توله پلنگ شهرستان کلات به مرکز نگهداری حیات وحش اصفهان منتقل شد

مشهد - ایرنا - معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: توله پلنگ کشف شده در شهرستان کلات برای تحویل به مرکز بازپروری و نگهداری حیات وحش استان اصفهان انتقال داده شد.

به گزارش ایرنا از روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی، محمد عرفانی سه‌شنبه شب اظهار کرد: در راستای اجرای برنامه عمل حفاظت گونه پلنگ ایرانی، توله پلنگی که به صورت غیر مجاز از منطقه حفاظت شده ارس سیستان شهرستان کلات زنده گیری شده و به صورت امانی و موقت برای نگهداری و رسیدگی به تیمارگاه باغ وحش تحت نظارت کارشناسان حیات وحش مرکز استان تحویل داده شده بود، پس از هماهنگی و برنامه ریزی و برگزاری کمیته های تخصصی معاونت محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان، به سایت بازپروری و نگهداری حیات وحش استان اصفهان انتقال یافت.

وی هدف از این انتقال را نگهداری در شرایط نیمه طبیعی سپس رهاسازی در زیستگاه های مستعد حضور پلنگ خواند و افزود: روند نگهداری این گونه توسط کارشناسان و تیم تخصصی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی می‌تواند به عنوان نقشه راهی در کشور برای موارد مشابه مورد استفاده قرار گیرد.

توله پلنگ شهرستان کلات به مرکز نگهداری حیات وحش اصفهان منتقل شد

معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: تاکنون در این استان تجربه بزرگ کردن توله پلنگی که تازه متولد شده و چشم گشوده باشد را نداشتیم و نخستین تجربه موفق این اداره کل با همکاری باغ وحش مشهد است که در حوزه گربه سانان اتفاق افتاده و در سراسر کشور این اقدام شاخص است.

رئیس اداره حفاظت و مدیریت حیات وحش، موزه تاریخ طبیعی و ذخائر ژنتیکی اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان نیز گفت: مرکز بازپروری و نگهداری حیات وحش این استان دارای سه جایگاه جداگانه برای نگهداری و تیمار حیات وحش شامل گوشتخواران، علفخواران و پرندگان است که تمامی گونه های حیات وحش که نیاز به تیمار و نگهداری دارند، به صورت موقت به این سایت منتقل شده و مراحل نگهداری و غذا دهی آنها به طور طبیعی و با کمترین تماس و دیدار با انسان صورت می گیرد.

مریم امیدی افزود: مراحل آموزش شکارگیری و بقا در طبیعت و دفع و مقابله با خطرات طبیعی در این سایت به صورت طبیعی به این گونه های ارزشمند آموزش داده می شود.

وی گفت: این اقدام شاخص در راستای نگهداری با هدف رهاسازی گونه ها در زیستگاه های طبیعی رخدادی کم نظیر تلقی می شود و امید می رود با احداث چنین مراکزی در سطح کشور گام مؤثری در راستای حفظ و حراست از گونه های ارزشمند، با تأکید بر حفظ گونه های در معرض انقراض برداشته شود.

رئیس اداره حفاظت و مدیریت حیات وحش، موزه تاریخ طبیعی و ذخائر ژنتیکی اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان اظهار کرد: این سایت از جمله مجهزترین مراکز نگهداری و بازپروری حیات وحش به صورت استاندارد در ایران است که توسط اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان ایجاد و افتتاح شده و در این مرکز دامپزشکان و متخصصان به صورت شبانه روزی در این مرکز به حیات وحش موجود در این سایت خدمت رسانی می کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha