به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، محور ریلی همدان- سنندج در یک و سال و نیم گذشته نزدیک به ۳۲ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است که نشاندهنده عزم دولت در تکمیل شبکه حمل و نقل ریلی و توجه ویژه به اجرای مفاد برنامه ششم توسعه است که تاکید دارد سهم جابهجابی بار و مسافر به ترتیب باید به ۳۰ و ۲۰ درصد افزایش یابد.
در ماده ۲۴ برنامه ششم توسعه، رهبر معظم انقلاب در بین چهار حوزه حملو نقل، بر توسعه حمل و نقل ریلی تاکید دارند و مطابق بند «ب» ماده ۵۷ برنامه ششم توسعه، باید سهم بار ریلی به ۳۰ درصد و سهم مسافر به ۲۰درصد افزایش مییافت.
در ۲ سال گذشته با تداوم تکمیل پروژههای ریلی، قرار بر آن شد که سه پروژه ریلی نیمه کاره تا پایان سال افتتاح شود. نخستین مورد، راهآهن «بستانآباد- تبریز» به طول ۴۴ کیلومتر بود که بخشی از کریدور ریلی شرق به غرب کشور محسوب میشود و در تابستان امسال به بهره برداری رسید و حالا نوبت به راهآهن همدان- سنندج به طول ۱۵۱ کیلومتر رسیده است.
پروژه ریلی همدان-سنندج از سال ۸۴ آغاز شده است و اکنون با بیش از ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی در فاز بهرهبرداری قرار دارد.
راه آهن همدان- سنندج با هدف ایجاد یک کریدور ریلی از مرکز به غرب کشور طراحی شده است که در آینده با اتصال به مرز باشماق و کشورهای عراق و سوریه با ایجاد کریدور ترانزیتی ریلی شرق به غرب، نقش مهمی در ترانزیت ملی و بینالمللی ایفا خواهد کرد.
اکنون عملیات اجرایی کل خط به پایان رسیده است و با تزریق اعتبار مورد نیاز، بخشهای باقیمانده تکمیل میشود و در پاییز به بهره برداری می رسد. ارزش روز این پروژه بیش از ۱۵ هزار میلیارد تومان است. این مسیر یک ابرپروژه محسوب میشود که ترانزیت ریلی غرب کشور را متحول میکند.
به گزارش ایرنا، هدفگذاری توسعه شبکه ریلی کشور تا پایان دولت سیزدهم یکهزار و ۳۳۵ کیلومتر است. تا پایان دولت علاوه بر طرحهای ذکر شده راه آهن مبارکه- سفید دشت- شهرکرد به طول ۹۰ کیلومتر، راه آهن سبزوار-مشهد به طول ۴۵ کیلومتر، راه آهن بیرجند- یونسی به طول ۵۰ کیلومتر، راه آهن چابهار- زاهدان به طول ۶۲۸ کیلومتر و دورود- خرم آباد به طول ۱۱۵ کیلومتر آماده بهرهبرداری میشود.
نظر شما