سند راهبردی طرح محیط دوستدار سالمند ابلاغ شد

تهران- ایرنا- رئیس دبیرخانه شورای ملی سالمندان کشور از ابلاغ سند راهبردی و برنامه عملیاتی تحقق طرح محیط دوستدار سالمند خبر داد و گفت: هر استان باید این سند را بر اساس زیست بوم خود اجرایی کند.

مژگان رضازاده در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: اکنون سندی که به دستگاه های اجرایی استان‌ها فرستاده شده الگوی ملی ما است. هر استانی باید با حضور دستگاه های عضو و با راهبری و مشارکت قوی شهرداری و استانداری در شهر خود، آن سند راهبردی دوستدار سالمند استان را بر اساس زیست بوم خود باید بنویسد و اجرایی کند.

وی با بیان اینکه برنامه اجرایی و برنامه ریزی سند راهبردی محیط دوستدار سالمند را انجام شده است، افزود: در مکاتباتی با استان‌ها از آنها خواسته شد نشست ها و رایزنی اولیه را در استان ها انجام دهند.

وی توضیح داد: در این مرحله ابتدا استان ها سند بومی استان خود را آغاز می کنند و پس از آن محورهای اجرای محیط دوستدار سالمند تدوین می شود.

رئیس دبیرخانه شورای ملی سالمندان کشور با بیان اینکه آموزش‌ها در این زمینه به صورت مرحله به مرحله انجام و از متخصصان داخلی و مشاوران بین المللی برای نظارت بر آن استفاده می شود، گفت: اولویت این شورا استان‌هایی است که تعداد سالمندان بیشتری دارند.

رضازاده از گیلان، مازندران و تهران به عنوان استان‌هایی نام برد که به ترتیب بیشترین سالمندان را دارند و استان های اصفهان، یزد و کرمان در رتبه های بعدی قرار می گیرند.

وی اظهار داشت: منتظر پاسخ کل استان ها به سند ابلاغی هستیم و به محض اینکه همه استانها علاقه مندی خود را اعلام کنند، برنامه ریزی آموزشی سند راهبردی محیط دوستدار سالمند کلید می خورد.

رئیس دبیرخانه شورای ملی سالمندان کشور خاطر نشان کرد: در این سند با دخیل کردن همه سازمان‌ها و نهادهای مرتبط و جامعه سالمندان در راستای بهره‌گیری از توان‌ها و پتانسیل‌های موجود، چشم انداز و راهبردهای متناسب با شهر دوستدار سالمند در افق ۱۴۱۰ تعریف و برنامه‌ریزی شده است.

به گزارش دبیرخانه ملی شورای سالمندان، این سند در سه بخش اصول شاخص‌ها و ضوابط فرایند برنامه راهبردی شهر دوستدار سالمند در ایران، برگزاری کارگاه‌های نحوه تهیه سند راهبردی شهر دوستدار سالمند در شهرهای ایران و شاخص های برنامه ریزی شهر دوستدار سالمند در ایران تهیه و تدوین شده است.

به گزارش ایرنا، حمل و نقل، اماکن عمومی، مسکن، مشارکت اجتماعی، منزلت، مشارکت مدنی و اشتغال، ارتباطات و اطلاعات، حمایت اجتماعی و خدمات سلامت را هشت محور مورد توجه در طرح شهر دوستدار سلامت است.

رضازاده رئیس دبیرخانه شورای ملی سالمندان کشورپیش از این به خبرنگار ایرنا گفته بود که: علاوه بر این هشت محور در کشورمان تلاش کردیم محور دیگری را به این محورها اضافه کنیم و بومی سازی کنیم که گردشگری و تورهای مسافرتی سالمندان است که امید است بتوانیم به استانداردهای جهانی، استانداردی را اضافه کنیم.

به گفته وی، جمعیت جهان به ویژه در کشورهای در حال توسعه به سمت سالمندی پیش می رود و وضعیت سالمندی در ایران از این قاعده مستثنی نیست و شیب جمعیتی ما از نظر تولد و زاد و ولد به شکل زیادی در حال تغییرات است به طوریکه وضعیت سالمندی کشور ما از پنج درصد در سال ۱۳۵۵ به حدود ۱۰ و نیم درصد یعنی نزدیک به ۹ میلیون نفر افزایش پیدا کرده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha