استعدادهای ورزشی توانمندی در روستاهای استان یزد وجود دارد

یزد-ایرنا- رییس هیئت ورزش های روستایی و بازی های بومی محلی یزد گفت: در روستاهای استان و در رشته‌های مختلف ورزشی، استعدادها و توانمندی های بسیار زیادی وجود دارد که حمایت بیشتر مسئولان  و خیرین را نیاز دارد.

"علی رضا گورابیان یزدی" روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: ایجاد امکانات و زیرساخت های مناسب در روستاها باعث مهاجرت معکوس و همچنین دلگرمی بیشتر مردم ساکن در روستاها می شود و لذا برای روستاهای بخش مرکزی یزد خدمات بسیار زیادی در دولت سیزدهم آغاز شده و همچنان ادامه خواهد داشت.

وی ادامه داد: زمین فوتبال ساحلی روستای ملاباشی یزد حتی قابلیت برگزاری مسابقات دسته یک و برتر را دارد و خوشبختانه مورد استقبال مردم نیز واقع شده و با کمترین حمایت می توان در این زمینه تعداد بیشتری از جوانان را به امر ورزش تشویق نمود و استعدادهای این مناطق نیز شکوفا می شود.

رییس هیئت ورزش های روستایی و بازی های بومی محلی یزد گفت: در روستاهای این منطقه و در رشته های مختلف ورزشی استعدادها و توانمندی های بسیار زیادی وجود دارد و حمایت بیشتر مسئولان و خیرین را نیازمندیم همچنین برگزاری رقابت های منظم در این مناطق و حمایت بیشتر اداره ورزش و جوانان را می طلبد .

استعدادهای ورزشی توانمندی در روستاهای استان یزد وجود دارد

گورابیان یزدی افزود: در شهر یزد ۱۳ روستا وجود دارد که منطقه محمودی فاقد دهیاری است و روستاهای اکرم آباد، حسین آباد، مدرسی ، دهنو، سید میرزا ،عسکریه نیز زیر نطر بخشداری اداره می شود و بخش مرکزی نیز شامل ۶ روستای اکرمیه ، ملا باشی ، احمد آباد مشیر ، خویدک ، فهرج و شحنه است که جمعیتی بیش از ۷۰ هزار نفر در را در بر گرفته و در بخش مرکزی یزد زندگی می کنند .

وی اظهار داشت: بازی های بومی محله ای یزد ویژه کودکان نیست و از فعالیت های جمعی و فرهنگی است و ‌در مناطق روستایی یزد غالبا از امکانات و فرهنگ هر روستا نشأت گرفته ، همچنین باعث گردهمایی های اقشار مختلف بوده و یکی از راه های افزایش نشاط و شادابی مردم محسوب می شود که در روستاها رایج بوده است .

رییس هیئت ورزش های روستایی و بازی های بومی محلی یزد گفت: ما برای گسترش برخی از این رشته های ورزشی جشنواره های مختلفی را تاکنون برگزار کرده ایم و برخی از بازی های محلی یزد که در طول سالیان رایج بوده و امروزه کم‌تر رواج دارد شامل چفته بازی ، قول بازی و خطی یا زو ، اتولوک بازی ، یه قل دو قول و برخی دیگر از بازی های بومی است .

استعدادهای ورزشی توانمندی در روستاهای استان یزد وجود دارد

گورابیان یزدی اظهار داشت: عمدتا در این بازی ها از وسیله های موجود همچون چوب درخت و سنگ استفاده می شده و فراگیر بودن این نوع از بازیهای محلی و مهیج و مهارتی بودن آن به‌اندازه‌ای بود که مثلا در بازی چفته بازی بسیاری از پیرمردان نیز شرکت می کردند و در تلاش هستیم برای گسترش دوباره این بازی ها بتوانیم اقدامات بیشتری را انجام دهیم. .

روستای ملاباشی با ۲ هزار نفر جمعیت در ۲۰ کیلومتری جنوب شهر یزد قرار دارد.

استان یزد با یک میلیون و ۱۳۸ هزار نفر جمعیت ۴۸ هیات ورزشی و ۶۵ هزار ورزشکار زیرپوشش بیمه دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha