۴۰۰ خانواده، کودکان نیازمند درمان را به فرزندی پذیرفتند

تهران - ایرنا - مدیرکل امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور گفت: طی دو سال گذشته ۴۰۰ خانواده، کودکان نیازمند درمان را به فرزندخواندگی پذیرفتند.

به گزارش خبرنگار ایرنا ، سعید بابایی در جلسه فرزندخواندگی از دیروز تا فردا افزود: بعد از قانون ۱۳۵۳ محوریت مباحث قیومیت و فرزندخواندگی تصویب شد. در سال ۱۳۹۲ این قانون دوباره با رفع موانع قانونی تصویب و ابلاغ شد. هرچند این قانون ارتقا پیدا کرد اما همچنان نیازهایی داشت برای حوزه فرزندخواندگی از عنوان تا موارد دیگر که در اجرا کمبودها و نیاز به اصلاح مشاهده شد.

وی ادامه داد: برخی بندها از نظر اجرایی مسدود ماند و برخی بندها عملی نشد چون تفسیرهای متفاوتی از آن شد. از سال گذشته دنبال آن بودیم که روز ملی فرزندخواندگی در کشور تصویب شود برای اینکه بتوانیم به این بهانه اصولی تر بحث فرزندخواندگی را دنبال کنیم. بحث فرزندخواندگی در ایران تفاوت هایی با گذشته دارد. اول و دوم آبانماه قانون فرزندخواندگی ابلاغ شده بود به سراسر کشور و به این بهانه در این روزها از خانواده های فرزندپذیر دارای بیماری و معلولیت و سنین بالاتر تقدیر شد.

وی با اشاره به برنامه آغوش سیمرغ برای فرزندخواندگی گفت: امیدواریم سال آینده روز فرزندخواندگی رسمیت کامل پیدا کرده باشد که پیگیر آن هستیم. به بهانه دهمین سالگرد تصویب قانون فرزندخواندگی بنا داریم سلسله جلساتی برای بررسی و نقد اساسی این قانون چه در متن و چه در اجرا ، برگزار کنیم.

۴۰۰ خانواده کودکان نیازمند درمان به فرزندخواندگی رفتند

ارث و محرمیت از چالش های فرزندخواندگی است

علی محمد قادری رئیس سازمان بهزیستی کشور نیز در این جلسه با اشاره به افتتاح مجتمع شوق زندگی برای کودکان بی سرپرست گفت: بهره وری در سازمان بهزیستی کشور یک نماد است و ما تلاش می کنیم در ارتباط با سازمان های مردم نهاد مردمی سازی در بهزیستی را بیش از گذشته داشته باشیم و بتوانیم با تدوین مبانی قانونی و جریان سازی هسته سخت مشکلات آسیب های اجتماعی حوزه کودک و نوجوان را تسهیل کنیم.

وی با تاکید بر ارتقای سطح قانون کودک افزود: باید موجبات تجدید قانون در قالب اصلاحیه لایحه در سطح ارکان دولت مطرح شود.

رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: ارث فرزندخواندگی و محرمیت فرزندخوانده از چالش های خانواده های فرزندخوانده است. برای بحث شناسنامه رئیس جمهور نکات مهمی گفتند.

قادری اضافه کرد: کودک و نوجوان سرمایه های جامعه ما هستند و جایگاه کودک و نوجوان در تعالیم اسلام بسیار متعالی است و اسلام تمام زوایای حقوق کودک را برشمرده است از بازی ها تا نظام تکوینی فرزند که در ابعاد فرهنگی تربیتی اقتصادی از زندگی زیستی خودش اعلام کرده است.

وی ادامه داد: اهمیت حقوق کودک و اهتمام ویژه جمهوری اسلامی همین بس که در جهان و در تراز اسلامی در اسناد بالادستی ریشه های عمیقی از توجه ایران به حقوق کودک مشاهده می کنیم. در سند نقشه فرهنگی کشور در حوزه سند جامع علمی کشور و در اسناد دیگر این توجه مشاهده می شود.

رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: آنچه که باید مورد توجه جدی قرار گیرد فرزند در تراز چشم انداز ۱۴۰۷ است یعنی برنامه هفتم توسعه نکاتی را در این روزها به تصویب می رساند باید کودک تراز را با اندیشه خود مشخص کند و المان های خود را در فضای زیستی در حوزه کودک اعلام کند.

قادری با تاکید بر اهمیت بهداشت جسمانی کودک در حوزه فرزندخواندگی، افزود: فرزندان مراحل تحصیلی خود را با دغدغه هایی طی می کنند و باید سعی کنیم با شتاب دهنده هایی که نظام پاسخگویی و مشاوره دقیق نسبت به سئوالات و ابهاماتی که خانواده های فرزنده خوانده در این زمینه دارند، همراه باشد.

وی اضافه کرد: فرزندخواندگی مدام باید مورد پایش بهزیستی قرار گیرد. قطعا آشناسازی کودکان با این ظرفیت های معنوی جزو مصادیق کار ما است. نظام ارزشی کودک و نوجوان سعی می شود در بهزیستی مطرح شود که وظیفه حقوقی و شرعی خود را انجام دهیم.

وی با اشاره به حوادث فلسطین و کودک کشی در این سرزمین گفت: سکوتی که جامعه استکبار نسبت به کودکان و زنان در پیش گرفته، غیرقابل باور است و آنچه امروز ما را شرمسار می کند این است که دستمان خالی است و گذرگاهی برای ورود به عرصه برای کمک به فرزندان غزه وجود ندارد. ما پیگیری خود را انجام دادیم و تلاش داریم در آینده یا در فضای فعلی خدمات حمایتی و مشاوره ای در حوزه کودکان غزه را انجام دهیم.

۴۰۰ خانواده کودکان نیازمند درمان به فرزندخواندگی رفتند

فرزندخواندگی غیرقانونی از چالش‌های این حوزه است

محمدحسین صادقی دادیار دیوان عالی کشور در این نشست افزود: یکی از چالش هاکه نیازمند ارزیابی دقیق کارشناسی است فرزندخواندگی غیرقانونی است که تعداد قابل توجه ای وجود دارد ما در این زمینه به راهکارهای کارشناسی و فنی نیاز داریم که آیا اصلاح قانون باید در اولویت کار باشد یا با اصلاح آیین نامه و شیوه نامه می شود اقداماتی انجام داد.

دادیار دیوان عالی کشور گفت: در اصلاحات قانونی باید طرح سختگیرانه تری در واگذاری فرزند انجام دهیم و تسهیلاتی قائل شویم که فرآیند فرزندخواندگی با سرعت بیشتری انجام شود و مواردی که ممکن است برای آینده فرزند تاثیر نداشته باشد برطرف کنیم .

روش های جایگزین فرزندخواندگی باید تحت نظارت بهزیستی باشد

سید علی کاظمی معاون حقوق مالکیت فکری وزارت دادگستری نیز در این جلسه گفت: ما به نقطه قابل قبولی در حمایت کودکان رسیدیم و اکنون به فکر ارتقا و اصلاح قوانین هستیم داریم به استانداردهای بالاتری از حقوق کودکی می رسیم. در قانون مدنی سه روش برای حمایت از کودکان وجود دارد اول ولی قطعی شامل پدر و پدربزرگ است بحث دوم قیومیت است که جانشین ولی می شود و سوم بحث امین موقت است.

وی خاطرنشان کرد: در سال ۱۳۵۳ قانون حمایت از کودکان بی سرپرست تصویب شد و برای کودکان تا ۱۲ سال و ساکن ایران اجازه داده بود که به سرپرستی گرفته شوند. بعد از انقلاب تشکیل سازمان بهزیستی را داشتیم و بحث نگهداری در مراکز بهزیستی جدی تر شد در سال ۱۳۹۱ لایحه جدی شد، همزمان لایحه حمایت از خانواده مطرح شده بود. ۲۷ ماده قوه قضائیه آماده کرده بود برای حمایت از فرزندان که اگر تجربه الان بود جامع تر نوشته می شد.

معاون حقوق مالکیت فکری وزارت دادگستری گفت: یکی از موضوعاتی که جای اصلاح دارد تمام روش های جانشین حمایت باید تحت نظارت بهزیستی باشد یعنی امین موقت هم باید تحت نظارت باشد که اکنون اقدامات خوبی در این زمینه دارد انجام می شود. مراقبت موقت هم جدیدا اضافه شده است. قانون باید با مردم ارتباط برقرار کند و برای آنها زبان ساده و قابل فهم داشته باشد. حضانت، قیومیت و سرپرستی مرزهای آنها مشخص نیست. در قانون سرپرستی باید مفاهیم کلیدی با نمایش بیشتری مواجهه شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha