دانشگاهیان آماده نقش‌آفرینی در انتخابات/نامه روسای دانشگاه‌ها به دبیرکل سازمان ملل

تهران- ایرنا- دانشگاه‌ها و فعالان دانشجویی با نزدیک شدن به زمان برگزاری انتخابات به‌تدریج رنگ و بوی سیاسی به خود می‌گیرند، در هفته ای که گذشت شماری از روسای دانشگاه‌ها نیز در نامه‌ای خطاب به دبیرکل سازمان ملل متحد خواستار اقدام جدی این سازمان در حمایت از مردم مظلوم غزه شدند.

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، دانشجویان در حالی اولین هفته از دومین ماه پاییز را پشت سر گذاشتند که برگزاری نشست ها با تشکل های دانشجویی در وزارت علوم و اظهارات انتخاباتی به‌ویژه از سوی مسئولان فرهنگی این وزارتخانه قوی‌تر شنیده شد.

انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری ۱۱ اسفند برگزار می‌شود. وزارت علوم در هفته گذشته میزبان دومین نشست نمایندگان وزیر علوم در هیات‌های نظارت بر تشکل‌های اسلامی دانشگاهیان با حضور قائم‌مقام وزیر علوم، رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها و معاون فرهنگی‌اجتماعی این وزارتخانه بود.

رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در این نشست به وظایف هیات‌های نظارت بر تشکل های دانشجویی اشاره کرد و تقویت تشکل های دانشجویی و میدان دادن به دانشجویان برای کسب تجربه را از محورهای مهم فعالیت این رکن مدیریتی دانشگاه برشمرد.

حجت‌الاسلام مصطفی رستمی تاکید کرد: حمایت از همه تشکل های دانشجویی دارای مجوز با هر گرایش سیاسی و به‌ویژه تشکل های جبهه انقلاب از وظایف هیات‌های نظارت بر تشکل ها است و ملاک قرار دادن قوانین و آیین نامه ها در نحوه برخورد با تشکل ها مورد حمایت همه مسئولان آموزش عالی است.

وی به انتخابات اسفندماه اشاره کرد و گفت: اهمیت این انتخابات از آنجا روشن می شود که رهبر معظم انقلاب در سخنانی نوروزی خود به آن اشاره کردند. از هیات نظارت بر تشکل های دانشگاهی انتظار می رود از هم اکنون نسبت به تدارک برنامه هایی برای رونق نشاط سیاسی و پویایی برای حضور حداکثری دانشگاهیان در انتخابات اقدام کند و در ایام انتخابات فضای متفاوتی در دانشگاه حاکم باشد.

قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری هم با بیان اینکه سیاسی بودن دانشگاه از تاکیدات رهبر معظم انقلاب است، یادآور شد: وزارت علوم از فعالیت سیاسی قانونمند در دانشگاه‌ها حمایت می‌کند؛ به‌ویژه از تشکل‌ها انتظار داریم برای برگزاری مناظره و جلسات پرسش و پاسخ در ایام انتخابات برنامه‌ریزی کنند.

دانشگاهیان آماده نقش‌آفرینی در انتخابات/نامه روسای دانشگاه‌ها به دبیرکل سازمان ملل

محمد سلیمانی در این نشست که با شعار مشارکت هدفمند و نظارت قانونمند برگزار شد، تصریح کرد: وزارت علوم از فعالیت تشکل‌های دارای مجوز در دانشگاه‌ها حمایت می‌کند و به ویژه در ایام انتخابات انتظار داریم تشکل‌ها برنامه‌های خود را برای افزایش شور و نشاط سیاسی در دانشگاه‌ها بیشتر افزایش دهند.

وی فعالیت دانشجویان در قالب تشکل‌های فرهنگی اجتماعی و انجمن‌های علمی را بسیار ضروری دانست و افزود: فعالیت‌های سیاسی دوران دانشجویی، دانشجویان را برای انجام وظایف مدیریتی در آینده و مقابله با چالش‌ها و آسیب‌های پیشرو آماده می‌کند و اینگونه برنامه‌ها به منزله یک مانور برای آماده‌سازی در مقابل مشکلات است.

معاون فرهنگی اجتماعی وزیر علوم نیز به بیان انتظارات خود از نمایندگان وزیر علوم در هیات‌های نظارت بر تشکل‌های اسلامی دانشگاه‌ها پرداخت و گفت: مساله انتخابات و برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی از محورهای فعالیت شورای‌های نظارت در دانشگاه‌ها در شرایط فعلی است.

عبدالحسین کلانتری هم در این نشست بر تشکیل جلسات مستمر و منظم هیات‌های نظارت بر تشکل‌های اسلامی در دانشگاه‌ها تاکید کرد و گفت: حداقل باید هر ماه یک بار نشست این شورا با حضور رییس دانشگاه و نماینده نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ تشکیل و ضمن بررسی درخواست‌های مجوز برگزاری برنامه و تاسیس تشکل، نسبت به برنامه‌ریزی و تدوین فعالیت‌های ایجابی اقدام شود. شورای نظارت بر تشکل‌ها باید فعال باشد و فقط منتظر بررسی درخواست مجوز برنامه یا ارجاع موضوع نباشد بلکه خود شورا به فکر تصمیم‌گیری برای رونق فعالیت‌های قانونمند سیاسی در هر دانشگاه باشد.

وی برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی را از مطالبات ویژه رهبر معظم انقلاب اعلام کرد و اظهار داشت: باید برگزاری این کرسی‌ها در دانشگاه‌ها رونق بگیرد تا به شبهات مختلف پاسخ داده شود. نشست کارشناسان برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی دانشگاه‌ها طی روزهای آتی به میزبانی معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم برگزار می‌شود تا آشنایی و تسلط آنها در زمینه آیین نامه‌ها و دستورالعمل‌ها به‌روزرسانی شود.

دانشگاهیان آماده نقش‌آفرینی در انتخابات/نامه روسای دانشگاه‌ها به دبیرکل سازمان ملل

نامه‌ شماری از رییسان دانشگاه‌ها به گوترش

شماری از رییسان دانشگاه‌ها به نمایندگی از رییسان دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری کشور نامه ای را در محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی و ضرورت اقدامات لازم برای جلوگیری از این فاجعه به هماهنگ‌کننده مقیم سازمان ملل متحد در ایران تحویل دادند.

نامه رییسان دانشگاه ها، پژوهشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری کشور خطاب به دبیرکل سازمان ملل متحد در حمایت از ملت مظلوم فلسطین و محکومیت جنایات اخیر رژیم غاصب و کودک‌کش صهیونیستی پیش‌ازظهر امروز (دوشنبه اول آبان ماه ۱۴۰۲) به اشتفان پریزنر هماهنگ‌کننده مقیم سازمان ملل متحد در ایران تحویل داده شد.

رییسان دانشگاه ها در این نامه از گوترش خواستند که با استفاده از ظرفیت سازمان ملل متحد ضمن توقف فوری حملات به نوار غزه و بازگشایی مسیرهای انتقال مجروحین، انتقال دارو و امکانات بین المللی تلاش‌های بیشتری به منظور جلوگیری از نقض حقوق بشر و حمله به غیرنظامیان در فلسطین و تأمین حقوق متعارف انسانی انجام دهد.

در این نامه تاکید شده است: اعتقاد داریم که اقدامات دبیرکل سازمان ملل می‌تواند به ایجاد صلح و عدالت در این منطقه کمک کند.

تحویل این نامه هماهنگ کننده مقیم سازمان ملل در تهران توسط رسول جلیلی رییس دانشگاه صنعتی شریف، سید محمودرضا آقامیری رییس دانشگاه شهید بهشتی و فخرالسادات نصیری مشاور امور زنان و خانواده وزیر علوم، تحقیقات و فناوری انجام شد.

دانشگاهیان آماده نقش‌آفرینی در انتخابات/نامه روسای دانشگاه‌ها به دبیرکل سازمان ملل

افتتاح سه طرح عمرانی در دانشگاه تهران

ساختمان‌ شماره ۲ دانشکده گردشگری، مرکز ازدواج و خانواده دانشگاهیان زیرمجموعه ستاد خانواده و جوانی جمعیت دانشگاه تهران همچنین مهد کودک خانواده بزرگ دانشگاه تهران نیز سه‌شنبه گذشته (دوم آبان) با حضور محمدعلی زلفی‌گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، سید محمد مقیمی رییس دانشگاه تهران و حجت‌الاسلام‌ والمسلمین محمدمهدی کرمی رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در این دانشگاه افتتاح شد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در این مراسم گفت: دانشگاه تهران، دانشگاه ایران و پرچمدار و نماد علم و فناوری در کشور است و به همان نسبت انتظارات از این دانشگاه به عنوان یک الگو بسیار است.

محمدعلی زلفی‌گل اظهار داشت: دانشگاه تهران فقط دانشگاه تهران نیست دانشگاه ایران و پرچمدار و نماد علم و فناوری در ایران است؛ بی دلیل نیست وقتی در دانشگاه تهران کار فرهنگی، علمی و فناوری انجام می شود، سرلوحه قرار می‌گیرد؛ بنابراین از این دانشگاه انتظارات بیشتری مطرح است. دانشگاه تهران برای آنکه بزرگی خود را حفظ کند در حقیقت باید هزینه هایی انجام دهد و امکاناتی را فراهم کند تا برای سایر دانشگاه ها الگو باشد. شکل گیری و جاافتادن این حس در دانشگاه تهران که یک خانواده بزرگ است، نبوغ می‌خواهد.

دانشگاهیان آماده نقش‌آفرینی در انتخابات/نامه روسای دانشگاه‌ها به دبیرکل سازمان ملل

رییس دانشگاه تهران هم در این آیین گفت: دانشگاه تهران باید پرچمدار تمدن سازی در کشور باشد و بیانات امام (ره) و رهبر معظم انقلاب و بزرگان کشور همه موید این است که برای شکل گیری تمدن نوین اسلامی، باید دانشگاه‌ها محور و رکن اصلی این فرایند باشند.

سیدمحمد مقیمی گفت: دانشگاه تهران نیاز به توصیف ندارد و به عنوان دانشگاه پیشرو و پیشگام انتظار می‌رود در این زمینه الگوی عملی ارائه دهد. در رابطه با بحث خانواده و خانواده محوری مباحث زیادی گفته شده است. خانواده مهمترین سلول تمدن نوین اسلامی است. برای پایه ریزی تمدن، باید خانواده محوری را به عنوان یک رکن اصلی بپذیریم.

وی درباره قانون جوانی جمعیت نیز اظهار داشت: ستاد جوانی جمعیت متشکل از معاونان دانشگاه راه اندازی شده است.

معاون فرهنگی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تهران و رییس مرکز ازدواج و خانواده دانشگاهیان در آیین افتتاح ساختمان این مرکز، هدف از افتتاح مرکز ازدواج و خانواده دانشگاهیان را تشویق و ترغیب و تسهیل ازدواج دانشجویان و تحکیم بنیان خانواده بیان کرد.

حمزه منصوری در تشریح ارکان این مرکز گفت: آموزش و مهارت‌افزایی، مشاوره، تسهیل‌گری ازدواج، شبکه امور واسطین و مروجین، شبکه خیرین و سامانه همسان‌گزینی همرسان، از ارکان مرکز ازدواج و خانواده دانشگاهیان است.

اعلام ضریب تأثیر و چارک‌بندی سال ۱۴۰۰ نشریات نمایه‌شده در موسسه استنادی

رییس مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام نیز در این هفته اعلام کرد: در راستای مأموریت مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام، با بررسی تعداد

۲ میلیون و ۴۸۴ هزار و ۶۷۷ استنادات از ۷۴۹۶۷ مقاله انتشاریافته در سال ۱۴۰۰، ضریب تأثیر نشریات نمایه شده در سال ۱۴۰۰ (۲۰۲۱) تعیین شده است.

سید احمد فاضل زاده در این خصوص توضیح داد: ضریب تأثیر نشریات نمایه شده، با بررسی ۳۸۸۴ نشریه نمایه شده توسط ISC برای ۲۰۶۹۳۹ مقاله انتشاریافته در نشریات سال های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ محاسبه شده است. این شاخص که میزان اثرگذاری یک نشریه در ارتباط با نشریات دیگر را مورد سنجش قرار می‌دهد، از جمله شاخص‌هایی است که در رتبه‌بندی و مقایسه نشریات با یکدیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

تعداد نشریات حاضر در سامانه شاخص های علم سنجی نشریات (http://jcr.isc.ac) برای ضریب تأثیر سال ۱۴۰۰ (۲۰۲۱)، ۲۱۱۸ نشریه است که این تعداد برای ضریب تأثیر سال قبل، ۲۲۱۹ نشریه بوده است. در فرآیند محاسبه ضریب تأثیر، تمام ارجاعات یک مقاله نمایه شده در موسسه، با برنامه‌های هوشمند مورد تحلیل و بررسی قرار می گیرد. اگر این ارجاعات به مجموعه نشریات موسسه استنادی استناد داده باشند و در بازه ضریب تأثیر سال ۱۴۰۰ قرار داشته باشند، به عنوان استنادات صحیح برای آن نشریه در نظر گفته می شود و در افزایش مقدار ضریب تأثیر آن نشریه اثرگذار است.

گزارش کاملی از این خبر را اینجا بخوانید.

رفع نیاز کشور به نیروی حکمران در حوزه‌های ویژه

رییس دانشکده حکمرانی دانشگاه تهران هم در این هفته همزمان با اعلام نتایج پذیرش بدون آزمون استعدادهای درخشان مقطع کارشناسی ارشد دانشکده حکمرانی برای سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲، در گفت و گویی با تاکید بر اینکه در این دانشکده علاوه بر بحث بومی‌سازی، برنامه‌ریزی در جهت ویژه‌سازی حکمرانی برای عرصه‌های گوناگون مدنظر قرار می‌گیرد، گفت: گروه‌ها و رشته‌های آموزشی در این دانشکده با توجه به حوزه‌های ویژه، طراحی و برنامه‌ریزی می‌شوند تا نیاز کشور را به نیروی حکمران در آن حوزه تأمین کنند.

علی‌اصغر پورعزت به تشریح ماهیت رشته‌های دانشکده حکمرانی پرداخت و افزود: از حیث ماهیت رشته، حکمرانی، شاخه‌ای از رشته دیگر نیست؛ بلکه اساساً پدیده‌ای بین رشته‌ای است که در آن از دانش رشته‌های گوناگون برای اداره بهتر امور اجتماعی در حوزه‌های متفاوت استفاده می‌شود.

وی ادامه داد: بنابراین نمی‌توان رشته حکمرانی را ذیل رشته مدیریت یا علوم سیاسی یا علوم اجتماعی تعریف کرد و همین امر است که ضرورت تأسیس یک دانشکده مجزا و مستقل از دانشکده مدیریت یا علوم سیاسی را ضروری می‌کند تا حوزه‌های متفاوت علمی را در قالب گروه‌ها و رشته‌های گوناگون پوشش دهد. بنابراین به منزله یک حوزه علمی، حکمرانی دال بر دانش یا هنر راهبری جامعه در حوزه‌های متفاوت است.

رییس دانشکده حکمرانی دانشگاه تهران درباره مأموریت ویژه این دانشکده اظهار داشت: در دانشکده حکمرانی دانشگاه تهران، علاوه بر بحث بومی‌سازی، برنامه‌ریزی در جهت «ویژه‌سازی» حکمرانی برای عرصه‌های گوناگون مدنظر قرار می‌گیرد. بدین معنا که راهبرد دانشکده باید متمرکز بر حل مسائل کشوری باشد. بر این اساس، گروه‌ها و رشته‌های آموزشی با توجه به حوزه‌های ویژه، طراحی و برنامه‌ریزی می‌شوند تا نیاز کشور را به نیروی حکمران در آن حوزه تأمین کنند. به این منظور، استادان دانشگاه از رشته‌های گوناگونی مانند کشاورزی، آب، محیط زیست، اقتصاد، علوم سیاسی، علوم اجتماعی، انرژی، رسانه، علوم شناختی، آینده‌پژوهی، جغرافیای سیاسی و مدیریت جذب و به کارگیری شده‌اند تا بتوانند نیاز آموزشی دانشجویان را در این زمینه برطرف سازند.

دانشگاهیان آماده نقش‌آفرینی در انتخابات/نامه روسای دانشگاه‌ها به دبیرکل سازمان ملل

ضرورت حضور فعال روابط عمومی‌ها در فضای مجازی

مسئولان روابط عمومی پارک‌های علم و فناوری کشور هم هفته گذشته در نشستی در وزارت علوم برای رایزنی در راستای بهبود اطلاع‌رسانی بهتر در وزارت علوم جمع شدند. معاون امور روابط عمومی وزارت علوم در این نشست با بیان ضرورت حضور فعال روابط عمومی‌ها در فضای مجازی در راستای جهاد تبیین مورد تاکید مقام معظم رهبری، بر اشتراک‌گذاری تجارب موفق روابط عمومی تاکید کرد.

رضا آزاد گفت: شاید پرتکرارترین تذکر رهبر انقلاب اسلامی به دولت فعلی در خصوص توجه به جهاد تبیین و اطلاع‌رسانی باشد. برای پوشاندن ضعف خود در جهاد تبیین نیازمند برنامه‌ریزی و طراحی هنرمندانه و خلاقانه برای اطلاع رسانی هستیم. اگر در حوزه‌های دیگر فعالیت دولت‌ها همواره شاهد فراز و نشیب بوده‌ایم، در آموزش عالی همواره روند رو به رشد داشتیم و حجم دستاوردها و موفقیت‌ها بسیار گسترده و زیاد است.

وی خطاب به مدیران روابط عمومی پارک‌های علم و فناوری افزود: نتایج آموزش و پژوهش دانشگاه‌ها در قالب شرکت‌های دانش‌بنیان وارد این حوزه می شود و باید اطلاع‌رسانی مطلوب و بموقع از دستاوردها داشته باشید. همچنین باید تمرکز اصلی خود را به انعکاس محصولات و خدمات ارائه شده به صنعت و بازار اختصاص داد.

دانشگاهیان آماده نقش‌آفرینی در انتخابات/نامه روسای دانشگاه‌ها به دبیرکل سازمان ملل

قزاقستان میزبان فارابی‌شناسان ایرانی

اولین کنفرانس «انسان خیرخواه، جامعه خیرخواه و اخلاق امروز در میراث فارابی» به میزبانی دانشگاه الفارابی قزاقستان و با حضور فارابی‌شناسان ایرانی، سه‌شنبه (دوم آبان) بر اساس توافق دبیرخانه علمی کمیته مشترک ایران و قزاقستان در فارابی‌شناسی و با ابتکار نمایندگی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در آلماتیِ قزاقستان و محوریت دانشگاه الفارابی قزاقستان، در محل دانشگاه الفارابی قزاقستان برگزار شد.

غلامرضا اعوانی استاد برجسته و چهره ماندگار ایران در عرصه فلسفه و حکمت، رضا غلامی استاد فلسفه سیاسی و رییس پژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدنی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، مسعود امید استاد فلسفه دانشگاه تبریز، رضا ماحوزی استاد فلسفه پژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدنی حضور یافتند و سخنرانی کردند.

دانشگاهیان آماده نقش‌آفرینی در انتخابات/نامه روسای دانشگاه‌ها به دبیرکل سازمان ملل

همچنین هیات ایرانی از موزه دائم فارابی، کتابخانه و مرکز تحقیقات فارابی در دانشگاه الفارابی قزاقستان و نمایشگاهی که نمایندگی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران درباره ایران‌شناسی در جوار محل برگزاری کنفرانس دایر کرده بود، بازدید کرده و با رییس و شماری از روسای دانشکده‌های دانشگاه الفارابی دیدار کردند. رییس دانشگاه به افتخار حضور اعوانی از فلاسفه ایران، به وی مدال دانشگاه را اهدا و موافقت کرد به پیشنهاد رییس دفتر نمایندگی فرهنگی ایران در آلماتی به زودی نام دانشگاه مزبور از الفارابی که فارابی را یک دانشمند عرب معرفی می‌ کند، به فارابی که واژه فارسی و قزاقی است، تغییر کند.

گسترش همکاری بین دانشگاه‌های ایران و چین

رییس دانشگاه و استادان گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه تربیت مدرس در نشستی مشترک با پژوهشگران ایران شناسی دانشگاه پکن، بر گسترش همکاری های علمی بین دو دانشگاه تأکید کردند.

هیأت ۱۰ نفره استادان و پژوهشگران ایران شناسی کشور چین به سرپرستی دکتر یو گویلی مدیر گروه زبان و ادبیات فارسی دانشکده زبان های خارجی دانشگاه پکن و تعدادی از دانشجویان غیرایرانی دانشگاه تربیت مدرس در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترای رشته زبان و ادبیات فارسی با فرهاد دانشجو رییس دانشگاه و اعضای هیأت علمی گروه زبان و ادبیات فارسی و مرکز تحقیقات زبان فارسی دانشگاه دیدار و ظرفیت های همکاری های مشترک را بررسی کردند.

دانشجو در این نشست اظهار داشت: دو کشور ایران و چین کشورهایی با فرهنگ و پیشینه تمدنی بسیار غنی هستند. از اینکه دانشجویان، دانشگاه تربیت مدرس را انتخاب کرده‌اند، خوشحالیم و امیدواریم بتوانیم رشته زبان چینی را در دانشگاه تربیت مدرس راه اندازی کنیم.

وی افزود: روابط فعلی جمهوری اسلامی ایران و چین بر پایه یک دوستی راهبردی استوار است و امیدواریم در آینده قوی‌تر و موثرتر بتواند ابعاد گسترده‌اش را در روابط علمی و دانشگاهی نشان دهد. از آنجا که دانشگاه تربیت مدرس یک دانشگاه جامع تحصیلات تکمیلی با دانشکده‌های متفاوت نظیر پزشکی، مهندسی، علوم پایه، کشاورزی و علوم انسانی و غیره است طیف وسیعی از عرصه‌های علمی و صنعتی را در جامعه شامل می‌شود و با دارا بودن امکانات کافی و حضور استادان بزرگ در رشته‌های مختلف ظرفیت همکاری‌های بین‌المللی بسیار گسترده‌ای را دارد.

سازوکارهای دست‌یابی به اهداف برنامه پنج ساله دوم دانشگاه امیرکبیر

سرپرست دانشگاه صنعتی امیرکبیر با بیان اینکه ما در حال اجرای برنامه پنج ساله دوم دانشگاه هستیم، گفت: این برنامه باید در حد فاصل سال‌های ۱۴۰۲ تا ۱۴۰۶ اجرایی شود تا بر اساس هدف ترسیم شده در انتهای این برنامه به یک دانشگاه کارآفرین و نوآور تبدیل شویم.

علیرضا رهایی در مراسم افتتاحیه گردهمایی سالیانه اعضای هیات علمی این دانشگاه با حضور دکتر عباس علی آبادی وزیر صنعت، معدن و تجارت، بر ضرورت داشتن برنامه عملی برای دستیابی به اهداف برنامه ۱۴۰۲ تا ۱۴۰۶ دانشگاه تاکید کرد و گفت: ما همواره یک شعار و عنوانی را ذکر می کنیم آن هم این است که علم عامل برتری و رستگاری بشر در دنیای امروز است. قائدتا در شرایط کنونی برخلاف گذشته آن کشورهایی که در زمینه های علمی موفقیت بیشتری دارند می توانند حرف های خود را محکم تر بزنند و جایگاه قوی تری داشته باشند. بنابراین یکی از اصلی ترین و مهم ترین مسایل کشور توسعه مباحث علمی (علم نافع) است.

وی در ادامه تصریح کرد: آموزش عالی ما از گذشته یک سابقه دیرینه، مثبت و خوبی را داشته است اما امروزه صبحت بر این است که باید به فکر یک ابتکار جدید در این حوزه باشیم حتی رهبر معظم انقلاب در دیدار چند روز گذشته با نخبگان اشاره خوبی به سیر صعودی حرکت علمی در دهه اخیر داشتند اما ما نیازمند یک حرکت متحول و یک ابتکار جدید در این حوزه هستیم که بتوانیم به توسعه علمی دست پیدا کنیم.

رهایی خاطرنشان کرد: به نظر می آید دانشگاه صنعتی امیرکبیر در بحث ابتکارات علمی پیشرو باشد و باید بتواند حرکت کلانی را در این عرصه شکل بدهد و اگر هم ما بخواهیم در این حوزه ورود کنیم و جایگاه محکم تری داشته باشیم باید ارزیابی از وضع موجود خود داشته باشیم و نقاط ضعف و قوت خود را بشناسیم و اینکه برای رفع این کمبودها باید چه اقداماتی را انجام دهیم.

سرپرست دانشگاه صنعتی امیرکبیر همچنین تاکید کرد: این یک حقیقت است که دانشگاه امروز با دانشگاه دیروز تفاوت جدی دارند و ما هر روز با تحولات جدیدی در عرصه دانشگاه ها مواجه هستیم. در این دوره یک پدیده ناخوشایندی به نام کرونا نیز اتفاق افتاد که قدری شرایط را تغییر داد. در واقع تحول و دگرگونی برای زیست دانشگاهی یک بحث جدی بود که در این دوره روی داد ما نیز در این دوره ها گاها عارضه هایی داشتیم که این عارضه ها شرایط دانشگاه را تغییر داده است.

گزارشی از سخنان وی را اینجا بخوانید.

برگزاری اولین مدرسه پاییزه بین‌المللی مجازی به زبان عربی

نخستین مدرسه پاییزه بین‌المللی مجازی به زبان عربی و به منظور آشنایی با مذاهب فقهی هشتگانه اسلامی ۱۳ تا ۲۹ آبان در دانشگاه بین‌المللی مذاهب اسلامی برگزار می‌شود. این دوره آموزشی با حضور شخصیت‌های برجسته علمی و دانشگاهی داخلی و خارجی از هر یک از مذاهب هشتگانه در دانشگاه بین‌المللی مذاهب اسلامی در ۱۷ جلسه و در مجموع ۳۴ ساعت آموزش تخصصی برگزار خواهد شد.

این دانشگاه در راستای انجام وظایف ذاتی خود و در جهت گسترش فرهنگ همزیستی متمدنانه در میان ابنای امت اسلامی، در نظر دارد مدارس آموزشی تخصصی مختلف در سطح بین‌المللی، طی فصول سال را برگزار کند. این دوره آموزشی برگزار می‌شود.

در این مدرسه پاییزه فقهی، استادان هر یک از هشت مذهب فقهی در دو جلسه، به معرفی مذهب فقهی خود مطابق سرفصل‌های تاریخچه‌ای دربارۀ زمینه‌های پیدایش هر یک از مذاهب و مدارس فقهی؛ آشنایی با امام مذهب، استادان و شاگردان او؛ ارائه تصویری از توسعه، تحول و انتشار مذاهب فقهی در گذر زمان؛ آشنایی با روش مذاهب فقهی (در استنباط احکام، اجتهاد، فتوا و مسائل مستحدثه)، وجوه تشابه و اختلاف مذاهب و مدارس فقهی با همدیگر؛ اصول فقه نزد هر یک از مذاهب فقهی، معرفی منابع و مراجع معتمد نزد هر کدام از مذاهب، اصطلاحات و الفاظ رایج نزد هر یک مذاهب، مباحثی دربارۀ فقه مقارن می پردازند.

تمدید مهلت ثبت‌نام پذیرفته‌شدگان دانشگاه جامع علمی کاربردی

مهلت ثبت‌نام و انتخاب واحد پذیرفته‌شدگان دوره‌های کاردانی و کارشناسی ناپیوسته مهرماه ۱۴۰۲ دانشگاه جامع علمی کاربردی تا روز پنجشنبه چهارم آبان تمدید شد. محمد فتحیان معاون نظارت و سنجش دانشگاه اظهار داشت: آن دسته از پذیرفته شدگانی که تاکنون موفق به ثبت نام نشده اند فرصت دارند تا ساعت ۲۴ روز پنج شنبه این هفته نسبت به ثبت نام خود اقدام کنند.

وی افزود: پیشنهاد می شود پذیرفته‌شدگان ثبت نام خود را به روزهای پایانی موکول نکنند و در اسرع وقت نسبت به بارگذاری مدارک در سامانه جامع آموزشی هم‌آوا به آدرس www.edu.uast.ac.ir اقدام کنند و سپس در مهلت مقرر با در دست داشتن مدارک مربوطه به مرکز آموزشی قبول شده مراجعه کنند.

میز فولاد در سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی

جلسه کمیته‌های توسعه فناوری و بومی‌سازی زنجیره آهن و فولاد ایران طبق ابلاغ معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با حضور رییس سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران و مدیران تحقیق و توسعه و خرید صنایع بزرگ فولاد کشور در پارک علم و فناوری بین المللی جمهوری اسلامی ایران برگزار شد.

رییس سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران در این نشست به سابقه و جایگاه صنعت فولاد در کشور اشاره کرد و گفت: سازمان و پارک علم و فناوری بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران و پژوهشگاه‌های مرتبط آمادگی دارند برای تاثیرگذاری در ارتقای فناوری و نوآوری زنجیره تولید فولاد همکاری کنند.

حسن زمانیان درمورد راه‌اندازی پژوهشکده اکتشاف و فرآوری فلزات راهبردی در سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران اظهار داشت: این پژوهشگاه تخصصی در حوزه معادن و تجهیز آزمایشگاه‌های مرتبط با تجهیزات مدرن فعالیت می‌کند و هدف از راه‌اندازی آن تولید دانش فنی به منظور جلوگیری از خام فروشی مواد معدنی است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha