به گزارش ایرنا از مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران، سید جعفر تشکری هاشمی روز چهارشنبه در خصوص وضعیت سرویس مدارس در تهران اظهار کرد: امسال اختلالی در سرویس مدارس ایجاد شد البته هر سال بر اساس آییننامه اجرایی که در سال ۱۳۸۷ در هیات دولت تصویب شده بود، عمل میشد.
وی ادامه داد: امسال پس از اینکه دانش آموزان در مدارس ثبتنام کردند و شورای شهر تهران نیز نرخ جدید را به تصویب رساند، در ۱۴ شهریور ماه هیات دولت آییننامه اجرایی جدید را مصوب کرد.
به گفته تشکری هاشمی، هیات دولت در تبصره ماده ۳۸ اعلام کرده که در صورت عملی نبودن، آییننامه جدید اجرایی نشود و همین باعث اختلاف نظر شد و برخی اعتقاد داشتند که دستورالعمل جدید قابل اجراست و برخی دیگر آن را قابل اجرا نمیدانستند که همین موضوع، آشفتگیهایی را به دنبال داشت.
وی تاکید کرد: در نهایت مقرر شد که به ناچار بر اساس دستور العمل سابق عمل شود چراکه مدارس قراردادها را منعقد کردهاند در حالیکه دستور العمل جدید تاکید دارد که خانوادهها باید با شرکت ها قرارداد منعقد کنند، لذا بر اساس دستورالعمل سابق عمل میشود.
تشکری هاشمی با تأکید بر اینکه موضوع کمبود سرویس مطرح نیست، ادامه داد: با توجه به تورم بالا، تغییرات قیمت به اندازهای زیاد بود که رانندگان اعلام کردند برای آنها به صرفه نیست که با این نرخ فعالیت کنند و حاضر نشدند که قرارداد امضا کنند.
رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا با بیان اینکه نرخ مصوب شورا برای رانندگان قابل پذیرش نبود اما این موضوع را به صورت رسمی اعلام نکردند، افزود: البته موضوع به این اندازه که مطرح میشود جدی نیست و مدارس به شیوههای دیگری مشکل را رفع کردند و قیمت را اندکی نسبت به نرخ مصوب افزایش دادند تا برای رانندگان نیز به صرفه باشد و سرویس تأمین شود؛ تنها سه تا چهار مدرسه باقی مانده که ظرف یک یا دو هفته آینده مشکل سرویس این مدارس نیز رفع میشود.
وی با اعلام اینکه در جلساتی که برگزار شد، مقرر شده که سازمان تعزیرات حکومتی بر نظارت به شهریه و همچنین نرخ سرویس مدارس ورود و با تخلفات برخورد قانونی کند، گفت: بر اساس آییننامه جدید، شهرداری و مجموعه تحت نظر آن یعنی سازمان تاکسیرانی این مسئولیت را دارد که به گزارشات واصله رسیدگی کند؛ امسال شاهد این هستیم که به شدت گزارشات واصله به شورا کاهش یافته و دلیل این بود که رشد قیمت در شورا در سال جاری ۴۵ درصد و معقولتر از سال گذشته بود که تکلیف را به نوعی مشخص کرد و مردم و عمده رانندگان نرخ را پذیرفتند و همین روند، شکایات را به شدت کاهش داد.
تشکری هاشمی با بیان اینکه اگر گزارشات ارسال شود رسیدگی خواهد شد، اضافه کرد: سازمان تعزیرات حکومتی نیز گزارشات واصله خود را به سازمان تاکسیرانی ارجاع خواهد داد تا در هیات تخلفات رسیدگی شود؛ اگر ضرورت پیدا کرد سازمان تعزیرات نیز وارد عمل خواهد شد.
سازمان تاکسیرانی ملزم به تامین سرویس مدارس نیست
وی با بیان اینکه سازمان تاکسیرانی در آییننامه قدیم و جدید به هیچ عنوان ملزم به تامین سرویس مدارس نیست، افزود: صدور گواهینامه وظیفه تاکسیرانی است، بطوریکه شرکتها رانندگان را معرفی میکنند و سازمان تاکسیرانی برای شرکت و رانندگان گواهی صلاحیت و همچنین نرخنامه مصوب شورا را صادر میکند اگر شرکتها وارد عمل نشدند، وظیفه سازمان تاکسیرانی نیست که ناوگان را تامین کند.
رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر اینکه بر اساس مصوبات تنها تامین سرویس دانشآموزان استثنایی با سازمان تاکسیرانی است، اظهار کرد: شهرداری از ظرفیت شرکت خودرو سرویس شهر به صورت رایگان به دانشآموزان استثنایی خدمت ارائه میدهد اما وظیفهای برای سرویس مدارس عادی ندارد.
وی یادآور شد: در آییننامه جدید تعیین تکلیف برای تأمین ناوگان بر عهده شورای عالی ترافیک استان گذاشته شده و شهردار و رئیس شورای شهر نیز در این شورا میتوانند برای آن تصمیم بگیرند که قطعاً تصمیمگیری در این خصوص به سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ نمیرسد؛ البته برای سال تحصیلی آینده میتوان از امروز فکر کرد که اقدامات آن آغاز شده و مکاتبات در حال انجام است تا در دستور کار قرار بگیرد و شهرداری بتواند ناوگان تاکسیرانی و شرکت خودرو سرویس شهر را با نرخ مصوب برای سرویس مدارس پیشبینی کند تا شاهد کمبود سرویس در سالهای آینده نباشیم.
نظر شما