۱ آبان ۱۴۰۲، ۱۲:۵۹
کد خبرنگار: 2011
کد خبر: 85267239
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

قمار بزرگ بایدن در آستانه انتخابات

۱ آبان ۱۴۰۲، ۱۲:۵۹
کد خبر: 85267239
قمار بزرگ بایدن در آستانه انتخابات

تهران- ایرنا- محبوبیت بایدن که در جریان بحران خودساخته اوکراین در سراشیبی افول قرار گرفته‌ بود با فرو رفتن این کشور در باتلاق غزه شتاب گرفته‌ است؛ بحران‌هایی همزمان که نه تنها شخص رئیس جمهور آمریکا بلکه طیف دموکرات را در آستانه انتخابات ۲۰۲۴ با چالش محبوبیت مواجه کرده‌است.

باوجود گذشت حدود یک سال و هشت ماه از آغاز بحران اوکراین و درگیری آمریکا در آن، هنوز کورسوی امیدی برای برون‌رفت از آن به چشم نمی‌خورد . در چنین شرایطی کاخ سفید در بحرانی دیگر این ‌بار در فلسطین اشغالی وارد شده‌است؛ بحرانی که روز به روز بر وخامت و ابعاد آن افزوده و منافع آمریکا در منطقه تهدید جدی می‌شود.

در این روزها، اقدامات و مواضع بایدن از سفر به سرزمین‌های اشغالی و تماس‌های مکرر با نتانیاهو گرفته تا ارسال جنگ افزار و صهیونیست نامیدن خود در تیتر یک رسانه‌ها جای گرفته‌است.

رئیس جمهوری آمریکا که در نیم قرن حیات سیاسی خود همواره از رژیم صهیونیستی حمایت کرده در دیدار اخیر خود با نخست وزیر این رژیم، اینگونه به بنیامین نتانیاهو اطمینان داد که از او و کابینه جنگ اش حمایت می‌کند : «من باور ندارم برای صهیونیست بودن باید یهودی بود. من صهیونیست هستم».

این موضع‌گیری عجیب سالخورده‌ترین رئیس جمهور تاریخ آمریکا، یک موج انتقادی را از درون آمریکا علیه کاخ سفید به راه انداخت و «آرون دیوید میلر» مذاکره کننده سابق در مسائل خاورمیانه که سابقه ۶ دوره حضور در وزارت امور خارجه دولت‌های دموکرات و جمهوریخواه را داشته گفت: ارتباط بایدن با اسرائیل عمیقا در «دی‌ان‌ای» سیاسی او ریشه دوانده است.

دو دروغ بزرگ بایدن طی چند روز

به موازات حمایت کلامی و تسلیحاتی بایدن از اسرائیل، در این مدت بارها شاهد اتهامات و دروغ‌پردازی‌های شخص بایدن در مساله غزه بودیم که ۲ مورد جنجالی شد.

پس از حمله وحشیانه رژیم صهیونیستی به بیمارستان المعمدانی غزه که به شهادت بیش از هزار زن و کودک فلسطینی منجر شد، شاهد یک دروغ بزرگ از سوی رئیس جمهور آمریکا بودیم. پیشتر نیز بایدن به داستان‌سرایی درباره سر بریدن نوزادان رژیم صهیونیستی به دست رزمندگان حماس پرداخته‌بود.

در ارتباط با توهم بایدن مبنی بر سر بریدن نوزادان رژیم صهیونیستی باید گفت که در ابتدا رسانه‌های رژیم صهیونیستی با آغاز حملات حماس به شهرک‌های صهیونیست‌نشین ادعا کردند که رزمندگان حماس «دست‌کم ۴۰ کودک را سربریده‌اند». این قضیه ابعاد گسترده‌ای پیدا کرد و حتی تا اظهار نظر رئیس جمهور آمریکا هم پیش رفت.

در همین ارتباط «تال هاینریش» سخنگوی نتانیاهو مدعی شده بود که نوزادان و کودکان در شهر کفار غزه، در ۲ کیلومتری شمال شرقی غزه «با سر بریده شده» پیدا شدند. بلافاصله برخی رسانه‌های همسو بر اساس ادعای ارتش صهیونیستی مدعی شدند که نیروهای حماس در حمله بامداد شنبه، «بسیاری از نوزادان اسرائیلی» را سر بریده‌اند.

بایدن هم در دیدار با رهبران جامعه یهودی در کاخ سفید به گونه‌ای اذعان کرد که تصاویر سرهای بریده کودکان را دیده‌است. وی ادعا کرد تصاویری از خشونت وحشتناک و «شیطانی» دیده که به مراتب از آنچه پیش‌تر توسط «داعش» در عراق و سوریه دیده شده‌بود، «هولناک‌تر» است.

توهمات بایدن به همین جا ختم نشده و در ادامه گفته بود که «هیچ گاه تصور نمی‌کردم که چنین چیزی ببینم؛ تصاویری تأیید شده از سربریدن کودکان توسط تروریست‌ها.»

هنوز چند ساعت از اظهارات عجیب بایدن رئیس جمهور آمریکا در جمع رهبران یهودیان نگذشته بود که کاخ سفید بار دیگر ناچار به انتشار بیانیه‌ای برای تکذیب توهمات بایدن شد.

«واشنگتن پست» هم درنهایت به نقل از یک سخنگوی کاخ سفید تصریح کرد که بایدن و دیگر مقامات آمریکایی مدرکی ندیده‌اند یا به طور مستقل تأیید نکرده‌اند که حماس سر کودکان اسرائیلی را بریده است و آنچه او به زبان رانده، بر اساس گزارش رسانه‌ها همچنین ادعاهای سخنگوی بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم بوده است.

ادعای سربریدن نوزادان، دروغی برای توجیه حملات گسترده رژیم صهیونیستی به شمار می‌رفت؛ آنها بر این باور بودند که با این داستان ساختگی، بستر را برای نسل کشی در غزه هموار می‌کنند. در چنین فضایی آنها موشک‌باران غزه و کشتار چند هزار شهروند بیگناه را کلید زدند.

دومین دروغ بزرگ بایدن در جریان بمباران بیمارستان المعمدانی رسانه‌ای شد. به دنبال این واقعه هولناک، بایدن پس از ورود به تل‌آویو در دیدار با نتانیاهو به انفجار در بیمارستان المعمدانی غزه اشاره و ادعا کرد که به نظر می‌رسد شلیک به بیمارستان کار «طرف مقابل» است، «نه اسرائیل»! او گفت: «من از انفجار دیروز (سه‌شنبه) در بیمارستان غزه بسیار ناراحت و شوکه شدم و بر اساس آنچه دیدم، به نظر می‌رسد که این انفجار توسط طرف مقابل انجام شده‌است.»

این در حالی است که روزنامه «وال استریت ژورنال» آمریکا اعلام کرد بمبی که با آن بیمارستان المعمدانی در غزه مورد حمله قرار گرفت، بمب آمریکایی MK-۸۴ بوده است. بمب مارک ۸۴ (Mark ۸۴)، یک بمب سقوط آزاد چندمنظوره ساخت آمریکا است که حدود یک تن وزن داشته و قدرت تخریب بسیار بالایی دارد.

بنابراین مجموعه اخبار جعلی منتشر شده در این خصوص به صورت هدفمند و در راستای جنگ رسانه‌ای دستگاه‌های رسانه‌ای غربی و عبری علیه نیروهای مقاومت فلسطین و برای عوض کردن جای ظالم و مظلوم انجام شده و مسبوق به سابقه است.

از دیگر اهداف طرح این دروغ‌ها، فرافکنی برای فرار از محاکمه به عنوان «جنایتکار جنگی» است. اتفاقات روزهای گذشته در غزه از یک نسل‌کشی و نقض حقوق بشر آشکار نشان دارد که از منظر حقوق بین‌الملل محکوم است.

قمار بایدن در آستانه انتخابات ۲۰۲۴

از زمانی که جنون قدرت در نتانیاهو باعث ائتلاف حزب لیکود با احزاب تندرو دیگر شد، اعضای کابینه افراطی وی همواره با اقدامات جنجالی و دردسرساز در داخل سرزمین‌های اشغالی بحران‌های متعدد خلق کردند. حتی این کابینه تندرو به شدت مورد انتقاد آمریکا و اروپا قرار داشت.

اینک نیز همسویی بایدن با رهبر راستگرای اسرائیل، برخی از نیروهای ترقی خواه در حزب دموکرات را همزمان با تلاش وی برای شرکت دوباره در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ به خطر انداخته است. خشم فزاینده بین‌المللی و شعارهای اعتراضی آنان در کشورهای مختلف از این واقعیت پرده برمی‌دارد که مردم جهان در این فاجعه حقوق بشری، آمریکا را مقصر می دانند.

همان گونه که «رشیده طلیب» تنها نماینده آمریکایی فلسطینی کنگره آمریکا در این باره خطاب به بایدن گفت همه آمریکایی‌ها در این موضوع با شما همراه نیستند. باید بیدار شوید و این موضوع را درک کنید. ما شاهد نسل کشی هستیم.

نمونه دیگر کاهش محبوبیت بایدن و اثرگذاری بحران غزه بر انتخابات آتی آمریکا را می‌توان در بیانیه جمعیت اعراب و مسلمانان آمریکایی ایالت میشیگان دید که آنها عنوان کرده‌اند به دلیل خیانت جو بایدن به آنها تحت تاثیر حمایت از رژیم صهیونیستی در برابر فلسطین، دیگر از وی برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده حمایت نمی‌کنند.

میشیگان یکی از بزرگترین جمعیت مسلمان و عرب آمریکایی در ایالات متحده را دارد و گفته می‌شود حمایت ساکنانش از بایدن برای بالا بردن آرای وی نسبت به رقیب انتخاباتی‌اش در سال ۲۰۲۰ بسیار مفید بوده‌است. با این حال اکنون مسلمانان و اعراب این کشور چیزی جز ناامیدی از بایدن و تهدید به عدم رای مجدد به او را مطرح نمی‌کنند.

اگر چه مسلمانان اقلیت کوچکی (۱.۳ درصد) از جمعیت آمریکا را تشکیل می‌دهند با این حال تعداد آنها به سرعت روز به افزایش است و هر دو حزب آمریکا به طور فزاینده‌ای برای جلب حمایت از آنها با یکدیگر رقابت می‌کنند. تا قبل از بحران مزبور، دموکرات‌ها در این زمینه موفق‌تر عمل کرده‌ بودند و سیاست‌های ترامپ مبنی بر ممنوعیت سفر مسلمانان به این کشور بین جمهوریخواهان و مسلمانان فاصله انداخته‌بود.

در حال حاضر همزمان با آغاز درگیری‌ها میان مقاومت فلسطین و رژیم صهیونیستی، بایدن تقریبا همه آرای مربوط به رای دهندگان عرب- آمریکایی و مسلمانان آمریکایی در میشیگان را تحت تاثیر حمایت‌های آشکارش از رژیم صهیونیستی از دست داده‌است و بسیاری معتقدند که آرای آنها در ایالت‌های کلیدی از جمله میشیگان، مینه سوتا، جورجیا و آریزونا بسیار حیاتی است و می‌تواند بر سرنوشت انتخابات ۲۰۲۴ آمریکا علیه دموکرات‌ها اثرگذار باشد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha