بین‌المللی ترویج زبان و ادبیات فارسی به ادبیات پایداری با محوریت حاج قاسم اختصاص داده شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha