چشم‌انداز فارس در تولید انرژی خورشیدی:بهره‌برداری چهارهزار و ۵۰۰سامانه پنج کیلو واتی

شیراز - ایرنا - با هدف اجرای طرح حمایت از اقشار کم برخوردار جامعه از طریق توسعه نیروگاه‌های مقیاس کوچک پنج کیلوواتی و همچنین اهمیت توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر، برنامه‌ریزی برای اجرا و بهره‌برداری از چهار هزار و ۵۰۰سامانه پنج کیلو واتی حمایتی انجام شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، ایران به لحاظ انرژی خورشیدی از پتانسیل بسیار بالایی برخوردار است؛ در واقع میزان تابش خورشید در این کشور بیش از ۴۰‌درصد کشورهای اروپایی است و نسبت به کشورهای همجوار به ویژه کشورهای حاشیه خلیج فارس به دلیل دمای خنک‌تر، وزش باد مطلوب و شرایط مناسب‌تری برای توسعه نیروگاه‌های خورشیدی و بادی دارد.

چشم‌انداز فارس در تولید انرژی خورشیدی:بهره‌برداری چهارهزار و ۵۰۰سامانه پنج کیلو واتی

تلاش برای ارتقای ظرفیت تولید نیروگاه‌های تجدیدپذیر کشور

برخی صاحب نظران وکارشناسان معتقدند شرایط مطلوب کشور ایران، ظرفیتی تا ۱۰۰ هزار مگاوات برق به صورت نظری برای کشور فراهم کرده است.

این در حالیست که در طول سال‌های گذشته آنطور که باید اقدامات جدی در زمینه توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر انجام نشده است.

تا اینکه همزمان با روی کار آمدن دولت سیزدهم، وزارت نیرو از برنامه جدیدی برای ارتقای ظرفیت تولید نیروگاه‌های تجدیدپذیر کشور به ویژه نیروگاه‌های خورشیدی تا ۱۰‌ هزار مگاوات خبر داد و نمایندگان مجلس نیز دولت را مکلف کردند تا سالانه هزار مگاوات به ظرفیت انرژی تجدیدپذیر و برق آبی با مدیریت وزارت نیرو بیفزاید.

معاون وزیر نیرو و رئیس ساتبا نیز اعلام کرد که برنامه احداث چهار هزار مگاوات نیروگاه خورشیدی با استفاده از ظرفیت ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید به تصویب شورای اقتصاد رسیده و مصوبه آن نیز ابلاغ شده است.

در استان فارس نیز اقدامات قابل‌توجهی برای تحقق این مهم در حال انجام است.

اجرای طرح احداث نیروگاه‌های خورشیدی در فارس

اخیرا نیز با هدف اجرای طرح حمایت از اقشار کم‌برخوردار جامعه از طریق توسعه نیروگاه‌های مقیاس کوچک پنج کیلوواتی و همچنین اهمیت توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر،نشست هم‌اندیشی متولیان در این عرصه در خصوص طرح احداث نیروگاه‌های خورشیدی حمایتی برگزار شد.

مدیر بازار برق شرکت توزیع نیروی برق فارس در این نشست گفت: مطابق برنامه‌های کلان دولت سیزدهم طرح توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر در سراسر کشور در حال پیگیری و اجراست.

اسماعیل خاتمی افزود: با هدف بهره‌برداری حداکثری از ظرفیت انرژی‌های تجدیدپذیر در استان و همچنین پتانسیل مطلوب توسعه سامانه‌های مقیاس کوچک خورشیدی در مناطق جغرافیایی شرکت، تعداد چهار هزار و ۵۰۰ سهمیه سامانه پنج کیلو واتی انشعابی حمایتی برای شرکت توزیع نیروی برق فارس درسال جاری در نظر گرفته شده که در قالب برنامه‌های پیش‌بینی شده به بهره‌برداری خواهند رسید.

محمد جعفر رنجبر کارشناس بازار برق به نیز اظهار کرد: مددجویان نهادهای حمایتی پس از ثبت نام در سامانه "مهرسان"و عقد قرارداد خرید تضمینی ۲۰ ساله با شرکت توزیع نیروی برق فارس،توسط نهادهای حمایتی جهت دریافت تسهیلات به بانک معرفی خواهند شدکه پس از آن پروژه از طریق سامانه جهت اجرا به پیمانکاران ارجاع داده می‌شود.

چشم‌انداز فارس در تولید انرژی خورشیدی:بهره‌برداری چهارهزار و ۵۰۰سامانه پنج کیلو واتی

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد خمینی(ره) هم ضمن اعلام آمادگی همکاری تمامی اداره‌های کمیته امداد شهرستان‌ها با شرکت توزیع نیروی برق فارس، افزود: برای احداث نیروگاه‌ها با سه پیمانکار مجرب تفاهم‌نامه همکاری امضا شده است که در جهت تسریع در احداث نیروگاه ها با ۲پیمانکار دیگر پس از دریافت تاییدیه از سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر تفاهم‌نامه همکاری بسته خواهد شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha