تحویل نامه رییسان دانشگاه‌ها در محکومیت رژیم صهیونیستی به هماهنگ کننده سازمان ملل در تهران

تهران- ایرنا- شماری از روسای دانشگاه‌ها به نمایندگی از رییسان دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری کشور نامه ای را در محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی و ضرورت اقدامات لازم برای جلوگیری از این فاجعه به هماهنگ‌کننده مقیم سازمان ملل متحد در ایران تحویل دادند.

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، نامه رییسان دانشگاه ها، پژوهشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری کشور خطاب به دبیرکل سازمان ملل متحد در حمایت از ملت مظلوم فلسطین و محکومیت جنایات اخیر رژیم غاصب و کودک‌کش صهیونیستی پیش‌ازظهر امروز (دوشنبه اول آبان ماه ۱۴۰۲) به اشتفان پریزنر هماهنگ‌کننده مقیم سازمان ملل متحد در ایران تحویل داده شد.

رییسان دانشگاه ها در این نامه از گوترش خواستند که با استفاده از ظرفیت سازمان ملل متحد ضمن توقف فوری حملات به نوار غزه و بازگشایی مسیرهای انتقال مجروحین، انتقال دارو و امکانات بین المللی تلاش‌های بیشتری به منظور جلوگیری از نقض حقوق بشر و حمله به غیرنظامیان در فلسطین و تأمین حقوق متعارف انسانی انجام دهد.

در این نامه تاکید شده است: اعتقاد داریم که اقدامات دبیرکل سازمان ملل می‌تواند به ایجاد صلح و عدالت در این منطقه کمک کند.

تحویل این نامه هماهنگ کننده مقیم سازمان ملل در تهران توسط رسول جلیلی رییس دانشگاه صنعتی شریف، سید محمودرضا آقامیری رییس دانشگاه شهید بهشتی و فخرالسادات نصیری مشاور امور زنان و خانواده وزیر علوم، تحقیقات و فناوری انجام شد.

نامه رییسان دانشگاه‌ها در محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی به دفتر سازمان ملل تحویل شد

متن این نامه که به امضای رییسان دانشگاه ها رسیده است به شرح زیر است:

موضوع: نقض حقوق بشر و حمله به غیرنظامیان در فلسطین

با سلام و ادب خدمت آقای گوترش
دبیرکل محترم سازمان ملل متحد،

همانگونه که مستحضرید از هفتم اکتبر تاکنون بمباران بی‌وقفه‌ تمامی مناطق نوار غزه، بیش از هزاران کشته و چند هزار زخمی بر جای گذاشته که طبق آمار ٧٠ درصد قربانیان زنان و کودکان بوده اند. مقیاس این فاجعه آنقدر بالاست که بیمارستان های غزه اساسا ظرفیت پذیرش این همه تلفات و مجروحان را ندارند مخصوصا با توجه به این واقعیت که ذخیره دارو و امکانات پزشکی نیز در این مراکز به اتمام رسیده است. این کشتار، به عقیده ما، بخاطر ناتوانی شورای امنیت متاسفانه همچنان ادامه دارد چراکه چندین عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد اساسا از حامیان و متحدان سرسخت رژیم صهیونیستی هستند. اگر شورای امنیت روز دوشنبه به وظایف خود عمل می کرد، بیمارستان المعمدانی مورد حملة قرار نمی گرفت!

اینجانبان روسای دانشگاه ها و پژوهشگاه ها و پارک های علم و فناوری جمهوری اسلامی ایران که خواهان صلح و عدالت در جهان می باشیم نسبت به نقض‌های مکرر حقوق بشر و حملات به غیرنظامیان در فلسطین شامل حمله به بیش از ٥٠ مرکز درمانی و بیمارستان ها، حمله به آمبولانس‌ها و تخریب مسیرهای انتقال مجروحین، جلوگیری از سوخت‌رسانی و قطع برق و بستن مسیر انتقال آب، غذا، دارو و امکانات، از جنابعالی ‌می خواهیم که بر اساس کنوانسیون‌های بین‌المللی ذیل اقدامات لازم را به‌عمل آورید:

۱. کنوانسیون حقوق بشر: بر اساس کنوانسیون‌های حقوق بشر مانند کنوانسیون حقوق مدنی و سیاسی و کنوانسیون حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، فلسطینیان و غیرنظامیان حقوق متعارف انسانی و حقوق بشر را دارند که باید حفظ شود.

۲. کنوانسیون ژنو: بر اساس کنوانسیون‌های ژنو در مورد حمایت از زندانیان جنگ و مصدومین ناشی از نزاعات مسلح، حقوق و تجارت انسانی و قوانین منع تشدید در نزاعات مسلح از جمله منشور حقوق بیمار و ماده ۱۹ کنوانسیون ژنو، حقوق غیرنظامیان و زندانیان جنگ باید رعایت شود.

۳. قوانین حقوق بشر در نزاعات مسلح: همچنین، تحت قوانین بین‌المللی حقوق بشر در نزاعات مسلح، غیرنظامیان باید مورد حمایت و محافظت قرار گیرند و هرگونه خشونت غیرنظامیان را محکوم می‌کند.

از جنابعالی می‌خواهیم که با استفاده از ظرفیت سازمان ملل متحد ضمن توقف فوری حملات به نوار غزه و بازگشایی مسیرهای انتقال مجروحین، انتقال دارو و امکانات بین المللی تلاش‌های بیشتری به منظور جلوگیری از نقض حقوق بشر و حمله به غیرنظامیان در فلسطین و تأمین حقوق متعارف انسانی انجام دهید. اعتقاد داریم که اقدامات جنابعالی می‌تواند به ایجاد صلح و عدالت در این منطقه کمک کند.

به گزارش ایرنا، نیروهای مقاومت فلسطین از شنبه ۱۵ مهرماه برابر با ۷ اکتبر ۲۰۲۳ عملیات همه جانبه و بی نظیری با نام «طوفان الاقصی» را از غزه (جنوب فلسطین) علیه مواضع رژیم صهیونیستی در سرزمین‌های اشغالی آغاز و ضربات سنگینی به پیکر رژیم اشغالگر صهیونیستی وارد کردند.

ارتش رژیم صهیونیستی که توان مقابله با رزمندگان مقاومت را ندارد از همان ابتدای عملیات در جنایتی آشکار اقدام به بمباران بی وقفه مناطق مسکونی، بیمارستان ها و مراکز دینی و مدارس غزه کرده است که در اثر آن تا امروز چهار هزار و ۷۴۱ فلسطینی شهید و ۱۴ هزار و ۲۴۵ نفر دیگر نیز زخمی شده اند.

میان شهدای فلسطینی یک هزار و ۸۷۳ کودک، یک هزار و ۲۳ زن و ۱۸۷ سالخورده وجود دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha