۲۰ درصد واحدهای تولیدی گیلان وزن خالص را در بسته بندی درج نمی کنند

رشت – ایرنا – مدیرکل استاندارد گیلان بیان کرد: پایش کمیت محصولات تولیدی در نیمه نخست امسال نشان داد ۲۰ درصد واحدهای تولیدی در بسته بندی محصولات خود وزن خالص محصول را درج نمی کنند.

به گزارش ایرنا، مجتبی معصوم نژاد روز پنجشنبه در نشست خبری به مناسبت یکصدمین سال تاسیس سازمان ملی استاندارد گفت: در بخش ارائه خدمات از نیمه دوم سال گذشته طرح پایش کمیت در کشور الزامی شد و نخستین اقدام در این زمینه کنترل استاندارد وزن کالاهای بسته بندی شده با وزن محصول بود که برروی بسته بندی این عدد با مثبت و منفی نشان داده می شد؛ سازمان استاندارد در نخستین قدم بر درج وزن خالص کالا با رعایت استانداردهای بین المللی برروی بسته بندی تاکید کرد.

وی تصریح کرد: بازرسی های بعمل آمده نشان می‌دهد سال گذشته ۴۰ درصد از واحدهای تولیدی استان وزن واقعی کالا را در بسته بندی درج نمی کردند که امسال با پالایش هفتگی و بازبینی وزن هفت تا ۱۵ محصول این مقدار ۵۰ درصد کاهش یافت.

وی پایش کیفیت را خط قرمز سازمان ملی استاندارد ایران اعلام کرد و افزود: بازرسی‌ها، بازدیدها و نمونه‌برداری هایی از واحدهای تولیدی امسال در سطحی گسترده تر در حال انجام است و در قالب این طرح بعنوان مشتری وارد بازار شده و محصولی را خریداری می کنیم تا کیفیت آن را از طریق آزمایشگاه‌های این سازمان مورد ارزیابی قرار دهیم.

معصوم نژاد توجه به خدمات پس از فروش را نیز بخشی از انتظارات به حق مردم دانست و اظهار داشت: آنچه مغفول مانده انتظارات مردم از دریافت خدمات مطلوب است لذا در نخستین اقدام تحولی، این سازمان در ۲۲ ماه اخیر استاندارهای ملی را بر استاندارد های بین المللی منطبق کرد و با توجه به نیاز روز در شیوه نامه‌ها و روش‌های این سازمان با تجدید نظر بسته های تحولی در سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ را در راستای تسریع در روند واردات و صادرات و حمایت از واحدهای تولیدی ابلاغ کرد.

وی یکی دیگر از اقدامات دیگر سازمان ملی استاندارد رعایت خالص فروشی عنوان و تصریح کرد: در بخش خالص فروشی شیرینی جات نیز از اسفند ماه سال گذشته این الزام در شیرینی فروشی‌ها اعمال شد؛ در روزهای نخست اجرای این طرح با مقاومت های بسیاری روبرو بودیم که با همراهی استانی در راستای سطح ملی تفاهم نامه‌ای منعقد شد و براساس آن شیرینی فروشی‌ها در حال حاضر مکلف به خالص فروشی شدند.

معصوم نژاد از مردم خواست هرگونه تخلف واحدهای صنفی را در این موارد با تلفن گویای ۱۵۱۷ سازمان استاندارد گزارش دهند و افزود: درصورت عدم همراهی، واحدهای صنفی با جریمه هایی از سوی تعزیرات روبرو می شوند.

وی اضافه کرد: در خدمات پس از فروش برای نخستین بار در کشور ۲ کالای مورد نیاز مردم (کالاهای برقی و خودرو) که از کالاهای بادوام بشمار می روند و انتظار مردم از این کالاها رعایت کیفیت در قطعات آنها است ، مورد ارزیابی استاندارد قرار می گیرند و از آبان ماه سال جاری این طرح اجرایی می شود.

وی گفت: هم اکنون کلاس‌های آموزشی برای نمایندگی‌های خودرو، مدیران کنترل کیفیت کالاهای الکترونیکی و واحدهای تولیدی استان در حال برگزاری است.

مدیرکل استاندارد گیلان تصریح کرد: در بخش خدمات هتل‌داری نیز طرحی به صورت فشرده به عنوان طرح عیدانه از ۱۵ اسفند آغاز و تا ۱۵ فرودین به طور مستمر در مراکز خدماتی مانند هتل‌ها، پایانه ها، فروشگاه‌های زنجیره ای، مدارس ابتدایی، مهد کودک‌ها و خانه سالمندان و سایر مناطق مشابه اجرایی شد و استاندارد سازی آنها را مورد بازنگری قرار داد.

معصوم نژاد یاد آور شد: این اقدام سازمان ملی استاندارد منجر به آن شد که در شورای عالی، استانداردهای هتل‌های پنج ستاره و هتل آپارتمان‌ها اجباری و تاریخ اجرای آن نیز شش ماه اعلام شود.

وی تاکید کرد: هنگامی که استانداردی اجباری می شود تولید و توزیع و ارائه خدمات کالا بدون علامت استاندارد جرم محسوب خواهد شد؛ برای جلوگیری از پلمب هتل‌ها فرصتی به صنف هتل‌داران داده شد تا بتوانند موارد عدم انطباق را رفع کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha