سالمندی پیش از توسعه، پیامدها را در کشور چندبرابر می‌کند

کرمان - ایرنا - دبیر مرکز مطالعات راهبردی جمعیت کشور با اشاره به تبعات سالمندی در کشور گفت: در اغلب کشورها سالمندی پس از توسعه اتفاق افتاده اما در ایران، کشور، پیش از توسعه سالمند می‌شود که پیامدهای سالمندی جمعیت را چند برابر می کند.

به گزارش ایرنا، صالح قاسمی روز شنبه در همایش تبیین تهدیدات حوزه باروری و جوانی جمعیت که در محل استانداری کرمان برگزار شد با بیان اینکه سرعت گرفتن سالمندی در کشور، مدیریت و برنامه ریزی را برای مدیران با مشکل روبه رو می کند اظهارداشت: کاهش نیروی کار و میزان تولید ناخالص ملی و سرانه، فشار شدید به شبکه بهداشت و درمان، ظهور نیروی کار خارجی و غیره از جمله تهدیدات افزایش نرخ رشد سالمندی در کشور است.

وی با اشاره به افزایش رشد نرخ سالمندی در ایران گفت: در حال حاضر ۱۲ درصد جمعیت کشور بالای ۶۰ سال و سالمند هستند و در سال ۱۴۲۹ جمعیت سالمند کشور به بیش از ۳۰ درصد می‌رسد و از هر سه نفر ایرانی یک نفر بالای ۶۰ سال است.

دبیر مرکز مطالعات راهبردی جمعیت کشور تاکید کرد: ایران دیگر جوان نیست و در حال حاضر با میانگین سن ۳۵ سال کشور جوان هستیم و مقام معظم رهبری نیز بر جوان سازی جمعیت تاکید دارند.

وی با بیان اینکه تمامی شاخص های جمعیت شناسی کشور رکورد ثبت کرده اند، خاطرنشان کرد: نرخ رشد جمعیت کشور در حال حاضر ۰۶. است که این نرخ در طول تاریخ ایران سابقه نداشته و در سال ۱۴۱۵ صفر می شود؛ از سال ۱۴۲۰ به بعد شاهد نرخ منفی رشد جمعیت خواهیم بود.

قاسمی تصریح کرد: با نرخ رشد جمعیتی که اکنون داریم ایران هیچ زمان به جمعیت ۱۰۰ میلیون نفری نخواهد رسید و جمعیت کشور بالای ۹۱ میلیون نفر نخواهد رفت.

وی ادامه داد: نرخ باروری در کشور از ۶.۵ فرزند به ازای هر زن در سال ۱۳۶۵ امروز به ۱.۶ فرزند رسیده و روند موالید ما به سرعت کاهش پیدا می کند و از سال ۹۴ تا ۱۴۰۱ حدود ۵۰۰ هزار نفر کاهش داشتیم و این چیزی جز بحران و چالش برای تمام ساختارهای کشور نیست.

دبیر مرکز مطالعات راهبردی جمعیت کشور همچنین افزود: سالانه ۳۷۰ هزار سقط جنین در ایران اتفاق می افتد که ۹۵ درصد آن ارادی و بدون مجوز پزشک قانونی است و از سقط جنین های انجام شده در کشور تنها ۲ درصد غیر ارادی و سه درصد درمانی و با مجوز پزشک قانونی هستند.

وی تصریح کرد: برخی افراد فکر می کنند  سقط جنین قبل از چهار ماهگی مشکلی به لحاظ شرعی ندارد، اما طبق فتوای مراجع از زمان انعقاد نطفه سقط جنین دارای مشکل شرعی است.

قاسمی تاکید کرد: ۴۷ متغیر در امر فرزندآوری دخیل است و اگر کسی فکر کند که با حل مسائل اقتصادی مشکل فرزندآوری حل می شود، اشتباه می کند.

وی با اشاره به افزایش میزان ناباروری در کشور خاطرنشان کرد: برخی افراد از ابتدا نابارور هستند، اما بعضی هم نابارور نبوده اند، اما بعدا نابارور شده اند که سهم مورد دوم ناباروری بیشتر شده است.

دبیر مرکز مطالعات راهبردی جمعیت کشور با بیان اینکه سبک زندگی، تغذیه، پوشش، آب و هوا، میزان رطوبت در باروری دخیل است اظهارداشت: روش های دارویی از شایع ترین روش های پیشگیری باروری در ایران است که به شدت آسیب‌زا به شمار می رود.

قاسمی بیان کرد: قانون، غربالگری در زمان بارداری را ضرورت می داند، اما غربالگری باید بهینه سازی و استانداردسازی شود چون ضریب خطای غربالگری در کشور بالا است.

دبیر مرکز مطالعات راهبردی جمعیت کشور اظهار داشت: بر خلاف تصور عموم، نرخ مهاجرت در کشور ما از میانیگین جهانی پایین تر است، اما ما تعادل در حوزه نخبگان تعادل مهاجر فرستی و مهاجر پذیری نداریم.

به گزارش ایرنا رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمان نیز در این نشست گفت: با اقداماتی که برای افزایش فرزندآوری در استان کرمان انجام شده مقداری نرخ باروری در استان کرمان بهبود یافته و سرعت شیب منفی نیز اندکی کاهش پیدا کرده است.

مهدی احمدی نژاد افزود: افزایش سن و فکر نکردن به ازدواج و تصمیم نداشتن زوجین مبنی بر فرزندآوری و تک فرزندی از جمله مواردی است که فرزندآوری را با محدودیت روبه رو کرده است.

وی تصریح کرد: در دوران بارداری آرامش مهمترین مساله است که ماما فرد باردار را در این دوران همراهی می کند و هر زمان تشخیص دهد مادر را به متخصص ارجاع می دهد.

همایش تبیین تهدیدات حوزه باروری و جوانی جمعیت با حضور جمعی از مسئولان در سالن پیامبر اعظم (ع) استانداری کرمان برگزار شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha