۲۹ مهر ۱۴۰۲، ۱۱:۵۶
کد خبر: 85265429
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

اما و اگرهای رونق صادرات صنایع دستی فارس

شیراز - ایرنا - معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فارس با بیان مهمترین چالش‌های فروش خارجی صنایع دستی این استان، گفت: راه‌اندازی نخستین شهرک صنایع دستی کشور در شیراز، با رونق تولیدات کارگاهی به برنامه‌ریزی برای تولید اقتصادی و صادرات فارس در این عرصه کمک می‌کند.

بهزاد احمدی روز شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا، به مناسبت روز صادرات، بیان کرد: مهمترین مشکل صنایع دستی فارس برای رونق صادرات، نبود تولیدات اقتصادی در این استان است به گونه‌ای که فارس با تولیدات فاخر و شاخص شناخته می‌شود.
وی افزود: فارس کارگاه‌های فعال بزرگ برای تولید پرشمار و متنوع صنایع دستی ندارد و بیشتر تولیدات فاخر، انفرادی و گران قیمت است در حالی که برای رونق فروش خارجی، باید صادرات را به معنای عام در نظر گرفت، بگونه‌ای که توان تولید و فروش پرشمار و ریز تا درشت محصولات وجود داشته باشد.
معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فارس با اشاره به جایگاه شاخص فارس در این عرصه، یادآور شد: شیراز و آباده شهرهای جهانی صنایع دستی و منبت هستند و علاوه بر این فارس ۲ شهر و ۲ روستای ملی صنایع دستی نیز دارد که نشان‌دهنده نقش پررنگ این هنر صنعت در این استان است.
وی ادامه داد: راه‌اندازی نخستین شهرک صنایع دستی کشور در شهرک گلستان شیراز، علاوه بر ایجاد یک جاذبه گردشگری، با فعال و متمرکز کردن کارگاه‌های تولیدی زمینه برنامه ریزی برای تولید و صادرات اینن محصولات را فراهم می‌کند.
احمدی اعلام کرد: امروز نخستین جلسه تعیین متراژ و پلان‌های این شهرک برگزار می‌شود.
وی گفت: شهرک صنایع دستی شیراز به زودی در ۱۰ همکتار مساحت اجرایی می‌شود و به هر کارگاه تولیدی حدود ۱۵۰ متر مربع زمین واگذار می‌شود تا حدود ۸۰۰ تا یکهزار کارگاه صنایع دستی در این شهرک مستقر شوند.
عملکرد میز توسعه صادرات صنایع دستی فارس روشن نیست

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع‌دستی فارس گفت: حدود هفت ماه گذشته، دبیرخانه میز توسعه صادرات صنایع دستی فارس به همت معاون امور اقتصادی استاندار فارس تشکیل شد تا کشورهای هدف را مشخص و برای رونق صادرات صنایع دستی از مقصد فارس اقدام کند اما تا کنون عملکرد روشنی نداشته است.
وی اظهار کرد: مسئول میز نتوانسته در ایجاد رونق صادرات برای صنایع دستی از مقصد فارس موفق عمل کند و خود را به درجه ای که باید برساند.
احمدی اذعان کرد: برخی صادرکنندگان از تهران و استان‌های جنوبی کشور در صادرات صنایع‌دستی فارس ریشه دوانده و تولیدات این استان را با " جنس جوری" خود به همراه دیگر محصولات خود صادر می‌کند.
وی اظهار کزد: در صورتی که می توسعه صادرات صنایع دستی فارس قوی عمل کند، باید این صادرات از گمرکات فارس صادر شود.

اما و اگرهای رونق صادرات صنایع دستی فارس


جای خالی مطالعات شناختی در صادرات صنایع دستی فارس

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع‌دستی فارس ادامه داد: هنوز مطالعات شناختی در حوزه صادرات صنایع دستی فارس انجام نشده تا مشخص شود هر کشور خواهان کدام و چه میزان از محصولات فارس است.
وی عنوان کرد: هم اکنون دست بافته های فارس مانند گلیم های قشقایی شهر ملی فیروزآباد بیشتر صادرات صنایع دستی فارس را تشکیل می‌دهد که به کشورهای عربی صادر می‌شود.
احمدی یادآور شد: سال ۱۴۰۱ یک میلیون و ۵۰۰ هزار دلار صنایع دستی فارس صادر شده که نسبت به جایگاه فارس در این عرصه، بسیار کم است.
وی با بیان اینکه بیشتر تولیدات صنایع دستی فارس از گمرک تهران و بوشهر و به نام این استانها صادر میشود، اعلام کرد: در نیمه نخست امسال ۶۳۰ هزار دلار صنایع دستی از مقصد این استان به خارج از کشور ارسال شده که نسبت به سال گذشته تفاوت چندانی نداشته است.
احمدی عنوان کرد: بیشترین صادرات صنایع دستی فارس به ترتیب مربوط به گلیم قشقایی، خاتم و صنایع چوب، مس و قلمزنی، زیورآلات و نقره و کاشی هفت رنگ است که به کشورهای عربی، مجارستان، آلمان و روسیه صادر شده است.
۲ اقدام رونق بخش برای صادرات صنایع دستی فارس

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع‌دستی فارس با اشاره به فعالیت دفتر گردشگری سلامت فارس در پایتخت عمان، گفت: مقرر شده در کنار این دفتر بخش خصوصی در حوزه صادرات صنایع دستی فارس به این کشورفعال شود.

وی افزود: اتاق بازرگانی فارس به تازگی کمیسیون صادرات فرش دست بافت را راه اندازی و انتخابات آن را انجام داده که این اقدام را برای رونق صادرات دیگر محصولات این عرصه مانند جوک، خاتم و قلمزنی نیز به فال نیک میگیریم.
معاون صنایع‌دستی اداره‌کل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع‌دستی فارس پیش بینی کزد: این اقدام اتاق بازرگانی تا ۶ ماه آینده کارکرد خود را نشان خواهد داد.


وی اضافه کرد: فارس هنرمندان شاخصی در حوزه صنایع دستی د از د که با دریافت معرفی نامه در نمایشگاه‌های معتبر بین المللی شرکت می‌کنند و آبان، آذر و دی مهمترین رویدادهای این حوزه برگزار می‌شود
احمدی یادآور شد: هنرمندان فارسی به تازگی در مهر ماه به نمایشگاه‌ دبی امارات و شهریور ماه به روسیه رفته اند و قرار است آبان ماه نیز در نمایشگاه آنجلینا ایتالیا شرکت کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha