دروازه دوم مرز سومار با هدف افزایش صادرات باز می‌شود

قصرشیرین- ایرنا- سرپرست فرمانداری گیلانغرب گفت: با توجه به صادرات روزانه ۳۰۰ کامیون کالا از این مرز، یک درب پاسخگوی حجم صادرات نیست و به منظور تسهیل در امر صادرات درب دوم گمرک در نقطه صفر بازگشایی می‌شود.

به گزارش روز یکشنبه خبرنگار ایرنا، « علی پروین » در جلسه بررسی مسائل و مشکلات مرز سومار با حضور دستگاه های متولی، افزود: همچنین جانمایی برای ایجاد خط دوم باسکول توسط شرکت انبارهای عمومی گمرک نیز در دستور کار قرار گرفته و در روند صادرات نیز اولویت با کالاهای فاسدشدنی و تره‌بار است.

وی اظهار کرد: تامین آب آشامیدنی از مشکلات موجود مرز سومار است که پیگر تامین آن از طریق سد شرف شاه به منظور رفع این مشکل هستیم.

سرپرست فرمانداری گیلانغرب در ادامه گفت: ۲۴ ساعته شدن پذیرش کامیون‌های حامل کالاهای صادراتی در پارکینگ شهرداری، استقرار واحد آتش نشانی توسط پایانه مرزی، افزایش نیروهای شرکت نفت برای دیپ گیری کامیون ها و اجرای آسفالت ۵۰ متر از محوطه نقطه صفر با توجه به خاکی بودن آن توسط راهداری از دیگر مواردی است که ضرورت دارد هرچه سریع تر عملیاتی شود.

پروین در ادامه با اشاره به طرح جامع مرز سومار و پیگری آن توسط پایانه برای تسهیل و افزایش در امر صادرات و ایجاد زیرساخت ها، ادامه داد: اجرای عملیات فیبرنوری، ترمیم و بهسازی محور مواصلاتی فعلی گیلانغرب به سومار، استقرار پایانه و حمل و نقل در مرز سومار به عنوان متولی مرز از عملیات طرح جامع است.

سرپرست فرمانداری گیلانغرب اضافه کرد: در ۶ ماه نخست امسال ۳۶۲ میلیون و ۳۶۴ هزار و ۵۴۱ دلار کالای صادراتی با ارزش وزنی ۸۰۵ هزار و ۸۱۰ تن از مرز سومار به عراق صادر شده است.

وی اظهار کرد: صادرات کالا از گمرک سومار در ۶ ماه اول امسال در هم سنجی به مدت مشابه سال گذشته از نظر ارزش ۳۵ درصد و از نظر وزنی ۲۷ درصد رشد داشته است.

پروین افزود: عمده کالاهای صادراتی از گمرک سومار شامل کاشی، میلگرد آجدار، عایق رطوبتی، سنگ مرمریت، تخم مرغ، لبنیات، شیشه جام، کارتن خالی است.

درب دوم مرز سومار با هدف افزایش صادرات باز می‌شود

به گزارش ایرنا، شهرستان گیلانغرب در غرب کرمانشاه بیش از ۷۲ هزار نفر جمعیت، ۲ هزار و ۵۸۵ کیلومتر مربع وسعت دارد که به لحاظ سرزمینی بعد از کرمانشاه بزرگترین شهرستان استان است که با این وجود آمار بیکاری بسیار بالایی دارد اما مرز سومار فرصتی ایجاد کرده شد تا منجر به اشتغال پایدار در این منطقه شود.

در سال ۹۰ بود که قسمتی از بخش مرزی سومار در شهرستان قصرشیرین به گیلانغرب الحاق و این شهرستان به یک منطقه مرزی تبدیل شد که این مهم فرصتی بود تا گیلانغربی ها نیز به عنوان مرزنشینان ساکن مناطق غربی کرمانشاه از نعمت مرز و فرصت هایی که این مهم پیش روی آن ها قرار می دهد برخوردار شوند.

با قرار گرفتن مرز سومار در حوزه استحفاظی شهرستان گیلانغرب این منطقه به عنوان یک شهرستان مرزی محسوب می شود و از آن به بعد گیلانغرب در زمره شهرستان های غربی و مرزی کرمانشاه به شمار می آید.

فاصله سومار در نوار مرزی جمهوری اسلامی ایران با شهر مندلی عراق ۱۵ کیلومتر است و بازارچه سومار در فاصله پنج کیلومتری این شهر قرار دارد.

مرز سومار از سال ۹۴ باهدف کمک به رونق بخشیدن تولید کالاهای صنعتی، معدنی، کشاورزی و نیز محصولات صنایع دستی شهرستان گیلانغرب که قابلیت های فراونی دارد، کمک به توسعه صادرات برای کسب درآمد ارزی، افزایش اشتغال، ارتقای امنیت نوار مرزی، کاهش فقر و محرومیت راه اندازی شد.

مرز سومار در اقتصاد استان های کرمانشاه و دیاله نقش به سزایی دارد و اکنون بیش از ۱۰۰ قلم کالا از مرز سومار به کشور عراق صادر می شود.

مرز سومار در فاصله ۶۷ کیلومتری گیلانغرب و ۹۰ کیلومتری شهر قصرشیرین واقع شده، در آن سوی مرز و در عراق، نزدیک ترین شهر به سومار، شهر مَندلی از توابع فرمانداری بلدروز است که ۱۵ کیلومتر با سومار فاصله دارد.

مرز سومار فاصله حمل کالا را به بغداد کوتاه‌تر کرده و اکنون بیشتر کالاهای صادراتی به استان‌های شرقی عراق از این معبر صادر می‌شود.

استان کرمانشاه در مجموع ۳۷۱ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق دارد و در امتداد این مرز ۲ مرز رسمی و پنج بازارچه مرسی فعال است و سالانه بیش از سه میلیارد دلار کالا از این مرزها به خارج از کشور صادر می‌شود.

شهرستان مرزی قصرشیرین با بیش از ۲۷ هزار نفر جمعیت در غرب کرمانشاه، با عراق ۱۸۶ کیلومتر مرز دارد که در امتداد این مرز، ۲ معبر رسمی پرویزخان و خسروی قرار دارد که مبادلات اقتصادی، تجاری و صادرات کالا به اقلیم کردستان و حکومت مرکزی عراق از این ۲ مرز انجام می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha