آمارها از جایگاه علمی روبه رشد ایران اسلامی می‎‌گویند؛ اول در جهان اسلام، چهاردهم در دنیا

شیراز - ایرنا - رئیس پایگاه استنادی جهان اسلام با اشاره به رشد فزاینده موسسات پژوهشی و دانشگاه‌های کشور در همه حوزه های علمی و پژوهشی، گفت: بر اساس آخرین رتبه بندی بدست آمده از  پایگاه­های اسکوپوس ایران اسلامی از نظر انتشار مدارک علمی در ۲۰۲۳ رتبه ۱۴ در جهان و جایگاه نخست را در بین کشورهای اسلامی از آن خود کرد.

دکتر سید احمد فاضل زاده روز چهارشنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: این در حالی است که ایران در سال ۲۰۲۲ از این نظر رتبه ۱۷ جهان و رتبه ۲ کشورهای اسلامی را داشت و نشان از رشد موسسات و دانشگاه‌های ایران طی یکسال گذشته است.

وی اضافه کرد: یکی از معیارهای سنجش اثرگذاری پژوهشی و مرجعیت علمی استنادهای آثار علمی است و پژوهش‌های پژوهشگران ایران از نظر استناد در سال ۲۰۲۲ با انتشار ۸۵۴ مقاله پر استناد رتبه ۱۵ جهان در پایگاه اسکوپوس و رتبه ۱۷ در پایگاه وب آو ساینس را داشته و در سال ۲۰۲۳ جایگاه خود را به ۱۶ جهانی ارتقا داده است.

فاضل زاده ادامه داد: همچنین محققان ایران اسلامی با انتشار ۱۷ مقاله داغ در سال ۲۰۲۳ رتبه ۲۴ جهانی و در سال ۲۰۲۲ با ۸۳ مقاله داغ رتبه ۲۶ جهانی را کسب کرد.

رئیس پایگاه استنادی علوم جهان اسلام با اشاره به توسعه دیپلماسی علمی کشور گفت: ایران به لحاظ مشارکت های بین المللی در تولید مقالات علمی که یکی از نمادهای دیپلماسی علمی است در سال ۲۰۲۳، با تولید هفت هزار و ۲۶۵ مقاله دارای مشارکت بین المللی رتبه ۲۲ جهانی را دارد.

فاضل زاده اظهار کرد: دانشگاه‌های کشور اکنون در رتبه بندی‌های بین المللی جایگاه مناسبی دست یافته اند و هر ساله با کسب معیارهای لازم، موفق به راه یابی به این رتبه بندی‌های معتبر بین‌المللی می‌شوند.

وی عنوان کرد: بر اساس رتبه بندی تایمز تعداد دانشگاه‌های ایرانی حاضر در این رتبه‌بندی از یک دانشگاه در سال ۲۰۱۲ به ۶۵ دانشگاه در ۲۰۲۳ افزایش یافته است و این شمار در رتبه بندی ISC به ۶۳ دانشگاه افزایش یافته است.

آمارها از جایگاه علمی روبه رشد ایران اسلامی می‎‌گویند؛ اول در جهان اسلام، چهاردهم در دنیا

رئیس پایگاه استنادی جهان اسلام با اشاره به رشد چند برابری جایگاه دانشگاه‌های ایران در یک دهه گذشته، یادآور شد: بر اساس آخرین رتبه بندی‌های انجام شده هفت دانشگاه کشور در نظام رتبه بندی QS، ۱۰ دانشگاه در رتبه بندی شانگهای و ۷۴ دانشگاه در رتبه بندی دانشگاه‌های کشورهای اسلامی حاضر هستند.

وی ادامه داد: به دنبال تلاش‌های جهادی محققان ایرانی، در ۲ سال گذشته جایگاه کشور در تعداد استنادات دریافتی به مدارک علمی در ۳ دسته پژوهشگران پراستناد دو درصد (پایگاه داده دانشگاه استنفورد)، یک درصد و یک دهم درصد (ESI) نیز رشد چشم گیری داشت.

فاضل زاده گفت: تعداد دانشمندان پراستناد یک درصد در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال قبل از آن با ۲۳ درصد رشد به ۸۴۰ محقق افزایش یافت، تعداد دانشمندان پراستناد دو درصد در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال قبل با ۱۴ درصد رشد به یکهزار و ۹۴۱ محقق افزایش یافته و ایران اسلامی از نظر تعداد دانشمندان پراستناد یک دهم درصد با ۱۲ پژوهشگر پراستناد برتر، رتبه دوم را در بین کشورهای اسلامی کسب کرد.

وی یادآور شد: هنوز نتایج پر استنادهای ۲۰۲۳ اعلام نشده اما پیش بینی می‌شود این روند روبه رشد امسال هم تداوم یابد.

رئیس پایگاه استنادی علوم جهان اسلام اعلام کرد: بانوان دانشمند ایرانی که موفق به کسب عنوان دانشمند پراستناد برتر دنیا در سال ۲۰۲۲ به تعداد ۳۴۵ رسیده است که ۱۲ درصد از کل دانشمند پراستناد کشور است.

فاضل‌زاده ادامه داد: تا کنون ۱۷۸ نشریه ایرانی موفق با راهیابی به پایگاه‌های نمایه سازی و ارزیابی در پایگاه ISI شده‌اند که ۹۷ نشریه از سوی وزارت بهداشت و آموزش پزشکی، ۷۳ نشریه از سوی وزارت علوم، ۱۴نشریه لز سوی دانشگاه آزاد و ۶ نشریه از سوی سایر موسسات منتشر شده است.

وی با اشاره به جایگاه جهانی ایران اسلامی در این حوزه, بیان کرد: بر اساس پایگاه اسکوپوس در سال ۲۰۲۲، ۳۵۱ نشریه از جمهوری اسلامی ایران در این پایگاه نمایه شده که سهم وزارت علوم از این تعداد ۱۴۳ نشریه، وزارت بهداشت و آموزش پزشکی۱۸۶ نشریه و دانشگاه آزاد و سایر موسسات هر کدام ۲۰ نشریه است.

رشد چشمگیر جایگاه علمی ایران اسلامی پس از انقلاب

رئیس پایگاه استنادی علوم جهان اسلام با اشاره به جایگاه کشور در نظام‌های رتبه‌بندی بین المللی علمی و پژوهشی، گفت: دانشگاهها و موسسات پژوهشی جمهوری اسلامی ایران در دوران پس از انقلاب، رشد فزاینده‌ای را در همه حوزه‌های علمی و پژوهشی تجربه کرده است.

فاضل زاده عنوان کرد: بر اساس آمار پایگاه بین المللی وب آوساینس شمار مقالات علمی ایران ۳۴۱ مقاله با سه هزار و ۶۵۱ استناد در سال ۱۳۵۸ به ۷۰ هزار و ۵۵۶ مقاله با با بیش از ۴۸۱ استناد در در ابتدای دهه حاضر رسیده است.

وی افزود: طی ۴۳ سال گذشته (۲۰۲۳-۱۹۸۰) تعداد کل مقالات نمایه شده از ایران در پایگاه وب آو ساینس ۷۵۸ هزار و ۲۰۵مقاله با استناد بیش از ۱۰ میلیون است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha