توسعه حمل و نقل عمومی در شهر بیرجند ضرورت دارد

بیرجند - ایرنا - فرماندار بیرجند گفت: زیرساخت‌های لازم برای حمل و نقل عمومی و توسعه فرهنگ استفاده از آن در شهر بیرجند ضروری است زیرا در کاهش هزینه‌ها تاثیر به‌سزایی دارد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، علی فاضلی فرد روز سه‌شنبه در آیین رونمایی از ناوگان جدید درون شهری بیرجند که در میدان ابوذر این شهر برگزار شد اظهار کرد: علیرغم همه تلاش‌ها برای توسعه ناوگان شهری هنوز ضعف‌هایی وجود دارد.

وی افزود: استفاده از حمل و نقل عمومی کم است و گاهی اتوبوس‌ها بدون مسافر در شهر بیرجند حرکت می‌کنند که علت آن پایین بودن هزینه تردد شهروندان با وسیله شخصی است.

فرماندار بیرجند بیان کرد: پارک خودرو در دسترس است و هزینه سوختی که پرداخت می‌شود اندک بوده در حالی که هیچ جای دنیا این طور نیست.

وی گفت: یکی از زیرساخت‌هایی که باید برای شهروندان فراهم شود، ناوگان حمل و نقل عمومی است که در صرفه جویی وقت و هزینه و کاهش ترافیک می‌تواند اثرگذار باشد.

فاضلی فرد با بیان اینکه ناوگان جدید شهر بیرجند اطمینان بخش است عنوان کرد: ترددهای متعدد تک سرنشین در شهر زیاد دیده می‌شود در حالی که اگر سرویس دانش آموزی منظم و اطمینان بخش باشد هزینه‌های انتقال دانش آموز به مدرسه با خودروی شخصی بر خانواده‌ها تحمیل نمی‌شود.

وی به فعالیت بانوان راننده در بخش حمل و نقل درون شهری مرکز استان اشاره کرد و گفت: آغاز به کار این بانوان در حوزه اتوبوسرانی باعث رفع دغدغه‌های زیادی از سوی خانواده‌ها شده که به خصوص برای سرویس مدارس و دانشگاه‌ها کارایی خوبی دارد.

فرماندار بیرجند ادامه داد: برخی افراد بدون ارایه پیشنهاد مشخص، نقدهایی به فعالیت بانوان راننده وارد کرده‌اند اما عموم مردم از این اقدام رضایت دارند لذا حمل و نقل شهری یک ضرورت است که نیاز به فرهنگ‌سازی دارد.

وی گفت: امکاناتی که به برکت انقلاب اسلامی فراهم شده متعلق به عموم مردم است و باید در نگهداری آن نیز تلاش کرد لذا شهروندان هم به شهرداری در توسعه ناوگان حمل و نقل شهری کمک کنند.

رئیس شورای اسلامی شهر بیرجند هم در این آیین با تاکید بر اینکه ناوگان به‌روز از خواسته‌های به حق مردم است گفت: تنوع در ناوگان به خدمات دهی بهتر کمک می‌کند از همین رو شهرداری با تامین اتوبوس، ون و تاکسی‌های جدید اقدام به نوسازی ناوگان درون شهری کرده است.

حجت‌الاسلام مهدی عبدالرزاق نژاد افزود: کوتاه شدن زمان انتظار مسافر هم جزو درخواست‌های مردمی است که باید مسئولان شهری کمک کنند حمل و نقل سریع در دسترس مردم باشد.

وی با تاکید بر اینکه میانگین معطلی برای استفاده از حمل و نقل درون شهری باید به کمترین زمان ممکن برسد گفت: با تشویق شهروندان برای استفاده از ناوگان شهری می‌توان به صرفه جویی در سوخت و مدیریت ترافیک کمک کرد.

رئیس شورای شهر بیرجند با اشاره به اینکه رایگان یا ارزان شدن سرویس‌ها رویکرد شورای شهر است یادآور شد: رایگان شدن حمل و نقل اتوبوسی در بیرجند به شورای شهر منتقل و مصوبه‌ای هم در این خصوص اخذ شد اما هیات تطبیق در فرمانداری به دلیل اینکه جزو درآمدهای پایدار شهری بوده و نباید حذف شود این مصوبه را تایید نکرد.

وی همچنین وجود رانندگان صبور، با اخلاف و مردمدار را لازمه‌ فعالیت ناوگان حمل و نقل عمومی برشمرد و گفت: این موضوع در تشویق شهروندان به استفاده از حمل و نقل عمومی اثرگذار است.

عبدالرزاق نژاد افزود: تحویل ناوگان جدید هدیه دولت بوده که با پیگیری‌های شهردار محقق شده است و امیدواریم با این خودروهای جدید دغدغه‌های مردم به حداقل برسد و کمبود ناوگان نیز رفع شود.

در این آیین هفت دستگاه اتوبوس، ۱۷ دستگاه تاکسی و ۶ دستگاه ون رونمایی شد.

بنابر اعلام شهردار بیرجند ناوگان حمل و نقل درون شهری بیرجند با کمک ۵۰۰ میلیارد ریالی دولت بعد از ۱۲ سال نوسازی شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha