چشم‌اندازی برای توسعه کشاورزی فارس؛  افزایش عملکرد و پایداری تولید گندم

شیراز-ایرنا-استان فارس یکی از استان‌های پیشتاز کشور در تولید گندم به شمار می‌رود؛ از این رو داشتن چشم‌انداز و نقشه راه در مسیر هر چه بهتر تولید کردن این محصول با هدف رونق اقتصاد کشاورزی فارس از اهمیت بسیاری برخوردار است.

به گزارش خبرنگار ایرنا،استان فارس در حوزه تولید گندم از جایگاه ویژه‌ای در کشور برخوردار است؛ این استان امسال با تولید یک میلیون و ۴۰۰هزار تن گندم از ۴۲۷ هزار هکتار کشت آبی و دیمی، با افزایش پنج برابری تولید در دیم‌زارها روبرو شد؛ این در حالی بود که شهرستان مرودشت واقع در فاصله ۴۵کیلومتری شمال شیراز، با ۲۰درصد تولید گندم، مقام نخست را در بین ۳۷شهرستان استان به خود اختصاص داد.

چشم‌اندازی برای توسعه کشاورزی فارس؛  افزایش عملکرد و پایداری تولید گندم

رکوردزنی فارس در تولید و خرید گندم

در سال زراعی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ بیش‌از ۲۴۸ هزار هکتار گندم آبی و ۱۴۴ هزار هکتار گندم دیم در فارس کشت شد و به گفته متولیان کشاورزی استان، یک میلیون و ۲هزار تُن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان خریداری شد و پس از ۱۳ سال میزان خرید گندم استان از مرز یک میلیون تن گذشت.

بدون شک استان فارس یکی از استان‌های پیشتاز کشور در کاشت گندم به شمار می‌رود که در سال‌های مختلف توانسته نقش مهمی در تولید این محصول راهبردی در کشور ایفا کند؛ لذا داشتن چشم‌انداز و نقشه راه در مسیر تولید این محصول از اهمیت بسیاری برخوردار است.

چشم‌اندازی برای توسعه کشاورزی فارس؛  افزایش عملکرد و پایداری تولید گندم

تدوین برنامه‌های مدون افزایش عملکرد و پایداری تولید مزارع گندم

رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس از تدوین برنامه‌های مدون افزایش عملکرد و پایداری تولید مزارع گندم این استان خبر داد و گفت: یکی از مهمترین برنامه‌ها تدارک، تأمین و آغاز توزیع ۵۸هزار ت‍ُن بذور گندم ارقام آبی و دیم در سه طبقه پرورشی، مادری و گواهی شده برای سال زراعی جاری است.

تدارک بیش از ۱۸۸ هزار تُن انواع کودهای پایه

مجتبی دهقان پور با بیان اینکه این استان به لحاظ میزان تدارک و تأمین بذور گندم در رتبه نخست کشوری است، بیان کرد: یکی دیگر از اقدامات مهم این سازمان برای کشت گندم تأمین و تدارک بیش از ۱۸۸ هزار تُن انواع کودهای پایه اوره، فسفات و پتاس است.

چشم‌اندازی برای توسعه کشاورزی فارس؛  افزایش عملکرد و پایداری تولید گندم

تأمین ماشین آلات موردنیاز

این مقام مسئول تأمین ماشین آلات موردنیاز به منظور ارتقاء درجه مکانیزاسیون کاشت گندم آبی به ۸۱.۷ درصد و کاشت گندم دیم به ۷۱.۵ درصد، تأمین و تدارک سموم مورد نیاز جهت کنترل علف های هرز، آفات و بیماری‌ها و برنامه‌های آموزشی جهت ارتقاء نفوذ دانش در بین کشاورزان و کارشناسان را از جمله دیگر برنامه‌های مهم سازمان جهاد کشاورزی فارس اعلام کرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس یادآور شد: برنامه‌ریزی اجرای طرح‌های متنوعی مانند طرح افزایش تولید در نظام گندم بنیان در سطحی بیش از ۱۴۰ هزار هکتار در ۱۷ شهرستان، طرح انتقال دانش فنی گندم با همکاری محققان کشور صربستان در شهرستان زرقان، طرح دستیابی به پتانسیل عملکرد گندم آبی و دیم در ۱۴شهرستان و طرح مقایسه مشارکتی ارقام گندم و دیم در هشت شهرستان فارس نیز در دستورکار این سازمان قرار دارد.

تدارک طرح مقایسه مشارکتی تغذیه گندم در ۱۴ شهرستان

دهقان‌پور افزود: تدارک طرح مقایسه مشارکتی تغذیه گندم در ۱۴ شهرستان، طرح مقایسه مشارکتی تراکم گندم در چهار شهرستان، طرح جهش تولید در دیمزارها در ۱۸شهرستان و طرح کشاورزی کم نهاده در چهار شهرستان نیز از دیگر رویکردهای این سازمان به شمار می‌رود.

وی اضافه کرد: این طرح‌ها از مهم‌ترین طرح‌های در دست اجرا در سال زراعی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ خواهد بود که همسو با افزایش تولید و عملکرد در واحد سطح و پایداری تولید است.

به گفته رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس استفاده از بذور گواهی شده، مصرف متناسب کودهای اوره، فسفاته و پتاسه به عنوان کود پایه برای تغذیه متعادل گندم، به کارگیری ادوات کشت مکانیزه و رعایت تاریخ کاشت، پایداری تولید گندم در استان فارس و کشور را رقم می‌زند.

چشم‌اندازی برای توسعه کشاورزی فارس؛  افزایش عملکرد و پایداری تولید گندم

لزوم داشتن چشم‌انداز در بخش کشاورزی

بدون شک داشتن چشم‌انداز در سازمان جهاد کشاورزی می‌تواند به‌صورت دستورالعملی برای مواجهه با چالش‌ها عمل و به پیشبرد امور سازمان برای دستیابی به اهداف موردنظر کمک کند؛ البته نیاز است که زیرساخت‌های کافی برای اجرایی شدن این دوراندیشی‌ها فراهم و اقدامات لازم جهت تحقق این مهم انجام شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha