به گزارش خبرنگار ایرنا، بین ۵۰ تا ۶۰ درصد سواحل مَکُران در استان هرمزگان قرار دارد که فرصتی ویژه برای جذب سرمایهگذاران و توسعه و عمران شهرستانهای جاسک، سیریک و میناب در شرق استان به شمار میرود.
از طرفی براساس آخرین سرشماری جمعیتی کشور، ۲۰ درصد از جمعیت استان هرمزگان در سه شهرستان میناب، جاسک و سیریک در حوزه طرح توسعه سواحل مکران قرار دارند که بندر سیریک میتواند در توسعه سواحل مکران نقش کلیدی را ایفا کند.
استان هرمزگان دارای ۳۲ بندر فعال است که به اسکلههای تجاری و صیادی برای تخلیه و بارگیری کالا و جابهجایی مسافر مانند بندر شهید رجایی، شهید باهنر، شهید حقانی، بندرلنگه، آفتاب، چارک، کیش، قشم، تیاب، کلاهی، کرگان، جاسک و سیریک معروف هستند.
شهرستان ۴۵ هزار نفری سیریک در ۶۰ کیلومتری شرق میناب و ۱۶۵ کیلومتری بندرعباس مرکز استان هرمزگان قرار دارد و بندر چندمنظوره این شهرستان که نزدیکترین بندر ایران به بندر خصب عمان با فاصله ۵۲ مایل دریایی است، نقش مهمی در اقتصاد دریامحور و رونق معیشت ساحلنشینان این منطقه دارد. شهرستان ۴۵ هزار نفری سیریک در ۶۰ کیلومتری شرق میناب و ۱۶۵ کیلومتری بندرعباس مرکز استان هرمزگان قرار دارد و بندر چندمنظوره این شهرستان که نزدیکترین بندر ایران به بندر خصب عمان با فاصله ۵۲ مایل دریایی است، نقش مهمی در اقتصاد دریامحور و رونق معیشت ساحلنشینان این منطقه دارد.
مراودات تجاری بین بندر سیریک با کشور عمان از دیرباز رونق داشته اما نخستین محموله صادراتی که از این بندر صادر شد یک محموله۱۲۰ تُنی از کالاهای غیرنفتی بود که ۱۱ خرداد ماه سال ۹۹ از طریق بندر شناص عمان صادر شد.
از طرفی یکی از ظرفیتهای منحصر به فرد بندر سیریک نزدیکی به معادن با کیفیت شن و ماسه است که توسعه زیرساختها و تقویت این بندر با هدف تامین مصالح مورد نیاز ساختمانی برای اجرای طرحهای توسعهای نقش قابل توجهی را در ایجاد اشتغال و رونق معیشت مردم منطقه ایفا میکند و اقبال تجار و فعالان اقتصادی برای تجارت از طریق این بندر نیز تقویت میشود.
شهرستان سیریک در شرق هرمزگان به زودی صاحب بزرگترین بندرگاه میشود که بعد از بندر راهبردی شهید رجایی به دومین بندر در استان تبدیل خواهد شد؛ این، بندر چند منظوره سیریک است.
این بندرگاه با کاربری تجاری، صیادی و گردشگری درحال حاضر طرح احداث مسیرهای دسترسی داخلی و خارجی آن از پیشرفت ۹۱ درصدی برخوردار است و این میزان پیشرفت عملکرد مثبت و نوید بخش روزهای رو به رشد مراودات اقتصادی و رونق تجارت دریایی در شرق هرمزگان است.
مدیر بنادر و دریانوردی شهید باهنر و شرق هرمزگان در خصوص اهمیت توسعه فعالیتهای تجاری در بندرگاه سیریک گفت: باید با انجام سرمایهگذاریهای هرچه بیشتر وضعیت زیرساختهای صادراتی در شرق این استان ارتقا پیدا کند.
حمیدرضا محمدحسینیتختی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا توسعه سواحل مکران را در توسعه تجارت و اشتغال پایدار اثرگذار دانست و افزود: عملیات ساخت اسکله، شمع و عرشه بندر چندمنظوره بندر سیریک با هدف توسعه منطقه مکران و اهمیت این بندر به لحاظ موقعیت قرارگیری جغرافیایی و به تبع آن افزایش بار اقتصادی در صادرات کالای تجاری و بهرهوری اشتغال پایدار منطقه تعریف شده است.
وی با اشاره به پیشرفت ۹۱ درصدی طرح احداث مسیرهای دسترسی داخلی و خارجی بندر سیریک گفت: تهیه، حمل و نصب فوندانسیون و پایههای سیستم روشنایی در مسیرهای دسترسی داخلی و خارجی این بندر انجام شده و بهزودی به اتمام خواهد رسید.
فیلم
مدیر بنادر و دریانوردی شهید باهنر و شرق هرمزگان در خصوص سایر اقدامات انجام شده برای تسریع در فرآیند بهرهبرداری از این بندرگاه گفت: با تلاش شبانهروزی دستاندرکاران طرح بندر سیریک، موجشکن این بندر سال گذشته تکمیل و این طرح با ۵۱ هکتار مساحت، شامل احداث سکوی پهلوگیری، نصب ۲ اسکله و همچنین ۳ عدد رمپ شناور بوده که کار ساخت آن از اسفندماه سال ۱۴۰۰ آغاز شد.
به گفته محمدحسینی تختی؛ از نیمه دوم تیرماه امسال نیز بحث آسفالت محوطهها پیگیری و همچنین با تغییرات ساختاری در جابجایی اسکلههای این بندر یک اسکله ۱۷ متری و یک اسکله ۳۰ متری دیگر به ظرفیت این بندر افزوده شد.
وی ادامه داد: با احداث این بندرگاه سیریک امکان پهلوگیری شناورهای ۱۰هزارتنی فراهم و بین سه تا پنج هزار نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم صاحب شغل میشوند و زمینه برای شکوفایی و رونق اقتصادی در بخشهای صادرات و واردات و همچنین توسعه گردشگری در آینده نیز فراهم میشود.
مدیر بنادر و دریانوردی شهید باهنر و شرق هرمزگان با اشاره به رونق کنونی عملیات تخلیه و بارگیری انواع کالا در بندر سیریک گفت: در ۶ ماهه امثال ۵۷۲ تن کالا شامل میوه و ترهبار، حبوبات و مصالح ساختمانی از این بندر به کشورهای حوزه خلیج فارس صادر شده که در این بخش نیز ۳۴۳ درصد افزایش ثبت شد.
طرحهای سازمان بنادر در هرمزگان اشتغال و رونق معیشت مردم را به دنبال دارد
نیک است بدانیم؛ تنها بندری که در استان هرمزگان مجوز پیلهوری دارد و یکی از ظرفیتهای مهم بندری و دریایی در حوزه صادرات موادمعدنی استان هرمزگان به شمار میرود، بندرگاه چند منظوره خمیر است که ۲۰ اسفند ۱۴۰۱ با حضور وزیر راه و شهرسازی به بهرهبرداری رسید.
این بندرگاه به عنوان یکی از طرحهای مهم و راهبردی سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان یکی از آرزوهای دیرینه ساحلنشینان، تجار و بازرگان هرمزگان بود که با هدف تسهیل تجارت، رونق صادرات و واردات و ارتقای راندمان اقتصادی احداث شد.
«بندر خمیر با دارا بودن ۲۹ معدن فعال و نزدیکی به صنایع مهمی همچون کارخانههای سیمان هرمزگان، گچ خمیر و شهرکهای صنعتی، مستعدترین منطقه از نظر موادمعدنی در استان محسوب میشود و ظرفیت بالایی برای صادرات مصالح ساختمانی به کشورهای حاشیه خلیج فارس که نیازمند مصالح و مواد اولیه ساختمانی هستند، را دارا است».
امسال نیز قرار است؛ بندر چندمنظوره سیریک با برخورداری از ۵۱ هکتار پسکرانه و حوضچه به مساحت ۳۵ هکتار، قرار است در سفر دور دوم رییس جمهور به هرمزگان به بهرهبرداری برسد.
توسعه فعالیتهای تجاری در رفع مشکلات ساحلنشینان این بنادر رابطه مستقیمی با رونق صادرات و فعالیتهای اقتصادی و تجاری داردتیاب، سیریک و جاسک از مهمترین بنادر شرق هرمزگان هستند و توسعه فعالیتهای تجاری در رفع مشکلات ساحلنشینان این بنادر رابطه مستقیمی با رونق صادرات و فعالیتهای اقتصادی و تجاری دارد.
در تبیین اهمیت این موضوع، دوم فروردین ماه سال گذشته، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در دیدار با مهدی دوستی استاندار هرمزگان گفت: تمامی تلاش خود را به کار گرفته تا در این دولت و بر اساس سند جامع بنادر، طرحهای اولویت داری را در سازمان بنادر و دریانوردی دنبال که به اشتغال و رونق معیشت مردم این استان منجر شود.
علیاکبر صفایی مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی ضمن تاکید بر توسعه فعالیتهای دریامحور و اقتصاد دریاپایه، تصریح کرد: برخی از تصمیمها و طرحها در همین سال جدید شروع و برخی طرحها نیز امسال به بهرهبرداری میرسد تا بتوانیم در دولت سیزدهم با یک برنامهریزی منسجم و مدون قدمهای سازندهای در راستای توسعه طرحهای دریامحور با هدفگذاری کمک به رونق معیشت مردم استان برداریم.
وی ۱۴ تیرماه امسال نیز در حاشیه بازدید از بندر شهید رجایی در گفتوگو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه هرمزگان با برخورداری از ۲ هزار و ۲۰۰ کیلومتر نوار ساحلی و وجود ۱۴ جزیره دارای چندین نقش از جمله محلی و منطقهای است، نقش بینالمللی این استان در حوزه حمل و نقل و اثرگذاری آن در توسعه تجارت دریایی را غیرقابل انکار دانست.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی تصریح کرد: استان هرمزگان به تنهایی ۶۰ درصد تجارت دریایی، کشتیرانی و بنادر را برعهده دارد، به همین دلیل برای اینکه بتوانیم در هر ۲ حوزه ملی و محلی رونق اشتغال و هم در بعد بینالمللی فعالیتهایی اثرگذاری داشته و بتوانیم پاسخگوی عملکرد خود باشیم، نیازمند به برنامهریزی منسجمی هستیم.
صفایی با بیان اینکه در حوزه احداث و تقویت بنادر کوچک رویکرد سازمان بنادر و دریانوردی معیشت و اشتغال مردم مدنظر است، اما این هدف در مورد تعریف طرحهای جدید و یا در دست اقدام باید با یک برنامهریزی منسجم دنبال شود، در این رابطه به احداث بندر چندمنظوره سیریک و اقدامات درحال انجام در بندر جاسک و همچنین مطالعات جانمایی و اقتصادی در بندر جدید لنگه اشاره کرد.
اعمال رویههای گمرکی در بنادر کوچک هرمزگان با هدف تقویت معیشت مرزنشینان
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری هرمزگان ۲۱ تیرماه امسال نیز در دیدار با کارکنان و خبرنگاران ایرنا مرکز هرمزگان در بحث تقویت معیشت مرزنشینان گفت: تمامی رویههای گمرکی در زمینه صادرات، واردات، ترانزیت و ملوانی که میتوان به بنادر کوچک حوزه شرق و غرب استان داد، اعمال شده است.
عادل شهرزاد با اشاره به اینکه در حال حاضر این رویههای گمرکی در بندر سیریک، بندرتیاب و بندر خمیر در حال انجام است، اضافه کرد: این یک قدم بسیار خوب و مثبی بوده که بخش قابل توجهی از منابع در حوزه بنادر شرق هرمزگان فعال شده است و حرفی برای گفتن دارند.
بندر سیریک در فاصله۱۷۰ کیلومتری شرق بندرعباس قرار دارد.
ویژگی خاص این بندر، برخورداری از آبخور ۱۲ متر در زمان جزر کامل بوده که پس از بندرهای شهید رجایی و امام خمینی(ره)، بالاترین آبخور را در بین بنادر کشور دارا است.
بندرهای شهید باهنر، شهید حقانی، پشت شهر، نخل ناخدا، کریان، تیاب و کلاهی، سیریک و جاسک به مرکزیت بندر شهید باهنر جزو بندرهای شرق هرمزگان محسوب میشوند.
نظر شما