به گزارش خبرنگار حوزه دولت ایرنا، امیر مقدم ظهر چهارشنبه پس از بازدید خبرنگاران از منطقه آزاد چابهار، در تشریح برنامهها و اهداف این منطقه، گفت: منطقه آزاد چابهار مانند همه مناطق آزاد، در چارچوبهای سیاستهای خود حرکت میکند. بر اساس سیاستهای مناطق آزاد، ما دو رویکرد اصلی را دنبال میکنیم.
مدیرعامل منطقه آزاد چابهار با بیان اینکه در این منطقه رویکردها براساس سیاستها تنظیم میشود، اظهار کرد: ۲ رویکرد اصلی را مطابق سیاستهای شورای عالی مناطق آزاد در دستور کار داریم؛ یکی جهانی شدن تا بتوانیم زیرساختهای مورد نیاز اقتصاد بینالمللی را تامین کنیم و ایجاد مناطق آزاد مشترک هم یکی از بعدهای دیگر این مساله است. مردمیشدن مناطق آزاد هم یکی دیگر از سیاستهاست.
مقدم با اشاره به تهیه ۱۲۰ بسته سرمایهگذاری به ارزش ۵۸ هزار میلیارد تومان در منطقه آزاد چابهار، اضافه کرد: در بحث سرمایهگذاری خارجی باید تلاش میکردیم بستهها را بفروشیم که یکی از راهکارهای آن حضور در نمایشگاههای بینالمللی مثل چین و ارمنستان بود.
وی درباره امضای تفاهمنامه ۳۷ هزار میلیارد تومانی میان سازمان و ذینفعان، گفت: باید گزارش دهیم تا پایان سال که این تفاهمنامهها چه میزانی به عقد قرارداد منجر شده است.
مدیرعامل منطقه آزاد چابهار از رشد ۷۱ درصدی تقاضاها برای سرمایهگذاری در منطقه آزاد چابهار خبر داد و گفت: همچنین مجوزهای صادر شده حدود ۳۰ درصد رشد داشته است. خروجی آن هم رشد صادرات محصولات از ۹/۶ میلیون دلار به ۱۳/۵ میلیون دلار بوده است.
مقدم همچنین از رشد ۱۵۸ درصدی ورود کالای کانتینری به بندر چابهار خبر داد و گفت: امروز صاحب کالا به ازای هر کانتینر ۴۰۰ دلار صرفه جویی میکند.
وی گفت: تلاش ما است که این منطقه به کریدور بینالمللی تبدیل شود. اگر این کریدور شمال-جنوب فعال شود، اعداد قابل توجه خواهد بود که درآمد حاصل از ترانزیت کالا ۲میلیارد دلار خواهد بود که الان حتی در حد ۱ میلیون دلار هم نیست.
مدیرعامل منطقه آزاد چابهار با بیان اینکه ۲۷۰۰ میلیارد تومان قرارداد امضا شده در سال ۹۹ داریم که ارزش روز آن حدود ۸ هزار میلیارد تومان است، تصریح کرد: نسبت به مهرماه سال گذشته ۱۷ پروژه عمرانی و زیرساختی منطقه آزاد چابهار فعال است که طی یکسال منتهی به مهرماه امسال حدود ۷۷۵ میلیارد تومان به این پروژهها تزریق شده است. از این رقم تا الان توانستهایم ۷ پروژه را به فاز بهرهبرداری برسانیم.
مقدم افزود: ایجاد مدیریت یکپارچه در حوزه اقتصاد لازم است استاندار اختیارات کاملی داشته باشد درباره آن تصمیم گیری میشود.
وی درباره عدم صدور مجوز ساخت فرودگاه جدید چابهار از سوی سازمان هواپیمایی کشوری، یادآور شد: در ادوار گذشته دو گزینه برای فرودگاه چابهار مطرح شد؛ یکی فرودگاه فعلی کنارک است که خارج از محدوده منطقه آزاد است و برای اعمال مدیریت و هرگونه هزینه را مجاز نیستیم.
مقدم ادامه داد: گزینه دوم هم، ساخت فرودگاه جدید در چابهار بود. بخشی از عملیات تسطیح و اجرایی این فرودگاه انجام شد، اما بنا به مسائل ملی ساخت این فرودگاه باید مورد مداقه در رابطه با منفعت ملی کشور قرار میگرفت. طی یکسال اخیر در این رابطه یک وفاق در سطح ملی ایجاد شد که آنرا مدیون سردار دهقان هستیم.
وی بیان کرد: امروز تقریبا جانمایی فرودگاه جدید اعلام و امضاهای لازم شده اخذ شده است. تصمیم کلان ملی در این رابطه اتخاذ شده است.
مدیرعامل منطقه آزاد چابهار در پاسخ به این پرسش که آیا فرودگاه در همان منطقه قبل ساخته میشود یا خیر، گفت: خیر، همان منطقه نیست مقداری تغییر خواهد شد. ساخت فرودگاه جدید شفاها ابلاغ شده و قرار بود از اول آبانماه به عملیات اجرایی ورود کنیم. مجوز ساخت فرودگاه جدید چابهار صادر شده و منتظر شیوهنامهها هستیم.
مقدم تصریح کرد: در رویکرد مردمیشدن، این توفیق را داشتیم که مرز ریمدان امسال میزبان زوار اربعین باشد. بیش از ۵۰ هزار نفر را میزبانی کردیم. میزبانی به معنای تامین زیرساختهای مورد نیاز است که در کنار استانداران و فرمانداران، به ستاد اربعین در پذیرایی از زائران کمک کردیم.
در ادامه عبدالحکیم آصفی معاون فنی و زیربنایی منطقه آزاد چابهار در این نشست درباره وضعیت خطآهن چابهار-زاهدان گفت: پروژه مذکور توسط وزارت راه و شهرسازی در حال اجراست که از سال ۹۲ شروع شده است. قطعه زاهدان-خاش به بهرهبرداری رسیده و از خاش به چابهار نیز در حال اجراست که در صورت تامین اعتبار سال آینده یا سال ۱۴۰۲ به بهرهبرداری میرسد. حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان برای ساخت حدود ۵۰۰ کیلومتر مسیر مذکور اعتبار نیاز است.
وی با بیان اینکه در حوزه حملونقل و ترانزیت بزرگراه چابهار-کنارک بهطول ۶۷ کیلومتر را در دست اقدام داریم، گفت: این پروژه در ۳ قطعه در حال ساخت است که ۱۸ کیلومتر اول از بندر شهید بهشتی تا پلیس راه توسط سازمان بنادر، از پلیس راه تا ۲۴/۵ کیلومتر توسط منطقه آزاد و از ۲۴/۵ کلومتر تا انتها توسط وزارت راه و شهرسازی ساخته میشود.
معاون فنی و زیربنایی منطقه آزاد چابهار همچنین از احداث شهر لجستیکی در زمینی به مساحت ۶۵ هکتار در پسکرانه بندر شهید بهشتی خبر داد و گفت: ۱۷ پروژه عمرانی در بخشهای مختلف ایجاد و توسعه زیرساختهای ترانزیت، گردشگری، آب و برق، شهری و روستایی، بهداشتی و درمانی و ... با اعتبار مجموع ۲۷۰۰ میلیارد تومان در حال اجراست. این پروژه از سال ۹۹ آغاز شده که مبلغ اولیه این قرارداد حدود ۲۰۰ میلیارد تومان است. شناگاه با هدف ایجاد مکان امن برای شنای بانوان ساخته میشود و برای شنای آقایان این فرصت وجود دارد که بدون خطر بتوانند در فضای ایمن شنا کنند.
نظر شما