انتخابات ریاست جمهوری آرژانتین؛ رقابت جریان چپ و راست افراطی در دور دوم

تهران- ایرنا- به دنبال عملکرد انتخاباتی بهتر از حد انتظار حزب حاکم آرژانتین، نامزد این جریان چپگرا که وزارت اقتصاد این کشور را نیز عهده‌دار است، به همراه نامزد راست افراطی به دور دوم انتخابات ریاست جمهوری راه یافت.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری افه، سرخیو ماسا (Sergio Massa) وزیر اقتصاد فعلی آرژانتین از حزب چپ میانه «اتحاد برای میهن» (Unión por la Patria) موفق شد تا بر خلاف همه نظرسنجی‌ها و احتمالات، ۳۶.۶ درصد آرا را کسب کند. خاویر میلی (Javier Milei) نماینده کنگره و نامزد راست افراطی از حزب «لا لیبرتاد آوانسا» (La Libertad Avanza) نیز با کسب ۳۰.۱ درصد آرا به دور دوم راه یافت. پاتریسیا بویریچ (Patricia Bullrich) نامزد راست میانه حزب «با هم برای تغییر» با کسب ۲۳.۸ درصد آرا در جایگاه سوم قرار گرفت و از رقابت دور دوم باز ماند.

با وجود حضور قدرتمند خاویر میلی در مبارزه‌های انتخاباتی و نتیجه غیرقابل تصور او در انتخابات مقدماتی موسوم به پاسو (۱۳ اوت/ ۲۲ مرداد)، به عنوان رقابتی که توانست ۳۰ درصد آرای آرژانتینی‌ها را از آن خود کند، به نظر می‌رسد که عملکرد نامزد حزب حاکم در مناظره‌های انتخاباتی مورد توجه مردم قرار گرفته است.

خولیو ویتوبِیو (Julio Vitobello) دبیرکل ریاست جمهوری آرژانتین اعلام کرد میزان مشارکت مردم در این انتخابات، ۷۷ درصد بود.

سرخیو ماسا پس از اتهام‌های مداوم که او را مسئول بحران اقتصادی شدیدی که در حال حاضر گریبانگیر آرژانتین شده معرفی می‌کرد، توانست اعتماد آرژانتینی‌ها را در دور اول انتخابات به دست آورد و با ۶ امتیاز از نامزد لیبرتارین پیشی بگیرد.

ماسا از مقر حزب خود در بوئنوس آیرس، از «حدود هشت میلیون آرژانتینی» که به او اعتماد کردند، قدردانی کرد و با اشاره به همه کسانی که نامزد دیگری را ترجیح دادند، همه مردم را به گفت‌وگو، همکاری و اتحاد برای تشکیل دولت «وحدت ملی» در صورت پیروزی در دور دوم فرا خواند.

طبق قوانین انتخاباتی آرژانتین، برای پیروزی در دور اول، یک نامزد باید ۴۵ درصد آرا یا ۴۰ درصد را با برتری ۱۰ امتیازی نسبت به نفر دوم کسب می‌کرد. دور دوم در ۱۹ نوامبر (۲۸ آبان) برگزار خواهد شد.

در میانه تورم سه رقمی و شرایط قطبی سیاسی، ۳۵ میلیون و ۸۰۰ هزار آرژانتینی‌ برای تعیین رئیس‌جمهوری آینده، دیروز یکشنبه (۲۲ اکتبر/ ۳۰ مهر) پای صندوق‌های رای رفتند.

رئیس‌جمهوری آینده برای یک دوره چهار ساله از ۱۰ دسامبر (۱۹ آذر) آغاز به کار خواهد کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha