افشاگری نیویورک تایمز از رونق بازار جهانی تسلیحات آمریکا به بهانه جنگ خاورمیانه

تهران-ایرنا- روزنامه نیویورک تایمز نوشت: درگیری رژیم صهیونیستی با حماس و حمله روسیه به اوکراین، بازار بین‌المللی فروش تسلیحات آمریکایی را رونق داده و به بهانه‌ای برای واشنگتن جهت برقراری ائتلافات نظامی نزدیک‌تر با سایر کشورها تبدیل شده است.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، نیویورک تایمز با اشاره به ورود تسلیحات جدید آمریکایی به سرزمین های اشغالی به بهانه جنگ غزه نوشت: در سفر برنامه ریزی شده روز چهارشنبه جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا به اراضی اشغالی احتمالا موضوع کمک های بیشتری مورد بحث قرار خواهد گرفت.

این روزنامه افزود، جنگ غزه تازه ترین انگیزه رونق فروش سلاح را ایجاد و سود و ظرفیت تولید تسلیحات را در میان تامین کنندگان آمریکایی تقویت کرده است.

افزایش فروش سلاح فرصت جدیدی را به دولت بایدن داده تا روابط نظامی با دیگر کشورهای نزدیک به آمریکا را به عنوان بزرگترین صادر کننده سلاح تقویت کند. این امر در عین حال، نگرانی ها درباره افزایش خطر جنگ های بیشتری در جهان مجهز به سلاح را برانگیخته است.

نیویورک تایمز نوشت: حتی قبل از حملات رژیم صهیونیستی نیز جنگ اوکراین و تصور تهدید فزاینده چین، شتاب جهانی به سمت خرید جت های جنگنده، موشک، تانک، مهمات و دیگر تجهیزات مرگبار را افزایش داده بود. افزایش فروش تسلیحات همچنین ناشی از تغییرات سریع فناوری در جنگ است که کشورهای مسلح را تحت فشار قرار داده تا نسل جدیدی از تجهیزات نظامی را برای حفظ رقابت پذیری خریداری کنند.

همچنین تلاش برای تامین سلاح های رژیم صهیونیستی یا تقلای پیمانکاران نظامی آمریکا برای تامین نیاز تسلیحاتی اوکراین و کمک به دیگر متحدانش در اروپا مانند لهستان به منظور تقویت قدرت دفاعی خود، همزمان شده است.

نیویورک تایمز در ادامه گزارش خود مدعی میلیاردها دلار سفارش از سوی متحدان آسیایی آمریکا به دلیل تصور ناشی از افزایش تهدید چین شد.

بر اساس گزارش موسسه تحقیقات صلح بین‌المللی استکهلم، هزینه‌های نظامی جهان در سال گذشته - برای تسلیحات، کارکنان و سایر هزینه‌ها - به ۲.۲ تریلیون دلار رسید که بالاترین سطح دلار تعدیل شده بر اساس تورم، دستکم از پایان جنگ سرد است.

یکی از بزرگترین علل آن افزایش خرید سامانه های تسلیحاتی جدید است. پیش بینی می شود بدون احتساب فروش تسلیحات در ایالات متحده، چین و روسیه، هزینه های جهانی برای تدارکات نظامی در سال آینده به ۲۴۱ میلیارد دلار برسد که ۲۳ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.

بر اساس این داده ها، از سال گذشته، آمریکا در حدود ۴۵ درصد از صادرات تسلیحات جهان نقش داشته که تقریباً پنج برابر بیشتر از هر کشور دیگری و بالاترین سطح آن از سال های بعد از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی بوده است.

تقاضای شدید برای خرید سلاح های نظامی همچنین دیگر تولیدکنندگان تسلیحات از جمله ترکیه و کره جنوبی را به افزایش صادارت خود تشویق کرده و در شرایطی که کمبود تولید در ایالات متحده به این معناست که ممکن است سال ها طول بکشد تا سفارشات انجام شوند، گزینه های بیشتری را در اختیار خریداران قرار داده است.

نیویورک تایمز نوشت: فروش دولتی تنها بخشی از تجارت جهانی تسلیحات است و فروش مستقیم از پیمانکاران نظامی بخش عمده ای از این تجارت را تشکیل می دهد. سال گذشته، ۵۱.۹ میلیارد دلار فروش نظامی خارجی که از طریق پنتاگون انجام شد، تنها یک سوم از ۱۵۳.۷ میلیارد دلار فروش مستقیم مجاز تسلیحات، قطعات نظامی و خدمات توسط آمریکا به خریداران خارج از کشور، از جمله اوکراین را تشکیل می داد.

تلاش برای نوسازی زرادخانه های نظامی همچنین یکی از پیامدترین فشارهای دیپلماتیک دولت آمریکا برای گسترش ائتلافات نظامی از زمان جنگ جهانی دوم بوده است.

این روزنامه در بخشی از گزارش خود به رقابت برای خرید بیشتر تسلیحات در لهستان اشاره کرد و نوشت: این امر فرصت هایی را نه تنها برای پیمانکاران بزرگ آمریکایی بلکه برای سایر کشورها فراهم کرده است.

آندره دودا رئیس جمهوری لهستان ماه گذشته در یک کنفرانس تجاری که از سوی شرکت های صنایع نظامی حمایت می شد گفت: کشورش بیش از چهار درصد از تولید ناخالص داخلی خود را صرف خرید تسلیحات دفاعی خواهد داد که ۲ برابر اهداف مورد توافق توسط کشورهای ناتو است.

به گفته مقامات لهستان، این کشور نیاز فوری به تسلیحات جدید فراوانی دارد که پیمانکاران آمریکایی به سادگی نمی توانند آنها را با سرعت کافی تحویل دهند. در نتیجه، لهستان به کشورهایی مانند کره جنوبی و ترکیه نیز روی آورده است که برای گسترش فروش تسلیحات خود تلاش کرده اند.

سال گذشته، لهستان به توافقی ۱۴ میلیارد دلاری با کره جنوبی دست یافت. این کشور قصد دارد یکهزار فروند تانک، ۴۸ جت جنگنده و ۶۷۲ هویتزر خودکششی خریداری کند. این سفارش لهستان به تنهایی بزرگتر از تمام تانک هایی است که اکنون در ارتش آلمان، بریتانیا و فرانسه وجود دارد.

نیویورک تایمز در بخشی از گزارش خود به نقل از سونر کاگاپتای محقق موسسه سیاست خاور نزدیک واشنگتن نوشت: سازندگان هواپیماهای بدون سرنشین ترکیه در سال‌های اخیر، تولیدات خود را به دستکم ۲۹ کشور فروخته‌اند و از این پهپادها در مناطق جنگی در لیبی، سوریه، اتیوپی، سومالی و جمهوری آذربایجان استفاده شده است.

بر اساس این گزارش، ممکن است به زودی تسلیحات بیشتری به عربستان سعودی فرستاده شود. ریاض به عنوان بزرگترین خریدار تسلیحات آمریکا تاکنون، طی ۲ سال گذشته، برای خرید تسلیحات بیشتری به ارزش میلیاردها دلار سفارش داده است. خریدهای این کشور از طریق پنتاگون از سال ۱۹۵۰ به مجموع ۱۶۴ میلیارد دلار رسیده است. از جمله سفارش پیشنهادی ماه گذشته عربستان شامل قطعات مورد نیاز برای فعال نگه داشتن تانک‌ها و سیستم‌های تسلیحاتی ساخت آمریکا بوده است.

این روزنامه آمریکایی با اشاره به ضعف صنایع دفاعی آمریکا در تولید سلاح های جدید همزمان با تشدید تنش ابرقدرت های جهان خاطرنشان کرد که رونق فروش تسلیحات، به پنتاگون برای مقابله با ضعف صنایع دفاعی این کشور بعد از حمله اوکراین کمک خواهد کرد. این در حالیست که افزایش تقاضا به سازندگان تسلیحات اطمینان می دهد برای افزایش تولیدات خود روی سفارشات مستمر حساب کنند.

به نوشته نیویورک تایمز، فروش تسلیحات در بازارهای بین المللی اکنون آن قدر قوی است که شرکت آر تی اکس شاخه نظامی شرکت ریتون انتظار دارد که یک سوم از همه فروش های تسلیحاتی این کشور تا سال ۲۰۲۵ به دست مشتریان جهانی‌اش برسد که این رقم ۲۵ درصد بیشتر از سال گذشته است.

شرکت لاکهید، بزرگترین پیمانکار نظامی جهان، در ۲ سال گذشته توافقاتی به ارزش ۵۰ میلیارد دلار برای فروش جت های جنگنده اف -۳۵ خود با کشورهای سوئیس، فنلاند، آلمان، یونان، جمهوری چک، کانادا و کره امضا کرده است.

چنین سفارشاتی تأثیر مستقیمی بر کارخانه‌ها در ایالات متحده دارد، از جمله کارخانه هواپیماهای جنگنده اف-۱۵ بوئینگ در سنت لوئیس، که به زودی می‌تواند هواپیماهایی برای اندونزی و شاید لهستان بسازد.

پنتاگون و وزارت امور خارجه در سال جاری برای یافتن راه‌هایی جهت شتاب گیری فرایند تأیید فروش نظامی خارجی همکاری کرده اند تا با افزایش تقاضای جهانی سازگاری داشته باشند. با این حال برخی موانع نیز از جمله ظرفیت تولید وجود دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha