۲ آبان ۱۴۰۲، ۱۰:۰۸
کد خبر: 85268832
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

ژاپن و چین به‌دنبال بهبود روابط در چهل و پنجمین سالگرد معاهده صلح

تهران- ایرنا - ژاپن و چین وعده های خود را برای بهبود روابط در مراسم چهل و پنجمین سالگرد معاهده صلح دوجانبه و دوستی در حالی تجدید کردند که توکیو به دنبال گفت و گوی میان مقامات ارشد دو کشور برای ارتقا روابط است.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا از کیودو، فومیو کشیدا نخست وزیر ژاپن در پیامی که در مراسم چهل و پنجمین سالگرد معاهده صلح دوجانبه چین و ژاپن خوانده شد، گفت: «همکاری برای ساخت روابطی پایدار و سازنده ، چشم اندازی بزرگ و مهم است. »

وی در ادامه افزود درحالی کشورهای همسایه آسیایی نگران مسائل متعددی هستند، ژاپن و چین مسئولیتی بزرگ برای صلح و رفاه در منطقه و جامعه بین المللی را بایکدیگر به اشتراک می گذارند.

لی چیانگ نخست وزیر چین نیز در پیام خود خاطرنشان کرد پکن برای روابط چین و ژاپن که به نیازهای زمانه جدید پاسخگو باشد با بازگشت به روح معاهده دوستی و صلح دو کشور که در سال ۱۹۷۸ امضا شده هدفگذاری کرده است.

این مراسم به میزبانی گروهی که در بهبود تبادلات و ارتقای روابط میان این دو قدرت آسیایی تلاش می کنند که شامل فدراسیون کسب و کار ژاپن بود در این کشور و مراسمی مشابه نیز در پکن برگزار شد.

چین و ژاپن بر لزوم روابط پایدار بایکدیگر آگاهی دارند اما تنش هایی در منطقه روابط این دو کشور را به ویژه در ماه های اخیر و بر سر مسئله رهاسازی پسماند نیروگاه فوکوشیما به اقیانوس تیره و تار کرده است.

پس از ایجاد روابط دیپلماتیک در اعلامیه مشترک سال ۱۹۷۲، چین و ژاپن در سال ۱۹۷۸ معاهده صلحی در راستای حل و فصل مناقشات با راه حل های صلح آمیز و پرهیز از تهدید و اعمال زور امضا کردند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha