کمک‌های آمریکا به رژیم صهیونیستی در هاله‌ای از ابهام

​​​​​​​تهران - ایرنا - در حالی که تلاش برای انتخاب رئیس کنگره آمریکا ادامه دارد، تردید برخی از جمهوری‌خواهان آینده درخواست ۱۰۵ میلیارد دلاری امنیتی دولت جو بایدن برای کمک به (رژیم) اسرائیل، اوکراین، مرزهای جنوبی (آمریکا) و تایوان را در هاله‌ای از ابهام قرار داده است.

به گزارش بامداد چهارشنبه ایرنا به نقل از سی‌ان‌ان، تعدادی از نمایندگان برجسته جمهوریخواه در کنگره آمریکا به صراحت اعلام کرده‌اند که درخواست دولت جو بایدن برای اختصاص کمک مالی ترکیبی (برای رژیم صهیونیستی، اوکراین، مرزهای جنوبی و تایوان)، بدون تغییر در مجلس به تصویب نخواهد رسید و بسیاری از جمهوری‌خواهان مجلس پیشتر گفته بودند که بودجه اضافی برای امنیت مرزها بدون اصلاح سیاست دولت در بحث ورود مهاجران خارجی کافی نیست، موضوعی که احتمالا خط قرمز بسیاری از سناتورهای دموکرات در مجلس سنای آمریکا خواهد بود.

چیپ روی نماینده تگزاس در مورد طرح کمک ترکیبی ۱۰۵ میلیارد دلاری دولت بایدن در حساب کاربری خود در رسانه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) نوشت: هیچ‌کس در حزب جمهوری‌خواه مجلس نباید از این طرح حمایت کند.

جمهوری‌خواهان دیگری که از بخش‌هایی از این درخواست حمایت می‌کنند، از دولت به خاطر تلاش برای مرتبط کردن کمک‌های مالی اسرائیل به اوکراین، بعد از کمک‌های زیادی که دولت آمریکا در ماه‌های اخیر به کی‌یف ارسال کرده است، انتقاد کردند.

مایک گارسیا نماینده جمهوری‌خواه از کالیفرنیا در رابطه با این طرح، گفت: اکنون زمان حمایت از اسرائیل است، ما باید سهم اوکراین را (در طرح ترکیبی ۱۰۵ میلیارد دلاری دولت بایدن) حذف کنیم و سهم کمک به اسرائیل را تصویب کنیم.

حتی کسانی که از کمک‌های اوکراین حمایت کرده‌اند و متعهد شده‌اند در آینده از آن حمایت کنند، می‌خواهند بفهمند که چرا دولت بایدن این همه درخواست اختصاص کمک به این کشور را مطرح می‌کند.

دان بیکن نماینده نبراسکا، گفت: به نظر زیاد است. من مایلم بدانم که این کمک هنگفت را برای رفع چه نیازهایی درخواست کرده‌اند. اگرچه قصد دارم از آن حمایت کنم اما به نظر می‌رسد پول زیادی است.

حمایت گسترده دو حزبی از اوکراین وجود دارد، اما تامین مالی تلاش‌های نظامی در آنجا به موضوع حساسی برای محافظه‌کاران تبدیل شده است و این موضوع به احتمال زیاد همانطور که کوین مک کارتی رئیس سابق کنگره آمریکا را به دردسر انداخت، رئیس جدید مجلس نمایندگان ایالات متحده را هم دچار مشکل خواهد کرد.

از سوی دیگر، به نظر می‌رسد دولت بایدن با تلفیق و مرتبط کردن کمک‌های درخواستی خود برای رژیم صهیونیستی با کمک‌های مورد نظرش برای اوکراین و اختلاف نظر نمایندگان کنگره آمریکا در مورد اختصاص کمک‌های بیشتر به کی‌یف، کمک به هر دوی آنها را در هاله‌ای از ابهام قرار داده است.

چاک شومر رهبر اکثریت سنا به صراحت اعلام کرده که امیدوار است این درخواست تکمیلی به سرعت در مجلس سنا به تصویب برسد اما تا پیش از تصویب این طرح در کنگره آمریکا، این طرح به مجلس سنا راه نخواهد یافت.

کمیته تخصیص سنا برای بررسی این درخواست جلسه استماع را برای ۳۱ اکتبر (۹ آبان) برنامه‌ریزی کرده است و از آنتونی بلینکن وزیر خارجه و لوید آستین وزیر دفاع که انتظار می‌رود شهادت دهند و دلیل ضروری بودن اختصاص این کمک ترکیبی به اوکراین و اسرائیل را مطرح کنند، خواهد شنید.

درخواست ترکیبی دولت بایدن شامل بیش از ۶۰ میلیارد دلار کمک برای اوکراین و بیش از ۱۴ میلیارد دلار برای اسرائیل بود. کمک‌های مالی اسرائیل احتمالاً به سرعت در مجلس نمایندگان به تصویب خواهد رسید اما به احتمال زیاد رئیس مجلس آینده این درخواست‌ها را از هم جدا کند تا به صورت جداگانه در مورد آنها رأی گیری شود و تا وقتی رئیس جدید کنگره انتخاب نشود، مجلس آمریکا به هیچ طریقی نمی‌تواند به بررسی طرح‌های مطرح شده از سوی دولت آمریکا بپردازد.

به گزارش ایرنا، نیروهای مقاومت فلسطین روز شنبه ۱۵ مهرماه برابر با هفتم اکتبر ۲۰۲۳ عملیات غافلگیر کننده‌ای با نام «طوفان الاقصی» را از غزه (جنوب فلسطین) علیه مواضع تل آویو آغاز کردند و رژیم اسرائیل برای تلافی و جبران شکست خود و توقف عملیات مقاومت، تمام گذرگاه‌های نوار غزه را بسته و در حال بمباران این منطقه است.

حمایت غرب از اسرائیل به بهانه دفاع از خود، عملا چراغ سبز و مجوزی برای رژیم صهیونیستی در ادامه کشتار بی رحمانه کودکان و زنان فلسطینی است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha