۱۵ درصد از نشریه‌های علمی کشور در پایگاه بین‌المللی «اسکوپوس» نمایه شده است

اصفهان-ایرنا- مدیرکل سیاستگذاری و برنامه‌ریزی امور پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: حدود ۱۵ درصد از نشریه‌های علمی کشورمان در پایگاه بین‌المللی «اسکوپوس» نمایه شده است و باید تلاش کنیم که تعداد آنها افزایش یابد.

به گزارش ایرنا، صمد نژاد ابراهیمی روز چهارشنبه در حاشیه نشست با معاون پژوهشی و سردبیران نشریه‌های دانشگاه اصفهان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: از بین حدود ۲ هزار و ۵۰۰ نشریه علمی کشورمان، ۳۳۰ نشریه در پایگاه بین المللی اسکوپوس نمایه شده است.

«اسکوپوس»(Scopus)  یکی از نمایه‌های استنادی مُعتبر و شناخته‌ شده‌ در دنیاست.

نژاد ابراهیمی با بیان اینکه از بین نشریه‌های نمایه سازی شده در پایگاه اسکوپوس ۱۵۰ نشریه از مجموعه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است، اضافه کرد: تاکنون ۲۷ نشریه علمی به زبان فارسی از کشورمان نمایه بین‌المللی شده است.

مدیرکل سیاستگذاری و برنامه‌ریزی امور پژوهشی وزارت علوم با بیان‌اینکه بیشتر این نشریه‌ها در زمینه های علوم پایه و فنی و مهندسی است، تصریح کرد: در زمینه علوم انسانی نیز فعالیت‌های خوبی صورت گرفته است و نشریه‌های معتبری در رشته هایی مانند هنر و فلسفه داریم.

وی اظهار داشت: وزارت علوم بر ارتقای جایگاه نشریه‌ها و استانداردسازی آنها، حرکت به سمت نمایه‌سازی بین‌المللی نشریه‌ها و مرجع سازی زبان فارسی تاکید بسیاری داشته است و برنامه‌هایی را بمنظور تحقق آنها در دست اجرا دارد.

وی خاطرنشان کرد: از حدود ۲ هزار و ۵۰۰ نشریه علمی در کشور، یکهزار و ۵۳۰ نشریه در کمیسیون نشریات علمی وزارت علوم، ارزیابی و رُتبه‌بندی شده است.

نمایه سازی بین المللی ۴۸ نشریه علمی در ۲ سال گذشته

همچنین مدیرکل سیاستگذاری و برنامه‌ریزی امور پژوهشی وزارت علوم  گفت: از ابتدای فعالیت دولت سیزدهم و از ۲ سال گذشته تاکنون ۴۸ نشریه علمی از کشورمان نمایه بین‌المللی شده که ۱۲ نشریه یعنی ۲۵ درصد آنها به زبان فارسی است.

وی با بیان اینکه این نشریه‌ها در پایگاه‌های «اسکوپوس» و «WOS» نمایه سازی شده است، اظهار داشت: ۳۵ نشریه از بین آنها از دانشگاه‌ها، موسسه‌های پژوهشی و آموزشی و انجمن‌های علمی وزارت علوم و سایر آنها از دانشگاه آزاد، سازمان های دیگر یا دارای امتیاز خصوصی است.

نژاد ابراهیمی با اشاره به اینکه ۱۳ نشریه علمی کشور از ابتدای سال تاکنون نمایه‌سازی بین‌المللی شده است، تاکید کرد: ایران از نظر نمایه‌سازی بین‌المللی نشریه های علمی در بین کشورهای منطقه با اختلاف قابل توجه با دیگران، رُتبه نخست را دارد.

نژاد ابراهیمی همچنین به ابلاغ یکصد میلیون یورو اعتبار از محل صندوق توسعه ملی برای تجهیز و بهبود فضای آزمایشگاهی و بانک‌های اطلاعاتی دانشگاه های کشور اشاره و تاکید کرد: تخصیص این اعتبار تاثیر خوبی در تجهیز آزمایشگاهی دانشگاه‌های کشور خواهد داشت.

به گزارش ایرنا، مدیرکل سیاستگذاری و برنامه‌ریزی امور پژوهشی وزارت علوم در نشست با معاون پژوهشی و سردبیران نشریه‌های دانشگاه اصفهان نیز به برنامه های کمیسیون نشریات علمی این وزارتخانه اشاره و خاطرنشان کرد: به‌روز رسانی آیین‌نامه نشریات علمی با تاکید بر ارتقای کیفی نشریات و ورود به نمایه های بین‌المللی، آمایش و توسعه هدفمند نشریات علمی داخلی با رویکرد مرجعیت علمی و توسعه زبان فارسی و حمایت مالی از نشریات علمی نمایه شده در پایگاه های معتبر استنادی بین‌المللی(اسکوپوس و WOS) از جمله این برنامه‌هاست.

وی افزود: از ابتدای امسال نیز تاکنون کارگاه‌های تخصصی و عمومی استانداردسازی و نمایه‌سازی نشریه‌های علمی در برخی از دانشگاه‌های کشور برگزار شده است.

نژاد ابراهیمی، برخی از سیاست‌های وزارت علوم را تدوین و ابلاغ آیین‌نامه پایه‌های تشویقی، تدوین شیوه‌نامه اجرایی پژوهانه و آیین‌نامه ترفیع سالیانه اعضای هیات علمی، پرداخت پژوهانه به دانشمندان یک درصد و ۲ درصد برتر و استادان استخدام شده در پنج سال گذشته و حمایت مالی از نشریه‌هایی اخذکننده نمایه بین‌المللی عنوان کرد.

وی همچنین با اشاره به قانون پیشگیری و مقابله با تقلب در تهیه آثار علمی تصریح کرد: امروز بحث هوش مصنوعی و امکان استفاده از آن در تولید محتوای علمی به یک چالش تبدیل شده است.

نژاد ابراهیمی با بیان اینکه بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ ابزار هوش مصنوعی در این زمینه وجود دارد، افزود: باید قبول کنیم که چنین ابزارهایی وجود دارد و برای چگونگی تعامل با آنها تدابیری را اتخاذ کرد.

وی ادامه داد: امروزه ناشران بزرگ بین‌المللی تاکید دارند که نباید از ابزار هوش مصنوعی برای نوشتن مقاله استفاده کرد اما می‌توان برای ویرایش متن و ارتقای زبان مقاله آن را بکار گرفت.

در نشست مدیرکل سیاستگذاری و برنامه‌ریزی امور پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با معاون پژوهشی و سردبیران نشریه‌های دانشگاه اصفهان درباره مباحث مختلفی مانند شیوه‌نامه‌های موجود درباره تهیه آثار علمی، کارگروه اخلاق در پژوهش و دلایل سلب اعتبار مقاله گفت و گو و تبادل نظر شد.

به گزارش ایرنا، «نمایه‌سازی نشریه» به مثابه فراهم کردن شرایطی است که عنوان یک نشریه در سایت‌ها و پایگاه‌های عمومی و تخصصی رؤیت شود. هرچه عنوان یک نشریه بیشتر دیده شود و تعداد بازدیدکنندگانش افزونتر خواهد شد و محققان بیشتری با آن آشنا می‌شوند، در نتیجه هرچه مقالات یک نشریه بیشتر مورد توجه مخاطبان واقع شود و استناد بیشتری به مقالات چاپ شده آن صورت پذیرد، حکایت از مقبولیت آن نشریه در بین محققان دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha