راه اندازی «بندر سیریک» اقدامی ارزشمند در توسعه اقتصاد دریامحور است

بندرعباس - ایرنا - مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان گفت: راه‌اندازی بندر چندمنظوره سیریک با هدف توسعه اقتصادی، اقدامی ارزشمند در بهره‌گیری از ظرفیت‌ دریا، ایجاد قطب‌های توسعه دریایی پیشران در سواحل و پس‌کرانه‌ها است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، حسین عباس‌نژاد روز چهارشنبه در بازدید از روند احداث بندر چند منظوره سیریک در جمع خبرنگاران افزود: بندر سیریک که با اقتصاد دریامحور و معیشت مردم سر و کار دارد، در راستای سیاست‌های سازمان بنادر و دریانوردی در حال احداث است.

وی ادامه داد: در پنج‌ ماهه امسال و از زمان آماده‌سازی پسکرانه این بندر راهبردی در حوزه شرق استان پیشرفت آن به بالای ۹۰ درصد رسیده است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان اظهار کرد: بندر سیریک با ۵۱ هکتار مساحت و ۳۶ هکتار حوضچه با پنج اسکله رمپ طراحی شده است و در حال حاضر سه اسکله رمپ آن نصب شده و ۲ رمپ بعدی نیز بزودی نصب خواهد شد.

به گفته عباس‌نژاد، این طرح مهم و راهبردی در حوزه اقتصاد دریامحور و توسعه معیشت ساحل‌نشینان حوزه شرق استان آماده بهره‌برداری در دور دوم سفر رئیس جمهور به استان هرمزگان است.

مدیر بنادر و دریانوردی شهید باهنر و شرق هرمزگان نیز احداث بندر سیریک و توجه به توسعه زیرساخت‌های آن را اقدامی ارزشمند در راستای توسعه بنادر کوچک و توسعه اقتصاد دریامحور که از سیاست‌های اصلی سازمان بنادر و وزارت راه و شهرسازی است، عنوان کرد.

حمیدرضا محمدحسینی از اقدامات انجام شده برای توسعه این بندر بعد از ساخت اسکله‌های بتونی، به نصب چند رمپ فلزی اشاره کرد و گفت: نصب این تجهیزات در زیرساخت ارتباط تجاری بسیار موثر بوده و زمینه تخلیه و بارگیری در زمان مناسب برای بهره‌برداری بیشتر از زمان جزر و مد دریایی و حوزه عملیاتی بندر را فراهم می‌کند.

وی افزود: یکی از کمبودها که به عنوان مطالبات عمده مردمی و یکی از اقدامات شاخص مهم سازمان بنادر که کار را نهایی کرد، موضوع آسفالت از ابتدای ورودی بندر بوده که بخش عمده آن متناسب سازی برای بهره‌برداری عموم مردم است.

مدیر بندر شهید باهنر خاطرنشان کرد: با احداث بندرگاه سیریک امکان پهلوگیری شناورهای ۱۰ هزار تنی فراهم و زمینه شکوفایی و رونق اقتصادی در بخش‌های صادرات و واردات و همچنین توسعه گردشگری در آینده نیز ایجاد می‌شود.

شهرستان‌ سیریک در ۶۰ کیلومتری شرق میناب و ۱۶۵ کیلومتری بندرعباس مرکز استان هرمزگان قرار دارد و بندر چند منظوره این شهرستان نیز که نزدیک‌ترین بندر ایران به بندر خصب عمان با فاصله ۵۲ مایل دریایی است، نقش مهمی در اقتصاد دریامحور و رونق معیشت ساحل‌نشینان این منطقه دارد.

تیاب، سیریک و جاسک از مهم‌ترین بنادر شرق هرمزگان هستند و توسعه فعالیت‌های تجاری در رفع مشکلات ساحل‌نشینان این بنادر رابطه مستقیمی با رونق صادرات و فعالیت‌های اقتصادی و تجاری دارد.

ویژگی خاص بندرسیریک، برخورداری از آبخور ۱۲ متر در زمان جزر کامل بوده که پس از بندرهای شهید رجایی و امام خمینی(ره)، بالاترین آبخور را در بین بنادر کشور دارا است.

بندرهای شهید باهنر، شهید حقانی، پشت شهر، نخل ناخدا، کریان، تیاب و کلاهی، سیریک و جاسک به مرکزیت بندر شهید باهنر جزو بندرهای شرق هرمزگان محسوب می‌شوند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha