۲۵ مهر ۱۴۰۲، ۲۰:۱۲
کد خبرنگار: 5251
کد خبر: 85261899
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

گزارش مخبر به مردم از سفر یک روزه‌اش به بلاروس

۲۵ مهر ۱۴۰۲، ۲۰:۱۲
کد خبر: 85261899
گزارش مخبر به مردم از سفر یک روزه‌اش به بلاروس

مینسک- ایرنا- معاون اول رئیس‌جمهور در پایان سفر یک روزه خود به بلاروس، گزارشی از تصمیمات و دستاوردهای این سفر ارائه کرد.

«محمد مخبر» در حاشیه بازدید از دستاوردها و محصولات شرکت تراکتورسازی‌ مینسک‌ بلاروس (MTZ) در گفت‌وگو با خبرنگاران‌ اعزامی ایرنا و خبرگزاری صداوسیما با اشاره به توافقات سفر سال گذشته رئیس‌جمهور بلاروس به تهران و تصمیمات کمیسیون مشترک دو کشور که هفته قبل برگزار شده بود، گفت: بخشی خوبی از این مصوبات اجرایی شده، بخشی از آن در حال اجرایی شدن است و بخشی از آن هم مشکلاتی داشت که در این سفر در جلسه با رئیس جمهور بلاروس، مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

معاون اول رئیس‌جمهور اضافه کرد: رئیس جمهور بلاروس در موضوعات بین‌المللی، خصوصاً موضوع غزه، موضع بسیار خوبی داشت و در زمینه ارتقاء روابط سیاسی و فعالیت‌های مشترک دو کشور نظرات خوبی ارائه کرد.

وی اضافه کرد: همچنین در بحث صنعت، کشاورزی، فناوری، پزشکی و دانشگاهی هم بحث‌های خوبی صورت گرفت که در ادامه آن در دو جلسه خصوصی و با نخست وزیر بلاروس تصمیم‌گیری کردیم. البته بحث‌های جدیدی هم مطرح شد که درباره آنها هم تصمیم‌گیری کردیم.

مخبر گفت: قرار شد کمیته دوطرفه‌ای تشکیل شود که مسئولیت طرف ایرانی با عباس علی آبادی، وزیر صمت و رئیس کمیسیون مشترک ایران و بلاروس و مسئولیت طرف بلاروس هم با وزیر صنعت این کشور خواهد بود. بعضی از تصمیمات دو هفته‌ای، برخی یک ماهه و برخی از آنها طولانی‌مدت است.

معاون اول رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه ظرفیت‌های خوبی بین دو کشور وجود دارد، تصریح کرد: برای مثال بلاروس در تولید ماشین‌آلات معدنی بسیار قوی است که مورد نیاز کشور ماست. همچنین این کشور نیازهایی دارد که در ایران موجود است. بنابراین تصمیم گرفته شد که بتوانیم ظرف یک سال تبادلات اقتصادی را به یک میلیارد دلار برسانیم.

مخبر اظهار کرد: همچنین در بحث تهاتر، تبادلات با پول ملی دو کشور، موضوع ویزا که دستور قاطع رئیس جمهور بود که در ادامه آن، موضوع احداث خط هوایی بین دو کشور در این سفر مورد بحث و بررسی قرار گرفت. تا زمانی که این مسائل ایجاد نشود، نمی‌توانیم توقع داشته باشیم بخش خصوصی فعال شود و امیدواریم به زودی شاهد ارتقای جدی باشیم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha