استاندار: آمار غریق در سواحل مازندران ۷۵ درصد کاهش یافت

ساری-ایرنا- استاندار مازندران از کاهش ۷۵ درصدی آمار غریق در سواحل استان در تابستان امسال در مقایسه با مدت مشابه سال قبل خبر داد و گفت: خطه شمال کشور با برخورداری از منابع بی نظیر خدادادی، جایگاه ویژه برای توسعه صنعت گردشگری دارد.

به گزارش ایرنا، سید محمود حسینی‌پور روز پنجشنبه در آیین اختتامیه طرح های سالم سازی سواحل شمال کشور در رامسر افزود: با توجه به اهمیت حفظ جان مردم به عنوان موضوع بااهمیت برای دولت سیزدهم، تاکید مسئولان امر این بوده که تلفات مربوط به سواحل به حداقل ممکن برسد و خوشبختانه با اتخاذ تصمیمات راهبردی، و همراهی نجات غریق، سپاه کربلا، عوامل اورژانس، تابستانی که گذشت تلفات سواحل دریا در مازندران کاهش قابل توجهی داشته است.

وی ادامه داد: دولت مردمی سیزدهم در خدمت و پیگیر مطالبات مردم است و طبق نظرسنجی های انجام شده، مهمترین علت سفر به مازندران و گیلان استفاده از جاذبه ای سواحل است.

مازندران دارای ۱۵ شهرستان ساحلی است که در این میان شهرستان‌های محمود آباد با ۳۰ کیلومتر ساحل آزاد و بیش از ۱۲۰ راه دسترسی دارای ۱۶ طرح، بابلسر با ۲۷ کیلومتر نوار ساحلی و ۱۳ کیلومتر نوار ساحلی قابل شنا، از شاخص‌ترین شهرستان های مرکزی استان در اجرای این طرح محسوب می شوند.

دریا و تنی به آب زدن بخش جدا نشدنی سفر مردم به مازندران است البته این موضوع براساس داده های آماری اداره کل میراث فرهنگی، ‌صنایع دستی و گردشگری استان مبنی بر اینکه بیشتر مسافران مقصد سفرشان به استان شهرستان های ساحلی است صحه می گذارد.

سابقه ایجاد ساحل امن برای شنای مسافران در مازندران به اوایل دهه ۹۰ بر می گردد به طوریکه طرح سالم‌سازی دریا از سال ۱۳۹۱ با هدف کاهش تلفات ناشی از غرق شدن هنگام شنا و همچنین ارایه خدمات تجمیعی گردشگری و نظارت‌های اجتماعی در ۶۰ نقطه از سواحل مازندرانی دریای خزر به اجرا درآمد و هرساله این طرح از ابتدای فصل تابستان یعنی تیرماه شروع می شد و تا پایان تابستان ادامه داشت.

استاندار: آمار غریق در سواحل مازندران ۷۵ درصد کاهش یافت
سخنرانی استاندار مازندران آیین اختتامیه طرح های سالم سازی سواحل شمال کشور

مقام عالی دولت در مازندران گفت: در نظرسنجی سال ۱۳۷۸ در استان گیلان، ۸۷ درصد جاذبه دریا و سواحل را علت اصلی سفر خود به این استان اعلام کردند و همچنین این عدد طبق نظرسنجی سال ۱۳۸۳ در مازندران، ۸۶ درصد مسافران علت اصلی سفر خود به این خطه از شمال کشور را دریا اعلام کردند.

وی اظهار داشت: گر بخواهیم به افکار عمومی و نیازهای مردم احترام بگذاریم باید به سواحل و دریا رسیدگی کنیم و از ظرفیت‌ها و امکانات آن به نحو شایسته بهره گیریم و امکانات متناسب در نظر گرفته شود تا رضایت مردم در این حوزه حاصل شود.

حسینی پور گفت: اقدامات متعددی پس از انقلاب اسلامی در حوزه دریا و ساحل برای رفاه مردم در سواحل و دریا انجام شد اما کافی و متناسب با نیازها نبوده و این مسئولیت دولت سیزدهم را دشوارتر می کند.

وی با اشاره به وجود برخی محدودیت های قانونی در بهره‌برداری از زیرساخت‌های سواحل عنوان کرد: سازوکارها و جلسات مربوطه با حمایت های وزیر کشور برگزار شد و نتیجه این است منابع طبیعی، سواحل را به مدت پنج سال در اختیار بخش خصوصی قرار دهد اما این مدت برای سرمایه‌گذاری در سواحل از سوی بخش خصوصی منطقی و مقرون به صرفه نبود و تلاش شد این مساله در قانون هفتم توسعه رفع شود.

استاندار مازندران با بیان اینکه، دولت نباید در سواحل خدمات دهد بلکه باید امنیت موجود را برقرارکند، افزود: دولت باید بسترها را آماده سازد و با اقدامات بخش خصوصی موضوع اقتصاد دریا شکل گیرد و فعال گردد.

وی اظهارداشت:متاسفانه به دلیل برخی محدودیت‌های قانونی، استان‌های شمالی تاکنون از مبحث اقتصاد دریا بهره ای نبردند و نیاز است تصمیمات راهبردی در این حوزه گرفته شود، تجربه نشان داده است در نقاط کوچکی از سواحل که توسط بخش خصوصی سرمایه‌گذاری انجام و خدمات ارزشمندی ارائه شد و به همین دلیل است که معتقدیم سواحل باید به کمک دولت بیاید نه اینکه دولت به سواحل اعتبار تزریق نماید.

حسینی پور با اشاره به تلاش های دشمن و جریان ضد انقلاب برای ایجاد و گسترش ناهنجاری های اجتماعی از طریق سواحل گفت: حضور مقتدارنه و بجای پلیس، عوامل بسیج و همه دستگاه های فرهنگی در این حوزه موجب شد بهترین سال را در سواحل از منظر رعایت شئونات اسلامی پشت سر بگذاریم.

استاندار: آمار غریق در سواحل مازندران ۷۵ درصد کاهش یافت

وی ادامه داد: یکی از اقدامات موثر در دولت سیزدهم که به فرمان شخص رئیس جمهور انجام شد بحث آزادسازی حریم ۶۰ متری سواحل بود که متاسفانه بخش اعظمی از آن به تصرف دستگاه‌های دولتی و غیر دولتی درآمده بود و این اقدام ظرف ۲۰ روز در سواحل مازندران انجام شد.

دستور صریح رئیس جمهور برای بازپس گیری حریم ۶۰ متری حریم سواحل خزر و پیگیری جدی استاندار مازندران سبب شد تا رویای دسترسی آسان و بدون دغدغه مردم ایران به طول ۴۲۴ کیلومتر سواحل مازندرانی خزر محقق شود.

طلسم تملک سواحل بعد از چندین سال انتظار بالاخره در بهمن ۱۴۰۰ با دستور صریح و ضرب الاجل ۲۰ روزه رییس جمهور و با اراده مجموعه مسوولان و مدیران دولت سیزدهم شکست که مخاطب این دستور در درجه اول دستگاه های دولتی بودند؛ به این معنی که تملکشان غیرقانونی بود و به همین دلیل هم رییس دولت سیزدهم برایشان ضرب الاجل تعیین کرد.

۴۷۳ کیلومتر از ساحل دریای خزر در مازندران وجود دارد که برابر با ۵۵ درصد از سواحل شمال کشور است، با اقدامات صورت گرفته اکنون ۴۲۴ کیلومتر از سواحل دریای مازندران در این استان آزادسازی شده است.

مقام عالی دولت درمازندران با بیان اینکه استان های شمالی، تنفس گاه سایر استان ها به ویژه پایتخت در تعطیلات محسوب می شوند، افزود: سه استان شمالی با تعامل و همدلی ضمن آماده کردن بسترها، جمعیت مسافر را به گردشگر تبدیل کنیم، چرا که تجربه نشان داد از ورود میلیون ها مسافر هم چیزی عاید این استان ها نمی شود، اما تبدیل آن به گردشگر، جنبه های اقتصادی متعددی دارد. همچنین نیاز است با استفاده از تعامل مناسب فیمابین، گردشگران را به استان های هم منتقل کنیم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha