دستگاه‌های اجرایی مکلف به اجرای قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران هستند

گنبدکاووس- ایرنا- معاون حقوقی و امور مجلس بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: تمامی دستگاه‌های اداری، اجرایی و نظارتی کشور و زیرمجموعه سه قوه مکلف به اجرای مفاد قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران با هدف استیفای حقوق معوقه این قشر هستند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، محسن بزرگی روز چهارشنبه در اولین همایش حقوق شهروندی و تکریم حقوق ایثارگران در گرگان افزود: برابر قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران، تمامی دستگاه‌های اجرایی مکلف هستند، سالانه گزارش عملکرد خود در این زمینه را به بنیاد شهید ارائه دهند.

وی بابیان اینکه بنیاد شهید و امور ایثارگران سال قبل در نامه‌ای به تمامی دستگاه‌های اجرایی از آنها خواست تا گزارش اقدامات خود در قبال ایثارگران را ارائه دهند، بیان داشت: متاسفانه تا کنون حتی یک دستگاه هم این گزارش را ارسال نکرده است.

بزرگی اضافه کرد: در جلساتی که با مدیران دستگاه‌های اجرایی برگزار می‌شود، همه آنها از ایثارگری و رشادت این قشر صحبت می‌کنند اما در موقع عمل و استیفای حقوق ایثارگران، توجهی به قوانین ندارند.

وی ادامه داد: البته اجرای قوانین نیاز به بودجه و منابع کلان دارد که یکی از دلائل کم توجهی به اجرای قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران در دستگاه‌های اجرایی و دولت‌های قبل، کمبود بودجه است.

بودجه بنیاد شهید در دولت سیزدهم ۲ برابر شد

معاون حقوقی و امور مجلس بنیاد شهید و امور ایثارگران همچنین گفت: بودجه بنیاد شهید در دولت سیزدهم ۲ برابر شد و این نشانه اهتمام ویژه این دولت به ایثارگران است.

بزرگی افزود: در قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران، حقوقی برای این قشر پیش بینی شده که تحقق آن به منابع و بودجه کلان نیاز دارد که تامین همه آن با توجه به تورم و گرانی‌ها امکان‌پذیر نیست.

وی با اشاره به ماده هفت قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران گفت: در این ماده قانونی وزارت راه و شهرسازی مکلف به تامین زمین برای این قشر شده است که موضوع باید در استان‌ها توسط بنیاد شهید و دستگاه متولی پیگیری شود.

بزرگی به انعقاد چند تفاهم نامه بنیاد شهید با قوه قضاییه (معاون اول و ستاد دیه) اشاره کرد و گفت: در بحث آزادی ایثارگران جرائم غیرعمد در تفاهم نامه با ستاد دیه مقرر شد تا پنج برابر منابع بنیاد شهید را ستاد دیه تامین کند.

معاون حقوقی و امور مجلس بنیاد شهید و امور ایثارگران همچنین از رسیدگی به شکایات ایثارگران و خانواده معظم شاهد در کمیسیونی تخصصی خبر داد و بیان داشت: در این کمیسیون که امکان صدور رای را هم دارد، ۲ نماینده از بنیاد شهید و چهار نماینده از وزیران دفاع و تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سازمان استخدامی و نماینده دستگاه طرف شکایت حضور دارند.

وی گفت: از سال‌های گذشته تعداد هزار و ۱۴۰ پرونده شکایت ایثارگران در بنیاد شهید رسوب کرده بود که این کمیسیون رسیدگی به آنها را آغاز کرد و تاکنون ۲۴۰ پرونده منجر به صدور رای و ۳۰۰ پرونده دیگر هم در مرحله کارشناسی برای ورود به صحن کمیسیون قرار دارد.

بزرگی از همه دستگاه‌های اداری و اجرایی کشور خواست تا در اجرای قوانین مرتبط با ایثارگران کوتاهی و ترک فعل نکنند که غیر اینصورت مدیر مربوطه به دادسرای کارکنان دولت معرفی خواهد شد.

گلستان حدود ۲ میلیون نفر جمعیت دارد که از این استان ۳۳ هزار رزمنده برای دفاع از میهن و پایداری انقلاب به ندای امام خمینی (ره) لبیک گفته و در مناطق عملیاتی حضور یافتند و در این راه بیش از سه هزار و ۷۰۰ هزار شهید، حدود ۱۲ هزار جانباز و یک هزار و ۱۷۹ نفر آزاده کارنامه پرافتخار مردم این خطه شمالی ایران در طول جنگ تحمیلی است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha