ثانیه شماری‌ها تا انتخابات سرنوشت‌ساز آرژانتین

تهران- ایرنا- آرژانتینی‌ها همزمان با دلزدگی از سیاست سنتی این کشور و مواجهه با بحران اقتصادی که بی‌پایان به نظر می‌رسد، رئیس‌جمهوری آینده خود را از میان نامزدهای جریان چپگرا، محافظه‌کار و نامزد لیبرتارینِ ضدسیستم که صحنه سیاسی این کشور را به شدت تحت تاثیر قرار داده است، انتخاب می‌کنند.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا، در میانه تورم سه رقمی و شرایط قطبی سیاسی، ۳۵ میلیون و ۸۰۰ هزار آرژانتینی‌ برای تعیین رئیس‌جمهوری آینده، امروز (۲۲ اکتبر/ ۳۰ مهر) پای صندوق‌های رای می‌روند.

پیش از انتخابات امروز، انتخابات مقدماتی موسوم به پاسو (۱۳ اوت/ ۲۲ مرداد) برگزار شد تا نامزدها برای رقابت و شرکت در انتخابات ریاست جمهوری برگزیده شوند. به دنبال برگزاری انتخابات پاسو، پنج نامزد به این رقابت راه یافتند: خاویر میلِی (Javier Milei) نماینده کنگره، اقتصاددان و نامزد راست افراطی از حزب لا لیبرتاد آوانسا (La Libertad Avanza)، سرخیو ماسا (Sergio Massa) وزیر اقتصاد فعلی و نامزد حزب حاکم پرونیسم، پاتریسیا بویریچ (Patricia Bullrich) نامزد راست میانه حزب «با هم برای تغییر»، میریام برگمن (Myriam Bregman) سیاستمدار مترقی و نماینده شهر بوئنوس آیرس و و خوان شیارِتی (Juan Schiaretti) فرماندار استانی کوردوبا و سیاستمدار مخالف حزب حاکم پرونیست.

برای پیروزی در دور اول، یک نامزد باید ۴۵ درصد آرا یا ۴۰ درصد را با برتری ۱۰ امتیازی نسبت به نفر دوم کسب کند. در صورت نیاز دور دوم در ۱۹ نوامبر (۲۸ آبان) برگزار خواهد شد.

برترین‌های انتخابات مقدماتی، در نظرسنجی‌های اخیر نیز پیشتاز هستند: خاویر میلِی، سرخیو ماسا، پاتریسیا بویریچ.

بیشتر نظرسنجی‌های جدید پیش‌بینی می‌کنند که انتخاب رئیس‌جمهوری آینده برای یک دوره چهار ساله که از ۱۰ دسامبر (۱۹ آذر) آغاز خواهد شد، احتمالا به دور دوم کشیده خواهد شد. طبق این نتایج، خاویر میلِی بیشترین آرا را در انتخابات پیش‌رو تصاحب خواهد کرد و در جایگاه دوم، سرخیو ماسا یا پاتریسیا بویریچ قرار خواهند داشت. روزنامه ال پائیس با استناد به یکی از آخرین نظرسنجی‌ها گزارش داد که خاویر میلِی با ۳۴.۶ درصد در جایگاه برتر قرار دارد. پس از او، ماسا با ۳۰.۴ درصد در جایگاه دوم و بویریچ با ۲۶.۱ درصد آرا در جایگاه سوم قرار دارند. به این ترتیب، احتمال می‌رود انتخابات ریاست جمهوری آرژانتین با رویارویی میان جریان چپ سنتی و راست جدید به دور دوم کشیده شود. نتایجی که در صورت حاصل شدن، سناریوی جدیدی از شرایط قطبی در آرژانتین را رقم می‌زند.

باید به یاد داشته باشیم که اختلاف نزدیک و جابجایی جزئی آرا می‌تواند سناریو را به رویارویی میلِی- بویریچ تغییر دهد که این مساله می‌تواند باعث تقابل راست قدیم و جدید شود که در سال‌های گذشته در آرژانتین بی سابقه بوده است.

ثانیه شماری‌ها تا انتخابات سرنوشت‌ساز آرژانتین

ناتوانی دولت راست میانه مائوریسیو ماکری رئیس‌جمهوری سابق و دولت پرونیست چپ‌گرای کنونی در حل مشکلات مزمن اقتصادی آرژانتین، بسیاری از مردم را از هر دو طرف ناامید و این فرصت را برای میلِی بدون سابقه طولانی فعالیت سیاسی فراهم کرده است. سیاستمدار جنجالی که برای مشکلات عمیق و پیچیده کشور، پاسخ‌های ساده و قاطعی ارائه داده و در انتقال پیام خود از طریق رسانه‌های اجتماعی مهارت بالایی دارد.

پایگاه حمایتی میلی در میان جوانان، به‌ویژه مردان متمرکز است، اما در میان طبقات اجتماعی دیگر نیز محبوبیت دارد و بخش‌های کم‌درآمدی را شامل می‌شود که به‌طور سنتی انتظار می‌رود از پرونیسم حمایت کنند. بنابراین در مورد خاویر میلِی باید گفت که بیش از شخصیت این نامزد افراطی، شرایطی که امکان ظهور او را فراهم ساخته، مورد بحث است.

ثانیه شماری‌ها تا انتخابات سرنوشت‌ساز آرژانتین

ماسا به‌ عنوان وزیر اقتصاد، اگر چه تا کنون از فروپاشی کامل اقتصادی جلوگیری کرده است اما نتوانسته است تورم سرسام‌آور آرژانتین را مهار کند و ذخایر ارز خارجی این کشور در دوران تصدی وی به عنوان وزیر اقتصاد کاهش یافته است.

ماسا از میانه‌روهای درون و بیرون پرونیسم حمایت می‌کند که طرفدار سیاست‌های اقتصادی لیبرال‌تر هستند. رای دهندگان او در مناطق شهری متمرکز هستند و از مدیریت عملگرا و تکنوکرات او حمایت می‌کنند.

ماسا روابط خوبی با برخی در بخش خصوصی برقرار کرده است و این روند را حفظ خواهد کرد. او ممکن است به برخی از اقدامات ریاضتی محدود و کنترل‌های انتخابی قیمت‌ها که به عنوان وزیر اجرا کرده است، ادامه دهد. ماسا با اعلام اینکه آرژانتین و برزیل در مورد ایجاد یک ارز مشترک مطالعه خواهند کرد، از برنامه‌هایی برای تعمیق یکپارچگی اقتصادی منطقه‌ای خبر داد و همچنین به دنبال کاهش بدهی خارجی آرژانتین با استفاده از خط سوآپ ۱۸ میلیارد دلاری ارز با چین است.

ثانیه شماری‌ها تا انتخابات سرنوشت‌ساز آرژانتین

بویریچ که به عنوان یکی از محافظه‌کارترین چهره‌های حزب راست میانه شناخته می‌شود، به عنوان وزیر امنیت در دولت مائوریسیو ماکری (۲۰۱۵-۲۰۱۹) شهرت زیادی به دست آورد.

سیاست‌های امنیتی خاص او، مانند کاهش محدودیت‌ها در استفاده از زور توسط پلیس، ممکن است برای برخی از رای‌دهندگان در کشوری که خاطرات به شدت منفی از حکومت نظامی دارد، بسیار سخت‌گیرانه باشد.

آرژانتین در طول یک دهه گذشته، تسلیم یک بحران اقتصادی عمیق شده است که تاثیر مستقیمی بر معیشت کارگران و طبقه متوسط ‌این کشور داشته است. بحران اقتصادی در سال جاری نیز وخیم‌تر شد. طبق آمار رسمی منتشر شده توسط «موسسه ملی آمار و سرشماری آرژانتین» (INDEC) در ماه سپتامبر (شهریور- مهر)، نرخ تورم ماهانه ۱۲.۷ درصد بود. این رقم، بیشترین افزایش قیمت‌ها در ۳۰ سال گذشته بوده است.

آرژانتین در ماه سپتامبر گذشته به تورم سالانه ۱۳۸.۳ درصدی رسید که انتظار می‌رود در ماه‌های آینده افزایش یابد. علاوه بر آمار تورم، ۴۰.۱ درصد از جمعیت این کشور زیر خط فقر هستند و نزدیک به ۴۵ درصد از شاغلان کشور در بخش غیررسمی فعالیت دارند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha