پوشش ۹۵ درصدی خدمات درمانی بیماران خاص در دولت سیزدهم

تهران - ایرنا - رئیس سازمان بیمه سلامت ایران درباره صندوق بیماران خاص و صعب العلاج گفت:در دولت مردمی و با حمایت مجلس ۵ هزار میلیارد تومان در سال اول برای ایجاد این صندوق اختصاص یافت و اکنون در کنار بیمه پایه، بیش از ۹۵ درصد تعرفه خدمات درمانی این بیماران زیر چتر بیمه سلامت قرار دارد.

به گزارش ایرنا، محمدمهدی ناصحی روز دوشنبه در مراسم روز ملی بیمه همگانی که در مرکز همایش‌های صدا و سیما برگزار شد، افزود: نگاهی که دولت سیزدهم به مقوله بیمه سلامت مترقی است دراین زمینه مباحثی را به مجلس شورای اسلامی در راستای بیمه رایگان سه دهک پایین جامعه ارایه دادیم که مورد استقبال قرار گرفت .

وی با اشاره به ضرورت تاسیس معاونت پیشگیری در سازمان بیمه سلامت، گفت: ۲ دهک دیگر نیز امسال بیمه سلامت بصورت رایگان شدند و دهک های ۶ تا ۹ جامعه از درصد زیادی از تخفیفات تعرفه خدمات درمانی برخوردارند.

وی با بیان اینکه ۱۸ سال پیش نسخه نویسی الکترونیک نوشته شده بود ولی اجرایی نمی شد ، تصریح کرد: در نقاط مختلف کشور حتی جاهایی که دسترسی به اینترنت کم بوده پوشش صد درصدی نسخه نویسی الکترونیک داریم و برخی نواقص در شهرهای بزرگ مانند تهران است که بزودی مرتفع می شود ، ۱۸ سال نظام الکترونیک سلامت در قوانین نوشته شد ولی اجرایی نشد و امیدواریم که در کنار این سامانه طرح برنامه پزشکی خانواده و نظام ارجاع نیز به سرعت در همه شهرها عملیاتی شود و همه مردم یک مراقب سلامت داشته باشند.

ناصحی ادامه داد: اکنون ۹۹ مرکز ناباروری با بیمه سلامت عقد قرارداد دارند و از پوشش ۹۰ درصدی تعرفه خدمات درمانی برخوردار بوده و ۵۷ هزار زوج نابارور از این خدمات استفاده کردند و یکهزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برای پوشش خدمات درمانی زوج های نابارور، زایمان طبیعی و غیره اختصاص یافته است.

وی افزود: ۸۰۰ هزار معلول داریم که اکنون زیر چتر بیمه سلامت بوده و از پوشش ۹۰ درصدی هزینه های خدمات درمانی برخوردارند.

وی درباره طلب مراکز درمانی از بیمه سلامت، گفت: تا مهرماه امسال سازمان بیمه سلامت مطالبات مراکز درمانی و داروخانه ها پرداخت کرده و به روز هستیم.

وی تصریح کرد: سعی داریم الکترونیکی شدن خدمات بیمه های تکمیلی را بزودی برطرف کنیم و چتر حمایتی دولت در سراسر کشور گسترده است.

به گزارش ایرنا، هفته بیمه سلامت با شعار «بیمه سلامت همگانی؛ گامی به سوی تحقق عدالت اجتماعی» از ۲۹ مهر آغاز شده و هر یک از روزهای این هفته با عناوین ویژه نامگذاری شده است. روز شنبه ۲۹ مهر به عنوان روز «آموزش، پیشگیری و سلامت خانواده»، یکشنبه ۳۰ مهر روز «سازمان هوشمند و خدمات الکترونیک سلامت»، دوشنبه اول آبان روز «حمایت از بیماران خاص، صعب العلاج و نادر، مشارکت های اجتماعی و خیرین سلامت»، سه‌شنبه دوم آبان روز «پوشش همگانی، دسترسی عادلانه به خدمات سلامت و حفاظت مالی از بیمه شدگان»، چهارشنبه سوم آبان روز «ارتقای خدمات، خرید راهبردی و نظارت بر خدمات مطلوب سلامت»، پنجشنبه چهارم آبان روز «اطلاع رسانی، توانمندسازی، مشتری مداری و جهاد تبیین» و جمعه پنجم آبان روز «حمایت از درمان زوجین نابارور و جوانی جمعیت» نامگذاری شده است و در این روزها گزارشی از روند عملکرد دولت مردمی در پوشش حمایتی بیمه سلامت به تفکیک حوزه‌های مختلف ارائه خواهد شد.

سازمان بیمه سلامت از سال ۱۳۷۳ ایجاد اما از ۲۲ مردادماه سال ۱۳۹۱ با تجمیع سازمان های بیمه گر کشور تشکیل شد؛  و ۴۵ میلیون نفر تحت پوشش خدمات این سازمان قرار دارند.

علاوه بر جمعیت عشایری و شهرهای کمتر از ۲۰ هزار نفر، بر اساس قانون بودجه، سه دهک اول درآمدی و دو دهک چهارم و پنجم نیز با مصوبه هیات دولت به صورت رایگان بیمه شده اند به طوری که در دولت مردمی، ۳۳ میلیون نفر به صورت رایگان تحت پوشش خدمات این سازمان قرار دارند.

مشارکت گسترده در نسخه نویسی الکترونیک با صدور ۱۵۰ میلیون نسخه الکترونیک در طول سالهای ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱، حمایت بیمه ای و پوشش هزینه های درمان ناباروری، پوشش خدمات توانبخشی افراد دارای معلولیت با تعریف ۵۹ خدمت، راه اندازی صندوق حمایت از بیماران صعب العلاج، کاهش پرداخت حق بیمه دهک های ۶ تا ۹ درآمدی، پوشش رایگان بیمه ساکنان محلات کم برخوردار، پوشش بیمه ای مادران باردار و فرزندان شان تا ۵ سالگی و پرداخت به روز مطالبات موسسات درمانی بخشی از عملکرد این سازمان در دولت مردمی است که بارها مورد تقدیر رییس جمهور و مسئولان کشور قرار گرفته است.

در آیین امروز علی آقامحمدی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، رییس و تعدادی از اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، روسای دانشگاه های علوم پزشکی استان تهران، رییس سازمان تامین اجتماعی، رییس سازمان نظام پزشکی، نایب رییس فدراسیون وزنه برداری به عنوان سفیر بیمه سلامت و جمعی از مدیران وزارت بهداشت، سازمان بیمه سلامت و ادارات کل بیمه سلامت استانها حضور داشتند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha