۲۹ مهر ۱۴۰۲، ۱۳:۰۰
کد خبرنگار: 2330
کد خبر: 85265561
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

جنگ غزه، سند ناتوانی دولت‌های اروپایی در نقش‌آفرینی

تهران - ایرنا - روزنامه فایننشال تایمز نوشت: جنگ غزه نشان داد که دولت های اروپایی که روزگاری مدعی بودند نقش آفرین اصلی در خاورمیانه هستند، دیگر قدرتی ندارند.

به گزارش روزشنبه ایرنا، این روزنامه انگلیسی افزود که جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا بعد از دیدار با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی در تل آویو به صراحت نگرانی بسیاری از اروپایی ها را ابراز کرد و گفت: تل آویو نباید اشتباهات آمریکا بعد از حملات یازده سپتامبر را تکرار کند و اجازه دهد احساساتش بر نحوه واکنش آن به این حمله غلبه کند.
این گزارش افزود که رهبران اروپایی در حمایت  از رژیم صهیونیستی سرنخی ارائه ندادند که نشان دهد مرز بین دفاع از خود و انتقام گیری نامعقول کجاست؟. وقتی که روسیه منابع تامین انرژی شهرها و شهرک های اوکراین را قطع کرد، مسکو به ارتکاب جنایت جنگی متهم شد. تل آویو، آب و برق و سوخت غزه را قطع کرده است.

به نوشته این رسانه، ابراز همبستگی سران اروپا با رژیم صهیونیستی ریشه در انگیزه های خودخواهانه تری دارد. یکی از نگرانی های مهم تبدیل شدن جنگ کنونی به یک درگیری منطقه ای گسترده تر با تبعات اجتناب ناپذیر سرازیر شدن آن به اروپا است. ایران گزینه های خود را بررسی می کند و نتانیاهو این ادعای خود را پنهان نکرده که قصد دارد آمریکا را به درگیری برای نابودی برنامه هسته ای تهران بکشاند.

اعتراضات بزرگ در شهرهای مختلف اروپایی و درخواست برای خویشتنداری اسرائیل، افزایش نارضایتی در بین جمعیت مسلمانان این قاره را نشان می دهد.

موج جدید مهاجران، موهبتی برای پوپولیست های راست افراطی در اروپا خواهد بود و در این مرحله، دیپلمات‌ها نگران هستند، در صورتی که حمایت از اسرائیل به بی‌تفاوتی نسبت به سرنوشت فلسطینیان تبدیل شود، مفهوم آن در رابطه با تلاش‌های اروپا برای جلب حمایت علیه روسیه به دلیل حمله به اوکراین از سوی به اصطلاح کشورهای جنوب جهانی چه خواهد بود؟ هرچقدر که جنگ غزه طولانی تر و محاصره و بمباران این منطقه زمان بر تر شود مقابله با اتهامی که علیه اروپا وجود دارد مبنی بر اتخاذ سیاست های تبعیض آمیز و دوگانه دشوارتر خواهد شد.

فایننشال تایمز افزود: شدت این تنش ها در هیچ جای اروپا به اندازه آلمان احساس نمی شود. در این کشور حمایت از اسرائیل با مفهوم هولوکاست تقویت می شود. سیاستمداران آلمانی مدعی اند که هرگز حقایق تاریخی فراموش نمی شوند. در برلین چنین خشمی از سیاست کنونی آلمان در اظهارات سیاستمدارانی بازتاب یافته که این سوال را مطرح می کنند که آیا آلمان برای ادامه انتقام گیری نتانیاهو چک سفید امضا داده است؟

نادیده گرفتن تلفات غزه همچنین برای آلمان که تعداد قابل توجهی از شهروندان آن مسلمان هستند دشوار خواهد بود. همین هشت سال پیش هزاران مسلمان سوری وارد آلمان شدند. از سوی دیگر حزب راست افراطی الترنانیو برای آلمان قدرت گرفته و به دنبال دامن زدن به تنش های ناشی از بیگانه ستیزی است.

به نوشته این رسانه، حقیقتی که در عمق این نگرانی ها نهفته این است که اروپا قدرت خود را از دست داده است. دولت های اروپایی پیش از این مدعی بودند که نقش آفرینانی در خاورمیانه هستند. در بیانیه سال ۱۹۸۰ ونیز بر به رسمیت شناختن حق فلسطینی ها در برخورداری از کشوری مستقل تاکید شد. اروپا در شکل دادن به رویدادها نفوذ داشت.

شکست پیمان اسلو و «نقشه راه» در سال ۲۰۰۳ برای تشکیل کشور مستقل فلسطینی به یک نقطه عطف تبدیل شد. از سال ۲۰۰۹، نتانیاهو تلاش کرده همه چشم اندازهای راه حل تشکیل دوکشور را با گسترش شهرک سازی ها در مناطق تحت اشغال کرانه باختری به نابودی بکشد. ابراز رضایت آمریکا از تاکتیک های ویرانگر رژیم صهیونیستی، اروپا را به حاشیه رانده است.

دولت‌های اروپایی با این توهم موافقت کردند که فلسطینی‌ها می‌توانند توسط شهرک‌نشین‌ها به گوشه‌هایی در کرانه باختری رانده شوند و تا زمانی که کمک‌ها ادامه دارد، در غزه کنترل شوند.

فایننشال تایمز نتیجه گرفت: سیاست های نتانیاهو، تل آویو را آسیب پذیره کرده است. ساخت دیوار و حصار تنها توهم امنیت را ایجاد کرد. با وجود همه لفاظی های کنونی نتانیاهو برای نابودی حماس، از طریق نظامی نمی توان به صلح دست یافت. بر خلاف ساختمان ها در غزه، آرزوهای فلسطینی ها را نمی توان با بمباران نابود کرد. امنیت اسرائیل در بلندمدت از طریق راه حل سیاسی بدست می آید اما افسوس که اروپایی ها جسارت بیان آن را ندارند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha