بیش از یک‌هزار تن قیر به بافت فرسوده چهارمحال و بختیاری اختصاص یافت

شهرکرد – ایرنا – معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری گفت: براساس بند ز تبصره یک قانون بودجه، یک‌هزار و ۶۰۰ تن قیر رایگان از محل سهمیه سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ برای بهسازی معابر بافت ناکارآمد و فرسوده این استان اختصاص یافت.

کامران رهی روز دوشنبه در گفت وگو با ایرنا با بیان اینکه سالانه دولت در راستای کمک به شهرداری‌ها، بهسازی و آسفالت کوچه‌های فرسوده قیر رایگان تامین می‌کند، افزود: در همین ارتباط سال گذشته ۱۵۰ میلیارد ریال اعتبار برای آسفالت ۳۰۰ هزار مترمربع از معابر بافت ناکارآمد شهری شناسایی شده در استان اختصاص یافت.

اجرای ۳۶ پروژه بازآفرینی شهری در چهارمحال و بختیاری

وی اظهار داشت: تاکنون ۳۶ پروژه عمرانی با هدف توسعه خدمات روبنایی، ارتقای شبکه تاسیسات و بازآفرینی شهری با ۳۸۰ میلیارد ریال اعتبار و ۷۵ درصد پیشرفت فیزیکی در دست اجرا است.

رهی احداث کلینیک دندانپزشکی، مدرسه، پارک محله‌ای، زمین چمن مصنوعی، شبکه آب و فاضلاب، بهسازی معابر، مسیل، اجرای زیرسازی و آسفالت معابر را از جمله پروژه‌های در دست اجرا در بافت ناکارآمد و فرسوده شهری چهارمحال و بختیاری عنوان کرد.

صدور ۳۳۸ پروانه ساختمانی دربافت ناکارآمد شهری

رهی اضافه کرد: براساس گزارش دریافتی از شهرداری شهرهای دارای محدوده بافت فرسوده از ابتدای سال ۱۴۰۰ تاکنون تعداد ۳۳۸ پروانه ساختمانی برای احداث ۷۸۰ واحد مسکونی صادرشده است.

وی اضافه کرد: بیشترین صدور پروانه ساختمانی به ترتیب با ۱۰۹ و ۵۰ پروانه مربوط به شهرهای شهرکرد و بروجن برای احداث ۴۵۷ واحد مسکونی (۲۶۹ واحد در شهرکرد و ۱۸۸ واحد در بروجن) است.

وی با اشاره به اجرای طرح پرداخت تسهیلات ارزان قیمت ساخت گفت: براساس محور فعالیت بهسازی، نوسازی، مقاوم سازی مسکن و اجرای تبصره ۱۸ قانون بودجه در بخش احیای بافت‌های فرسوده تعداد ۱۰۲ متقاضی برای احداث ۴۲۳ واحد مسکونی برای دریافت یک هزار و ۴۸۰ میلیارد ریال تسهیلات ارزان قیمت ساخت در استان معرفی شده‌اند.

معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری گفت: از این شمار تاکنون به ۶۱ متقاضی برای احداث ۲۷۹ واحد مسکونی تسهیلات ارزان قیمت به ارزش ۸۲۳ میلیارد ریال پرداخت شده است.

یک‌هزار و ۹۴۴ هکتار بافت ناکارآمد در چهارمحال و بختیاری

رهی مساحت بافت ناکارآمد چهارمحال و بختیاری را یک‌هزار و ۹۴۴ هکتار در ۲۰ هزار اعلام کرد و گفت: از این مساحت ۱۱۰ هکتار بافت تاریخی (در قالب چهارمحله شهرکرد و بروجن)، ۵۶۵ هکتارسکونتگاه غیر رسمی در (قالب هفت محله شهرکرد، لردگان و هفشجان) و همچنین یک‌هزار و ۲۶۹ هکتار نیز بافت فرسوده میانی در قالب ۳۲ محله است که در زمان حاضر ۲۹ هزار و ۲۲۷ خانوار با جمعیت ۹۵ هزار و ۲۳۰ نفر زندگی می‌کنند.

معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری گفت: براساس ماده ۵۹ و ۶۱ برنامه ششم توسعه ۲ هزار و ۷۰۰ محله ناکارآمد در کشور شناسایی شده که سالانه ۲۷۰ محله مورد توجه قرار می‌گیرد که از این تعداد ۴۳ محله در۲۰ شهر این استان شناسایی شده است.

مشوق‌های وزارت راه و شهرسازی برای نوسازی بافت‌های فرسوده و تاریخی

رهی با اشاره به مشوق‌های وزارت راه و شهرسازی برای نوسازی بافت‌های فرسوده و تاریخی گفت: همچنین برای گرفتن پروانه ساختمان، استفاده از یک طبقه تراکم تشویقی، تخفیف ناشی از صدور پروانه ساختمان نظام مهندسی برای احداث ساختمان در محدوده بافت فرسوده بسته تشویقی از سوی دولت تعریف شده است.

وی افزود: ۲۰ شهر در استان چهارمحال و بختیاری که دارای بافت فرسوده هستند مشمول این طرح می‌شوند و متقاضیان می‌توانند برای استفاده از این تسهیلات به شهرداری‌ها مراجعه و یا در سامانه اینترنتی وزارت راه و شهرسازی نام‌نویسی کنند.

به گزارش ایرنا، چهارمحال و بختیاری دارای ۱۲ شهرستان با جمعیتی نزدیک به یک میلیون ۱۶ هزار نفر است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha