۳۸۷ توانخواه خراسان جنوبی از مزایای بیمه سلامت بهره‌مند شدند

بیرجند - ایرنا - مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی گفت: از مهر سال گذشته تاکنون ۳۸۷ نفر از توانخواهان تحت حمایت بهزیستی استان در قالب ۵۷۰ نسخه از مزایای جدید بیمه سلامت بهره‌مند شده‌اند. 

حسن شرفی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: اعتبار هزینه شده برای فرانشیز (معافیت) بیمه‌ای این افراد از سوی سازمان بیمه سلامت ایران ۱۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریال بوده است.

وی بیان کرد: براساس تفاهم‌نامه منعقد بین سازمان بهزیستی و سازمان بیمه سلامت ایران در شهریور سال گذشته علاوه بر خدمت فیزیوتراپی که از سنوات قبل پوشش بیمه‌ای پیدا کرده بود، سایر خدمات توانبخشی شامل کار درمانی، گفتار درمانی، شنوایی سنجی، بینایی سنجی و ارتوپدی فنی (اعضای مصنوعی و وسایل کمکی) نیز زیر پوشش بیمه سلامت قرار گرفت.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی ادامه داد: تاکنون حدود ۱۲ هزار نفر از افراد زیر پوشش بهزیستی استان در قالب ۱۴ هزار و ۶۲۸ معلولیت، در سامانه بیمه سلامت نشان‌دار شده‌اند که دارای پوشش بیمه‌ای معتبر در هر یک از اشکال ایرانیان، همگانی، روستایی و عشایری و سایر اقشار از بیمه سلامت هستند.

وی افزود: این افراد در صورت نیاز به هر یک از خدمات توانبخشی و تجویز آن از سوی پزشک معالج، می‌توانند به کلینیک‌های دارای مجوز از دانشگاه علوم پزشکی یا سازمان نظام پزشکی که با بیمه سلامت قرارداد دارند، مراجعه کرده و از فرانشیز در نظر گرفته شده معادل ۷۰ درصد تعرفه مصوب بخش‌های ارائه دهنده خدمات اعم از دولتی، عمومی غیردولتی، خیریه و خصوصی استفاده کنند.

شرفی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۲ هزار و ۳۱۵ معلول خراسان جنوبی از خدمات مراکز توانبخشی غیر دولتی استان استفاده می‌کنند گفت: مراکز غیردولتی حوزه توانبخشی توسط اشخاص حقیقی یا حقوقی با کسب مجوز از سازمان بهزیستی تأسیس می شود.

وی با بیان اینکه در مجموع ۱۰۷ مرکز توانبخشی غیردولتی "روزانه، شبانه روزی و مراکز مثبت زندگی" در حوزه توانبخشی استان، به افراد دارای معلولیت خدمات ارائه می دهند؛ اضافه کرد: این مراکز به افراد دارای آسیب، توانایی نسبی رسیدن به سطح عملکردی مطلوب از نظر ذهنی، فیزیکی، شناختی، روانی و اجتماعی را می‌دهند.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی افزود: ۲ مرکز مراقبت در منزل در شهرستان‌های بیرجند و قاین فعال است که خدمات توانبخشی و مراقبتی را در منزل توسط مراقبان آموزش دیده زیر نظر کارشناسان تخصصی به جامعه هدف ارایه می‌کنند.

وی گفت: این خدمات با مشارکت اعضای خانواده به افراد با معلولیت جسمی حرکتی، بیماری روانی مزمن، افراد دارای اختلالات هوشی رشدی، ذهنی، افراد سالمند معلول با معلولیت شدید و خیلی شدید و افراد دارای اختلالات طیف اتیسم ارائه می‌شود.

شرفی با بیان اینکه نظارت سازمان بهزیستی بر مراکز تحت پوشش، به صورت شبکه‌ای و تخصصی و به طور مستمر انجام می‌شود، اضافه کرد: بر این اساس کارشناسان حوزه‌های تخصصی و بازرسی در سطوح شهرستان و استان به طور مستمر و هماهنگ بر روی مراکز بهزیستی نظارت جامع دارند.

وی خدمات توانبخشی را یک فرآیند پویا، هدفمند و بیشتر محدود از نظر زمانی ذکر کرد و افزود: افراد دارای معلولیت، سالمندان، بیماران روانی مزمن و افراد دارای اختلالات طیف اتیسم که معلولیت یا ناتوانی آن ها به تایید کمیسیون تعیین نوع و شدت معلولیت استان رسیده از این خدمات بهره‌مند می‌شوند.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی ادامه داد: وسایل کمک توانبخشی از جمله نیازهای اولیه افراد دارای معلولیت برای دستیابی به حداکثر سطح بازتوانی، استقلال فردی، حرفه ای و اجتماعی، تبدیل توانمندی های بالقوه به مهارت‌های بالفعل و بالا بردن سطح مشارکت اجتماعی این افراد است.

وی گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون ۶۴۵ نفر از افراد دارای معلولیت تحت پوشش، از لوازم کمک توانبخشی شامل لوازم بهداشتی، ویلچر، سمعک، باتری سمعک، عصای نابینایان، ارتز و پروتز، دستگیره کمکی، تشک مواج و سایر لوازم استفاده کرده‌اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha