شبیه‌ساز خودروهای سنگین؛ دستاوردی دیگر از دانش بنیان‌های ایرانی

تهران - ایرنا - دانش بنیان‌های ایرانی موفق به تولید انواع شبیه‌ساز رانندگی با خودروهای سبک، سنگین، ویژه و موتورسیکلت به منظور آموزش و سنجش مهارت‌های رانندگی شدند.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، مهیار ابراهیمی رییس مرکز راهبری ستادهای ویژه توسعه اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، حمزه ذاکری رییس مرکز توسعه آموزش، مطالعات و نوآوری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای و شهاب خدامرادی مدیر گروه خودرویی و هوشمندسازی ستاد توسعه اقتصاد دانش بنیان حمل و نقل و فضایی در بازدید از شرکت فناور شبیه ساز نصیر از نزدیک با دستاوردها، محصولات و مسائل و نقطه نظرات تولیدکنندگان این شبیه‌سازها آشنا شدند.

در این بازدید عبدالهادی مدیرعامل شرکت فناور شبیه ساز نصیر، نحوی عضو هیات علمی دانشکده مکانیک دانشگاه خواجه نصیر و مسوول پروژه شبیه ساز و حسینی، مدیر پروژه شبیه ساز توضیحاتی را درباره شبیه‌سازهای تولیدی و مزایای استفاده از آنها بیان کردند.

عبدالهادی گفت: نبود آموزش های کافی و دوره های مهارت افزایی در آمار بالای تصادفات رانندگی در کشور که سالانه جان تعداد زیادی از هموطنان را می‌گیرد و سبب خسارتهای اجتماعی سنگینی برای کشور می‌شود، موثر است.

وی اظهار داشت: شبیه سازهای رانندگی شامل دو بخش نرم افزاری و سخت افزاری می باشند که به صورت هماهنگ با هم کار می‌کنند و یک محیط مجازی را خلق و در نهایت احساس رانندگی را به راننده منتقل می‌کنند. به صورت کلی شبیه سازهای رانندگی دارای سکوی راننده شامل داشبورد، صندلی راننده، پدال ها و سنسورهای موقعیت پدال ها، مدل گرافیکی از جاده ها و محل تردد رانندگان به همراه عابرین پیاده و حضور سایر خودروها، مدل دینامیکی خودروی واقعی، دربرگیرنده رفتارهای خودرو در محیط، فرمان نیرویی جهت بازخورد گشتاور فرمان روی دست کاربر و سناریوهای آموزشی، مهارتی و درک خطر هستند.

مدیرعامل شرکت فناور شبیه ساز نصیر خاطرنشان کرد: با استفاده از شبیه سازهای آموزش رانندگی در سیستم‌های واقعیت مجازی، کاربر در معرض یک محیط رانندگی شبیه سازی شده قرار می‌گیرد، به طوریکه احساس حضور در محیط واقعی به وی دست خواهد داد و این احساس حضور به وسیله تعامل کاربر با محیط و غوطه ور شدن در آن ایجاد می‌شود. منظور از تعامل، ارتباط متقابل میان کاربر و محیط است، به نحوی که هم کاربر روی محیط اثر می‌گذارد و هم محیط می‌تواند روی کاربر اثر بگذارد. در این حالت اگرچه او در یک محیط مجازی قرار دارد، اما عکس العمل‌های او به محیط، کاملا طبیعی و مطابق با واقعیت خواهد بود.

عبدالهادی افزود: در این مجموعه انواع شبیه سازهای خودروی سبک، سنگین، ویژه و موتورسیکلت تولید می شود که از جمله ویژگی‌های این شبیه‌سازها ‌می‌توان به استفاده از قطعات واقعی وسیله نقلیه در سیستم شبیه ساز، استفاده از سریع ترین پردازنده ها به منظور ایجاد محیط تعاملی بلادرنگ، ایجاد صدای موتور و محیط، شبیه سازی نیروها و حرکت های وارده از طرف وسیله نقلیه به راننده و ایجاد تصاویر سه بعدی با زاویه دید مناسب به همراه آینه مجازی یا واقعی اشاره کرد.

وی تصریح کرد: با استفاده از دستگاه های شبیه ساز خودروهای سنگین می توان بسیاری از آموزش های اولیه و نیز آموزش های حرفه ای را برای رانندگان خودروهای سنگین فراهم آورد. پیش بینی می‌شود بهره گیری از این شبیه سازها درصد تصادفات درون محیط کاری را به‌صورت چشم گیری کاهش دهد. همچنین با استفاده از این شبیه ساز ها می توان میزان توانایی فرد را در کنترل وسایل نقلیه سنجیده و برای وی گواهینامه صلاحیت رانندگی حرفه ای را صادر کرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha