سفر هیات پارلمانی ایران به عراق آغازی برای حل‌ مسائل منطقه در چارچوب  نشست های مشترک

بغداد - ایرنا - نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی سفر هیات پارلمانی ایران به بغداد را نقطه عطفی برای تبادل نظر با مجالس کشورهای منطقه جهت دست یابی به راه حل های مشترک تحولات منطقه ای در چارچوب نشست های مشترک دانست. 

به گزارش روز جمعه ایرنا، «ابراهیم عزیزی » نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در پایان سفر هیات پارلمانی جمهوری اسلامی ایران به بغداد در جمع خبرنگاران ایرانی گفت: به دعوت رئیس کمیسیون امنیت ملی و دفاعی مجلس عراق به بغداد سفر کردیم و جلسات مشترک خوبی با اعضای این کمیسیون داشتیم و این سفر نقطه عطفی برای تبادل نظر با اعضای کمیسیون های امنیتی، دفاعی و سیاست خارجی مجالس کشورهای منطقه جهت دست یابی به راه حل های مشترک تحولات منطقه ای در چارچوب نشست های مشترک است.

وی افزود: در این سفر در نشست ها و گفت و گوهای چند جانبه سعی کردیم مواضع جمهوری اسلامی ایران به ویژه مجلس شورای اسلامی را به اطلاع مقامات و مسئولان عراقی برسانیم و نقطه نظرات آنها را جویا شویم.

نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به دیدارهای این هیات با مقامات عراقی گفت: در این دیدارها درخصوص موضات مختلف تبادل نظر شد و یکی از موضوعات مهم ما اجرای توافق نامه امنیتی بود و در این خصوص اقدامات بسیار خوبی هم انجام شده است اما اصرار ما بر این است که این توافق نامه باید بصورت کامل اجرا شود.

وی با تقدیر از اقدامات خوب دولت عراق برای میزبانی از زائران پیاده روی اربعین افزود: درباره موضوعات امنیتی منطقه نیز توافقات ضمنی خوبی با مسئولان عراقی انجام شد که نتایج آن در آینده خود را نشان خواهد داد.

عزیزی اضافه کرد: همچنین در نشست با اعضای کمیسیون امنیت ملی و دفاعی مجلس عراق همچنین برخورد با گروهک های تروریستی ضد انقلاب را به عنوان یک مطالبه جدی مطرح کردیم که قول همکاری دادند.

وی با اشاره به مواضع خوب عراق در نشست روسای مجالس کشورهای عربی درخصوص مقابله با جنایات رژیم صهیونیستی و کمک به مردم غزه، با تقدیر از مواضع دولت، مردم و احزاب سیاسی این کشور در مقابله با جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم مظلوم فلسطین و غزه گفت: در این سفر تحولات منطقه به ویژه فلسطین و غزه مورد بحث و گفت و گو قرار گرفت .

نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: حامل پیام کتبی قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی به محمد الحلبوسی رئیس پارلمان عراق بودیم که در نشست با وی نقطه نظرات جمهوری اسلامی ایران در خصوص تحولات منطقه و غزه و انتظاراتی که از قوه مقننه عراق درباره مسائل فلسطین و غزه داریم را بیان کردیم به ویژه اینکه رئیس مجلس عراق ریاست دوره ای مجالس کشورهای عربی را برعهده دارد و انتظار است که وی نقش آفرینی بیشتری را در تحولات منطقه به ویژه اقدامات بازدارنده درخصوص رفتارهای وحشیانه رژیم صهیونیستی داشته باشد.

وی با اشاره به ظرفیت های پارلمان عراق برای توسعه همکاری های فی مابین و کمک به اجرای پروژه های مشترک دو کشور گفت: در دیدار با رئیس پارلمان عراق همچنین موضوعات مربوط به اروند رود و پروژه راه آهن شلمچه - بصره مطرح و درباره این موضوعات بحث و تبادل نظر شد.

عزیزی به دیدار اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با معاون وزیر امورخارجه عراق نیز اشاره کرد و گفت: در این دیدار تقویت روابط دوجانبه ایران و عراق مورد تاکید قرار گرفت و درباره ارتقای سطح روابط تجاری و رفع موانع بر سر راه همکاری های اقتصادی دو کشور تبادل نظر شد.

وی افزود: درباره مسائل فلسطین و غزه نیز با معاون وزیر امور خارجه عراق گفت و گو شد و ما نیز از مواضع قاطع عراق در خصوص حمایت از مردم فلسطین و غزه تقدیر کردیم.

نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در این سفر با تعدادی از رهبران جریان های سیاسی دیدار و گفت و گو کردیم که در این دیدارها نقطه نظرات بسیار خوبی درخصوص همکاری های دو کشور در زمینه های مختلف تبادل نظر شد و امیدواریم این سلسله نشست های پارلمانی بتواند به ظرفیت های میدانی دو کشور در زمینه های مختلف کمک و منافع مشترک دو ملت را تامین کند.

هیات پارلمانی جمهوری اسلامی ایران سه‌شنبه شب وارد فرودگاه بغداد شد و مورد استقبال «عباس الزاملی» رئیس کمیسیون امنیت ملی و دفاعی مجلس عراق قرار گرفت.

اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در بدو ورود به عراق با حضور در محل شهادت سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و شهید حاج ابو مهدی المهندس معاون سابق سازمان الحشد الشعبی عراق در مسیر فرودگاه بغداد که در بامداد جمعه ۱۳ دی ۱۳۹۸ در عملیات تروریستی به وسیله پهپادهای ارتش آمریکا به شهادت رسیدند، حضور یافتند و با قرائت فاتحه در یادمان این شهدا نسبت به مقام شامخ آنها ادای احترام کردند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha